En himla massa makadamtramp

Det var som om helgen dröjde sig kvar i tuben, eftermiddagen inleddes med ett spårbeträde (en flicka hämtade något från spåret i Sockenplan) och tur 22 fick ett nödbromshandtag draget vid Odenplan norrut. Det var ovanligt mycket fyllor för att vara måndag. Veoliahoran är litet förvånad eftersom Eek rapporterade att det knappt hände ett skit under helgen.

Mer helgrester skulle komma; tur 74 ropade in från Högdalen att han hade stannat för kort och öppnat dörrarna (vid tvåvagnsmärket istället för trevagnsmärket) då han trott att det var söndag. TLC sade åt föraren att gå bak och se efter om något hänt för att sedan rapportera tillbaka. Föraren gjorde så och konstaterade att allt var lugnt. Han fick order att skriva en trafikhändelserapport om det inträffade, ingen avsyning gjord av efterföljande tåg gjordes dock. Det kan förvisso ha att göra med det faktum att tåget kom direkt från depån och därför var tomt vid dörröppningstillfället.

Som vi alla vet är spåren, trots sin livsfarliga natur, ett populärt ställe att hänga på för diverse dumdristiga individer. Tur 4 rapporterade från Abrahamsberg där en kille hade stått nere på spårområdet och filmat när föraren rullade in. Han var på väg upp till plattformen, men för säkerhets skull utfärdades allmän varning till alla tåg i närheten av stationen. Nästa tågs förare inspekterade plattformen och kunde inte se någonting udda, han såg inte heller någon kille med videokamera.

Näste helgdoftande radioskorr kom från tur 31 som meddelade att han enligt trafikantuppgift hade en man i tåget som stod i en vagns M-del och kissade. Rapporten kom i Krillan och hjälpen med den förmodligen berusade mannen kom i form av vakter vid Fridhemsplan. Det var gott om föroreningar som rapporterades in under kvällen. ‘Golvklägg’, ‘spya’ och ‘jag vet inte vad det är, men det ser brunt och obehagligt ut’ var några lagom otrevliga sådana -för övrigt är bajskletet (?) kvar på södra plattformsgrinden i Kristineberg. Tre veckor and counting…

Tur 23 undrade vid niotiden vad som hände i Vällingby, varpå TLC ropade på tur 22 och frågade detsamma. 22:an meddelade att hon måste ner och spetta växel för att komma in på rätt spår i depån. TLC menade att tryckknappen på växeln var att föredra, föraren svarade att hon dessvärre kört förbi knappen såpass att den inte kunde nås. (Det blev halkigare framåt kvällen.) En kort stund senare var saken fixad och båda sjuttonturerna rullade lugnt in i depån.

Tur 34 ropade från Hässelby strand att tåget blivit klottrad på utsidan av V3. När turen senare kom till Alvik slocknade den invändiga gula lampan. Ska vi kalla det en favorit i repris eftersom samma förare råkade ut för nästan exakt samma sak förra veckan? En annan favorit i repris var spårbeträdandena. Tur 7 hojtade till en halvtimma senare om att några ungar precis hade hoppat över staketet in till spårområdet på norra sidan av Skärmarbrink. Killarna var på väg mot plattformen, de genade över spår och strömskenor. Tur 25 varnades omgående för eventuella spårbeträdare, men det var givetvis kolugnt när föraren stannade där. Drygt tio minuter efter det sprakade det till på radion och 25:an meddelade att han hade folk på spåret framför sig i Skarpnäck. Killen som stampade runt i makadamen hoppade strax upp på plattformen, han hade förmodligen hämtat upp någonting från spåret.

Det var ett himla spring nere på spåret idag. Dumt, dumt, dumt! Det finns en anledning till att det är förbjudet för obehöriga att befinna sig på spårområdet. Utan att brodera ut det hela för mycket kan alla skälen sammanfattas med att det är farligt att gå ner på spåret. Och för oss förare som ser det… låt oss säga så här: det är en sak att skriva om det och en helt annan att se det. Det är minst femton graders olika illamåenden/adrenalinrusningar/rädsletillstånd som skiljer de två sakerna åt. Skona förarnas och dina medtrafikanters mentala hälsa -håll dig borta från spåret!

Annonser

12 responses to “En himla massa makadamtramp

  1. Det var väl ändå vid Sockenplan en flicka hade tappat sin mobil på plattformskanten och var påväg att ta upp den när tåget rullade in och det var nära att hända en olycka?

  2. De kanske missade helgen och kom på det och var tvungna att dra ut och springa ikapp veckans kvot? 😉

  3. Veoliahoran (och andra) har säkert hört denna förut, men jag tycker den är lite smårolig och den passar dessutom på bloggen, så jag skriver den ändå. Jag läste den på Tjuvlyssnat.se.

    (Skyltarna har visat ”Mörby Centrum 1 min” en lång stund).
    Ett litet barn: Pappa, det har stått en minut på skylten JÄTTELÄNGE, men det kommer inget tåg?!
    Pappan (hukar sig ner till barnets huvud och säger med sagoberättarröst): Du förstår, det där är ingen vanlig minut, det är en SL-minut, och den kan vara huuur lång som helst…
    Barnet: Jahaa… Ok!

  4. Säkert den där skottsekunden som lades in vid nyår som nu ställer till det.

  5. Spike: Det var det säkert, hörde det inte själv utan fick det berättat för mig. Då var det Svedmyra som uppgavs… Anyway, ändrat nu.

    Eek: Uppenbarligen, eller så har vardagen blivit den nya helgen.

    Manover: Ja, den är lite småkul. 🙂

    j: Du kan ha rätt.

  6. VH: Såvidare inte föraren ändrade sig eller jag uppfattade det fel så var det vid Sockenplan iallafall. 😉

  7. är det någon annan som inte har kunnat komma in på intranätet idag? jag får ett feedback loop fel, både i firefox och explorer.
    Vet någon när sista dagen veolia har rätt att överklaga upphandlingen? skulle vara intressant o veta…

  8. Vad är den där gula invändiga lampan för något?

  9. Thomas: Lampan som indikerar att pass.dörrarna är stängda och föreglade på dörrpannån. (Se även bildlänken)

  10. EST: Du är inte ensam om att inte komma in på intranätet, den vill inte alls idag. 😦

  11. Det är inte bara intranätet som har klappat ihop, Veolia transports hemsida är också oåtkomlig.

  12. Ledningen för Veolia har väl redan gett upp och packat ner allt och flyttat utomlands med den sista betalningen från SL i en resväska? Är iaf vad jag tror ;).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s