Småplockstisdag

Länge trodde Veoliahoran att det inte skulle finnas något att skriva om, eftersom det mest anmärkningsvärda som hände under arbetspassets tidiga timmar var att tur 25 konstaterades vara enögd då höger halvljus slocknat. Sedan rasslade det till när tur 3 ropade på sin färd mot Alvik om att det södergående tåg som just passerat honom var klottrat. TLC frågade kutymenligt om det rörde sig om en hel målning eller bara tags. 3:an svarade lugnt att det var en målning och genast kunde man föreställa sig hur kallsvetten sipprade fram i små klara pärlor på TLs panna. Tur 72 fick således i uppgift att granska tågets utsida vid vändningen i Farsta strand. Det är iallafall alltid praktiskt när klottrarna ger sig på ett extratåg som ändå snart går ner i hallen… Som brukligt under resten av rusningen lämnades det folk, blev luckor och rapporterades in fyllor samt sovande. Förstärkningen från Vällingbydepån i form av extratåg höll på att kapsejsa eftersom 1503 inte ville släppa förbi dem. Det var åtminstone ett par stycken tåg som envist gick i nödbroms framför signalen denna eftermiddag.

Tur 44 felanmälde sin hyttdörr som börjat krångla. Alla vet vi hur förbaskat irriterande det är med trögstängande dörrar som sabbar snabbstarten eller som (till stor ilska) fastnar i plattformskanter bara för att jävlas. Det finns inte mycket att göra, annat än att skriva felrapporter och hoppas på tågbyten. Det var dock inga större tågbyten att tala om denna kväll. Det är inte bara hyttdörrar som sölkrånglar. Delar av vagnparken skulle verkligen behöva vila i depån och bli vårservade nu. Efter en lång höst och låtsasvinter med väta, väta och åter väta börjar många bromsar, hjul samt körspakar bli slitna. Lite duggregn på sommarrälen och sedan svischar vi förbi station efter station, vi kan ju alltid försöka lura i trafikanterna att SL börjat med expresståg men det lär inte fungera.

Ett tag senare ropade tur 40 in en undran om huruvida det saknades en nitton framför honom eftersom några trafikanter påpekade att de gått ner för att ta föregående tåg men att det inte kommit något tåg förrän 40 dök upp. TLC meddelade att tågen gick enligt tidtabellen som vanligt samt att 39:an inte plockats bort från banan. Föraren hade tänkt att så var fallet eftersom han inte hade hört något särskilt på radion. Om vi backar bandet en mening ser vi felet; TLC hänvisar till tidtabellen. Hm -är det någon stockholmare som överhuvudtaget läser den??? Med tanke på att folk springer mot tågen som om domedagen vore nära torde svaret vara nej. På vissa stationer är folk exempelvis så vana vid att tåget är sent, framförallt under rusningarna, att de missar det när turen kommer i tid. (Antingen det eller så är de rysliga tidsoptimister.) Frågan är; vad behöver vi göra för att få resenärerna att faktiskt läsa och lära sig tidtabellen?

Senare på kvällen ropade tur 25 att det fanns en berusad eller påtänd man i hans tåg. Denne skulle skrika, vifta hotfullt mot folk samt hindra dörrarna på vissa stationer. Vakter önskades, men då det bara fanns en enda bilburen patrull att tillgå skulle detta ta tid. Innan några vakter hann bekräfta vilken station de skulle ingripa vid gick mannen av i Skärmarbrink och blev kvar där. Tågen som passerade stationen varnades iallafall för den överförfriskade/påtände. Tur 2 rapporterade några minuter senare att mannen ‘irrade runt på plattformen fortfarande’ och att vakter kanske kunde kolla hur det var med honom. När vakterna kom hittade de inte mannen, som istället hade hoppat på tur 26 och där fortsatte att hindra dörrar samt bete sig stökigt.

Ingen dag utan minst ett smärre banstrul; en tur körde på röd-gult efter att ha fått en fällning framför sig och föraren på tur 27 fick sitt kvällsäventyr när han ombads gå ner på spårområdet vid växeln från bryggan Gullmarsplan för att trycka på knappen för nödomläggning så att man kunde försöka lägga om växeln. Denna procedur upprepades en gång till innan man från TLCs håll efter flera omläggningsförsök gav upp temporärt och lät 27:an åka via mellanspåret istället. Eftersom det är avlösning på den turen innan det bär av mot depå fick föraren klättrna ner från hytten och gå över spåret minuten efter när det var slut för dagen. Likadant blev det för tur 3 eftersom växeln fortfarande inte ville samarbeta fullt ut. (Den berömda spökande fällningen återkommer alltid. Mooooaaaahahaaa.) Kommer strulet vara fixat till imorgon eller har vi ännu en följetong på gång med bryggan Gullmarsplan i huvudrollen?

Annonser

4 responses to “Småplockstisdag

  1. Tidtabeller är överskattade. All vet att det är sista tåget innan domedagen som står inne på stationen ;). Skämt å sido, personligen har jag bara lärt mig när tågen går från ”min” hemmastation samt när sista tåget går från stan. Däremellan känns det rätt onödigt att hålla reda på när tågen går då det är hyfsat tätt mellan tågen i stort sätt hela tiden. I rusningstid känns ännu mindre motiverat att hålla koll då tågen i stort sätt ligger på kö.

    Till sist, även jag tillhör den gruppen som skyndar mig om rätt tåg står inne på perrongen och det beror på att jag vill tillbringa minsta möjliga tid på resande fot mellan punkt D och F.

  2. Som när jag hoppade in en morgon och kärringen som kom kutandes vid Vällingby motiverade sin besvikelse över mig med att föraren som i vanliga fall kör den här turen BRUKAR vara tre minuter sen… ><

  3. Jag kan också vissa tider i huvudet. Värre är det med bussarna, där är jag en vandrande tidtabell. Så länge det gäller mina bussar så klart.
    Det är klart att alla springer till tåget nån gång. Det är väl inte så farligt med det, det är värre om man börjar äventyra sin och andras säkerhet eller försena tågen, som tex att hålla i dörrarna.

  4. j: De vanligaste tiderna man behöver kunna, menar jag nu. Med det räknas hemmastationen, jobbstationen och dylika väsentliga stationer. Man kan inte ställa samma krav på T-Centralen som exempelvis VBY, FAR, BLB eller liknande.

    eek: Hahaha, där ser man!

    Bea: Precis, spring gärna men hindra inte dörrarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s