Lillördag och Veoliajouren

Lillördag, men inte fullt så stökigt som det ändå brukar bli från och till på sådana. TLC varnade tur 38 för att det eventuellt pågick spårbeträde i Hässelby gård, tur 71 blev också varnad eftersom den stod i stranden beredd att köra på 38:ans tid då den turen var försenad. När 38 nådde stationen kom rapporten omedelbart om att personerna befann sig på söderspåret, det såg ut som att en kille hade däckat rakt ner på spåret och att en trafikant försökte hjälpa honom upp. 71:an anmodades ta det grymt försiktigt och seglade in försiktigt till stationen. Föraren meddelade att ‘det ligger en kille på plattformen, det är nog han’ varpå TLC instämde samt tillade att spärrisen var på väg ut för att se till mannen, TB var dessutom på ingång till stationen och likaså ordningsvakter.

Det hände mycket med nittonturerna under dagen. Tur 33 fick en jackpot; först ropade föraren om att någon jeppe hängde över plattformskanten Medis i jakt på något. Han hade blivit tillsagd att kontakta spärrvakten, men kanske fick för sig att hoppa ner själv. Hur det gick vete fåglarna, men nere i Hässelby upptäcktes det att turen blivit utvändigt klottrad och på väg söderut ropade föraren igen om att den invändiga gula lampan i ledarhytten lagt av för gott.

Sedan har vi ju följetongen med allas vår favoritsignal 1503 i Vällingbydepån! Tur 45 sände för att meddela att hans tåg gått i nödbroms framför signalen och att han behövde trycka P. Senare ropade TLC på tur 46 och undrade var den befann sig. 46:an svarade att han stod vid 1503; föraren hade vis av erfarenheten stannat en bit från signalen för att undvika nödbromsscenariot. Problemet med detta för TLC:s del är att de inte kan se tåget om det inte kört fram såpass att det belägger spårledningen, det är därför man måste köra ganska nära 1503. Det är litet av ett dödens lotteri. -Köra nära och gå i nödbroms eller hålla ett smärre skyddsavstånd och inte synas…

Tur 39 ropade senare på kvällen från Åkeshov norrut eftersom det var halt på plattformen. Under vintern kan man halka sig rent fördärvad på vägen till och från hytten där. TLC ringde ut sandare, vilka någon timma efteråt ryckte ut för att sanda plattformarna ute i västerort.

Hela dagen bestod dock inte av nittonturer som ropade, fick problem eller allmänt cruisade runt för sig själva. Även linje sjutton råkade ut för sina småproblem; tur 25 kom inte ifrån Hammarbyhöjden eftersom ett dörrpar hade fastnat i plattformskanten. Tur 26 kunde åka som längst till Skärmarbrink meddelades det. Efter litet meck och dörrmanövrerande lossnade dörrparet och 25:an kom på rull. Precis samma sak har hänt flera gånger tidigare just vid stn Hammarbyhöjden söderut. Det är en kort station, vilket innebär att marginalerna är små när man stannar. Stannar man bara snäppet för kort fastnar dörrarna i plattformskanten där, fan vet varför. Ojämnheter?

Tur 21 fick problem vid Stora Mossen söderut med att alla dörrar i M-delen på V2 (?) inte gick att öppna. Föraren beordrades göra en hel omaktivering där och då, varför man stoppade trafiken bakom tåget. Omaktiveringen hjälpte tack och lov för 21:an, som lagom försenad efter några minuter kunde svänga upp till Vinkelboda. Det blev givetvis förseningar söderut som vanligt, det hade skett med eller utan 21:ans dörrproblem eftersom vi inte har någon alternativ linje för folk att ta åt det hållet. Norrut har vi ju blå linjen, som avlastar gröna rejält.

Även linje arton fick lite äventyr till sist -tur 8 rapporterade in att det låg större grenar över söderspåret mellan Hökarängen och Farsta centrum. Närmare bestämt vid avståndsmärke 8+4. Då TL inte är ute på banan så ofta frågades det såklart vart avståndsmärke 8+4 låg någonstans, sedan bad de tur 1 att köra försiktigt och inspektera spåret. Tur 1 ropade upp att det var smågrenar som låg i en mindre hög över spåret. TLC undrade om föraren kunde köra över grenarna eller om tåget var tvunget att stanna där. Föraren antog att det gick att försöka. TLC skickade sedan ut folk att röja undan grenarna för säkerhets skull så att de inte spreds över hela söderspåret med tågen.

Dagens snackis var givetvis att MTR vunnit upphandlingen. A4:or med MTR:s glada pressrelease och vallöften låg strödda över borden i mässen och vilda rykten gick om att folk i mässen Alvik hade gråtit när beskedet om att Veolia förlorade kom, samt att det på någon station ska ha gått ut i högtalarsystemet (med svajig röst) att alla spx kunde ringa ett visst nummer om de behövde prata. Det sistnämnda med telefonnumret stämmer förvisso; Veolia har inrättat en jourtelefon för de anställda.

Våra vänner på Hatbloggen hälsar följande:

”Veolia har gått ut med ett meddelande till alla anställda där de inte informerar så mycket alls, förutom att alla ens sparade semesterdagar följer med vid övertagandet (!!!!???precis som allt annat, även din lokala chef) och om man är orolig och har frågor om sin anställning så har Veolia öppnat en Jourtelefon: 08-629 51 82 dit man kan ringa om man behöver tröst eller vägledning från visa Veolia.

Vi undrar om Veolias VD Thomas Wallin har ringt till sin jourhavande Veolia angående sin anställning och sina sparade semesterdagar…..”

Är det någon som har ringt jouren? Man blir ju oerhört nyfiken på vad folk som sitter där ger för råd och så.

Annonser

7 responses to “Lillördag och Veoliajouren

  1. ”Den invändiga gula” har för övrigt ingenting med asiatiskt ägande att göra.

  2. Inte alla semesterdagar följer med.
    Bara max 40 dagar, det finns folk som har fler än 40dagar sparade men avtalet tillåter bara 40.

  3. Fungerar ”jourhavande veolia” som jourhavande kompis, eller?

  4. snarare jourhavande svärmor då..

  5. anonymförarebana1

    när mellbin med en sorgsen röst berättade att MTR ”vunnit upphandlingen över veolia” och jag fick höra om den här jourtelefonen funderade jag på om man kanske kunde ringa och be att bli tagen ur trafik för sorgen. borde provat! kanske går i efterhand

  6. Det här med att fastna med dörrarna i hammarbyhöjden som verkar hända lite nu och då; tror inte det har med att stanna kort att göra, jag har åkt med ett tåg det har hänt för och det verkar som spåret ligger för lågt eller nära plattformen, näst sista dörren hakar i.

    Vore någon seriös med att motverka störningar i er verksamhet så skulle man krypa förbi med öppna dörrar och när man hittat stället fräsabort den milimeter betong det handlar om.

    Säger baksätesresenären 🙂

  7. Och då är ändå både spår och plattform i Hammarbyhöjden relativt nyrenoverat. Eller, kanske just därför. =/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s