Apelsinjuice eller pizza

Tågbytenas dag, det kan man kalla fredagen. Tur 36 pilade in i Högdalshallen för att sedan plocka ett tåg på ett närbeläget spår och köra ut igen i transport mot Gullmarsplan där en avlösning skulle försöka hinnas med, likaså skulle turlistan försöka köras ikapp. De flesta byten orsakades av svinkalla hytter som exempelvis i tur 32 och 35:s fall. Tur 31 skiljde sig från mängden med tågbyte uppe i Hagsätra på grund av klotter.

Tur 2 ropade från Fridhemsplan att några grabbar var på väg in mellan vagnarna, till kopplet, men att de sedan backat undan. En allmän varning gick ut till tågen om att eventuella koppelåkare var på gång. Tur 28 var nästa tåg på plats för att se dels hur det såg ut på plattformen och dels om det skulle smyga fram några tågsurfarfilurer. Ingenting upptäcktes, de hade säkert smitit undan för tillfället. Sedan fick tur 20 misstänkta koppelåkare vid stn Rådmansgatan. Kopplena var tomma igen, ingen marodör siktades.

Under eftermiddagen och kvällen genomförde TLC allmänna förarlarmtest för att kartlägga vart de fungerar och det gick ungefär som vanligt. Vi har ett schysst larm, men det behövs någonting ännu bättre. Å andra sidan… hur skulle egentligen ett larm vara som kan göra alla nöjda? Vilka funktioner är viktigast?

Snart meddelade TLC att det var ett eventuellt sjukdomsfall stn Skanstull på plattformen och att tågen på väg in skulle ta det försiktigt. Inget av de närmsta tågen såg däremot till någonting liknande. Kvarglömda effekter tycktes även de vara spårlöst försvunna. En dam hade glömt en dramaten på ett tåg, men visste inte vilket det var och inget tåg rapporterade heller in någon upphittad väska av det slaget. Först timmar senare var det en förare som ropade upp om en dramaten som fanns i hytten när han klivit på. Stor glädje? Vem vet, någon skulle iallafall hämta den. I tappat-på-spåret-kategorin var för dagen racketen mest originell, den fiskades dock upp illa kvickt av samma personer som tappade den och blev därmed ingen följetong. Dagens följetong blev tur 8, som hade fått en spya eller apelsinjuice med konstig konsistens bakom ryggen. Först ropade turen vid femrycket om denna, sedan vid åtta-halv nio… för övrigt har det vidriga klägget som sitter på plattformsgrinden Krillan söderut fortfarande inte blivit bortstädat, trots flera rapporters inströmmande under veckan.

Någon gång under rusningen ropade tur 26 upp och undrade vad som hände vid Fridhemsplan söderut. TLC frågade föraren på tur 76 om det var något problem där vid stn Fridhemsplan och fick till svar att en dörr krånglade. Föraren meddelade att han var tvungen att gå bak och se om det gick att få igen den. Sagt och gjort. Medan föraren gick på felsökar-/återställningsrunda stannades tågen bakom ett efter ett. Som alltid under rusningen blev det på kort tid en diger kö. Men tur 76 kom på rull efter några minuter, vilket innebar att tågen kunde krypa vidare med den sedvanliga trafikstoppstågkänningen. Tydligen var det en dörr i M-delen som hade problem med drivningen; ena halvan av dörrparet gick inte igen ordentligt, varför föraren efter dörrmecklande hade sett till att stänga av skrället. Under sådana här korta stopp blir vändningen smått ansträngd men ändå okej för linjerna sjutton och nitton. Sämre blir det för artonturerna då de har kortare vändtid på södersidan. Tur 6 drog på sig en rejäl försening och fick direktivet att vända i Hökarängen på plattform ett. Tur 76 skulle stå still vid plattform två och invänta 6:ans trafikanter. Detta innebar att 76:an såklart också blev ännu mer sen, men TLC erbjöd i vart fall nycklingshjälp så att förseningen kunde kortas med en minut eller två. Förseningarna efter stoppet hämtades av de flesta turerna in på ett varv.

‘Tur 50, du ska ha koppelåkare’, ropade TLC. Föraren på den berörda turen hälsade att han skulle kolla detta vid Enskede gård som var nästa station. Några minuter senare rapporterade han att det minsann hittats ett stycke finnig, piercad samt ohängd koppelåkare som bestämt hade avvisats från stationen. Killen hade gått mot utgången under förarens uppsikt. Tågen i närheten varnades för säkerhets skull, om snubben skulle få för sig att vilja bli köttfärs igen.

Utöver koppelåkare och kalla hytter var ju även klottret en evig källa till muttrande över radion. Tur 4 fick sitt tåg så illa klottrat att det i likhet med 31:an ledde till ett tågbyte. Tur 26 ropade in klotter i sin V2:a på väggar, dörrar samt fönster och tur 2 fick veta av ett par vakter att hans V2:a skulle ha utvändigt klotter. Det glädjande där var iallafall att föraren efter inspektion av tåget nere i Brommadepån inte kunde hitta klottret. Ett fulmålat tåg mindre att oroa sig för. Tur 72 hittade för övrigt en hel sprayburkskyrkogård i Blackeberg under eftermiddagen så de är i farten nu, de där elakingarna till vandaler!

Tur 40 ropade om att ljudet från en nyårsraket hörts på stn Odenplan, varpå nästa tåg kanske kunde sniffa efter krutlukt? Tur 78 sniffade så gott det gick och meddelade att stationen var utan anmärkning. Tack och lov, det räcker med smällarligister utomhus -att se en raket vissla förbi hytten skulle vara mycket obehagligt. Veoliahoran blev nästan kallsvettig över hur många människor ett sådant stationsattentat skulle kunna skada. Någon som man inte visste var skadad eller sjuk var kvinnan som rapporterades vara medvetslös eller okontaktbar på tur 23 när turen hade landat mellanspåret Vällingby där det skulle vända och gå ner i hallen. En privatperson hade ringt 112 och pratat med SOS alarm samt langat fram luren till föraren, som av SOS-personalen fått direktivet att titta till kvinnan omedelbart. Det fanns dock inte så mycket föraren kunde göra innan ambulans och andra resurser kom till platsen. Tur 24 ankom tio minuter senare med vakter som bar henne mot biljetthallen i väntan på hjälp. Tur 23 kunde därmed åka ner i hallen och tur 34 kunde lämna sin vänteplats i Råcksta.

Som alltid vid sjukdomsfall undrar man hur det gick med kvinnan; hoppas att det inte var någonting allvarligt och att hon nu mår bättre. Några som definitivt mådde riktigt bra var tjejerna bakom ryggen som sjöng till de burkiga tonerna av en mobiltelefon på vägen in till stan. Partysugna och glatt högljudda, med förhoppningar om världens bästa kväll… Veoliahoran log svagt i hytten och tänkte på alla de där skarpa kontrasterna man kommer i kontakt med som förare. Människors uppgång, fall, barndom, ungdom, ålderdom, förhoppningar och förbittringar. Allt det och mer ser vi medan vi kör människor mellan deras skeden i livet. Det är fascinerande och snudd på fantastiskt, egentligen.

Annonser

8 responses to “Apelsinjuice eller pizza

  1. ”hur skulle egentligen ett larm vara som kan göra alla nöjda? Vilka funktioner är viktigast?”
    Ja du…. det viktigaste är nog….
    1. Lätt att aktivera larmet.
    2. Tlc skall kunna med hjälp av aGPS eller liknande radio/gps positionering se inte bara vilken station, utan även del av station, samt att kamror automatiskt aktiveras, och riktas mot aktuella platsen, även medan larmet rör sig.
    3. Tlc skall kunna kontakta föraren omg. för att kontrollera ev. feltryckning o dyl.

    Detta med ”personlig kommunicationsutrustning” (3:an) påpekades i rapporten om rinkeby… som en angelägenhets grad 3 om jag minns rätt. detta betyder att det borde instiftas i framtiden, men ingen specifik och tvingande tidsram finnes. (kategori 1 resp 2 har för mig är inom 1 resp 2 år). Snackade med ngn från s(v)eko för ett tag sedan om detta, o de sade att planerna som sträcker sig gott o väll in på 2013-2014 med nya vagnarna, innehåller nya radiosystem, men ändå ingen personlig radio….

    Tänk också hur många trafiksituationer som skulle avhjälpas eller aldrig uppstå med personlig radio. när tlc lagt rött skulle förarn veta det utan att vara i hytten, man skulle höra allt även när man står o stänger dörrar, osv.

    ESN

  2. ESN: Vilken rapport om Rinkeby? Om den finns tillgänglig på nätet skulle jag hjärtligt uppskatta en länk. 🙂 Jag vill väldigt gärna läsa den.

  3. vill ej specifiera utanför SL folk, därav ej fulla namnet, men de flesta vet nog vad som hände i rinkeby för några år sedan…

  4. ESN, om det är en rapport från haverikommissionen eller dylikt så är det en offentlig handlig, brukar finnas på deras hemsida, men vad jag vet så har den inte dykt upp en. Är det en intern rapport?

    Jag tycker attt det viktigaste är ett larm som faktiskt har den funktion som är meningen, dvs att någon (mindre viktigt vem, bara det görs) rycker ut. Som det är idag så ropar TLC tills dom får svar och ibland skickas en TB ut utan medgivande (till blåljus). Det är ju inte riktigt så det är tänkt.

  5. jag kommer ej ihåg om den var från HK, SL, eller internt, det lämnar jag osagt. Regelverket nu säger ju att ”någon” skall vara på plats inom 10 minuter, men det betyder ju ändå att larmet måste ha fungerat först. I och med nya kamrasystemhet har dock mycket förbättringar gjorts, då TL kan följa en förare som ska kolla (stökig vagn, dörrpar osv) i kamrorna, och tillkalla hjälp om föraren inte kommer ut ur pass utrymmet inom rimlig tid.

  6. Nej, om det är en intern rapport så är det klart att man inte lämnar ut den hur som helst. Jag tänkte mer just på en rapport från JVS eller SHK. Jag har sökt på deras sajter utan framgång, men jag tänkte att jag kanske missat något.

  7. Sökte vidare information, visade sig att SKH ej är färdiga med utredningen… detta från forum på SSK av ”Lars S” :

    ”Alla” vet vad som hände (det var en hel del) och vet vilka som gjorde fel (det var några stycken) och vad som inte fungerade som det borde (det var en del) men så länge SHK inte kan kläcka ur sig en rapport får vi officiellt inget veta, de som vet vill inget säga öppet så länge det inte finns en offentlig rapport! ”
    Reglerna är max 1 år har SHK på sig att färdigställa rapport, men ännu ej något resultat. Om SL gjort en utredning vet jag ej då jag inte vet vilken utredning jag läst, men har de det, torde den vara offentlig. fortsätt sök, eller kontakta SL kundservice 😛

  8. Bra åtminstone att veta att ärendet ligger på SHK:s bord och inte JVS:s, det var till hjälp för mig. Jag fortsätter att söka, eller att kontakta SL kundservice kanske inte är så dumt heller. Tack för upplysningarna!

    Mvh Tim

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s