Pendelvändning

Det är trevligt de gånger man går till jobbet och lär sig någonting alldeles nytt. Efter att tur 37 ropat in att V3:an vobblade meddelade TLC att föraren skulle skriva ‘vippa’ i felrapporten så att depåpersonalen förstod vad som menades. Då blev vi ännu mer upplysta kring vilken lingo det är som gäller i depåerna. Tur 12 fick veta av trafikanterna att någon hade kissat i hissen vid Skärmarbrink. Då fick vi lära oss av TLC att jourstäd inte kan spola hissar. De kan bara borsta dem. Hurra, hurra. Inte undra på att hissarna alltid stinker någonting överjordiskt. Nåväl. En halvtimma senare kom nästa felrapport. Denna gång från tur 29 som ilsket rapporterade att någon hade rispat på frontrutans två sidofönster från insidan (!) och att han var skitförbannad. Både TLC och kollegorna förstod varför. Vi är saligt trötta på den egoistiskt godtyckliga skadegörelse folk anser sig ha rätt till att göra. Frågan är hur detta vandaliserande har gått till; ännu ett fall av innerdörrar med dålig låsförmåga, kanske?

Tur 12 fick veta av trafikanterna att någon hade kissat i hissen vid Skärmarbrink. Då fick vi lära oss av TLC att jourstäd inte kan spola hissar. De kan bara borsta dem. Hurra, hurra. Inte undra på att hissarna alltid stinker någonting överjordiskt. Nåväl.

I Skarpnäck fanns tur 27 som rapporterade att fem klottergossar hade trippat förbi hans hytt och att de under promenaden hade pratat om vad de skulle klottra för motiv. Föraren misstänkte att de tagit sig ner på spåret, eventuellt även in i tunneln. En stund senare kom de dock upp från spåret och begav sig mot rulltrappan. Föraren ombads kontrollera tåget vid nästa vändning utifall att grabbarna kluddat dit något.

Strax därefter gick TLC ut med ett allmänt meddelande som framförallt gällde förarna på linje arton. Det hade skett en olycka i Älvsjö och pendeltågen från Västerhaninge vände i Farsta strand. Trafiken mellan Stockholms central och Farsta strand var i och med olyckan helt inställd, varför belastningen skulle bli mycket större än vanligt för oss. Nycklingshjälp i form av TB anlände till stranden och inga tåg vändes i Hökarängen under tiden. Någon timma senare kunde pendeln börja köra normalt igen. Det gick ett par timmar till och sedan åkte Saltsjöbanan på strömavbrott.

På bana 1 fortsatte roligheterna. Tur 26 rapporterade in stenkastning mellan Kärrtorp och Björkhagen, ungarna stod förmodligen på samma ställe som vanligt för att terrorisera tågen. Attackerna var gudskelov kortvariga; 27:an meddelade tio minuter senare att sträckan var utan anmärkning. Då ropade tur 11 från Gubbängen om att han hade fått ombord en kvinna med cykel precis bakom sig. Han hade bett henne att gå av, men hon tvärvägrade. Ett radioanrop brukar göra susen med sådana saker, särskilt när informatören sedan börjar ropa i taket om att personen ska gå av. Det var likadant denna gång. Kvinnan gick av. Men hon blev kvar på plattformen ett tag innan hon gav upp och lämnade stationen med cykeln i släptåg. Då ropade tur 12 in att cirka tio pers höll något slags förfest i Hökarängen, där de rökte och drack i biljetthallen. Vakter beställdes illa kvickt…

Självklart ska en sådan här dag ha ett tågbyte också. Vid sjutiden ropade tur 41 in att tåget Gullmarsplan norrut var målat. Tur 37 fick i uppgift att kolla detta i Hässelby strand och kunde väl där konstatera en utvändig målning mellan två dörrpar. En reserv kördes i ilfart (han satt på 36:an) från Guppet till Högdalsdepån där ett byteståg kvitterades ut. Tur 37 fick således tågbyte Högdalen norrut två timmar senare. Vi trodde att det skulle bli sista tågbytet, men runt niosnåret knastrade det till på radion igen och tur 29 felanmälde hyttvärmen i sitt tåg. Efter att ha fått ett okej från Vällingbydepån beordrade TLC ett tågbyte med tur 20.

Uniformsnytt: Envisa rykten hävdar att det uniformsförslag som sitter på provdockorna i mässen ska skrotas. Uhm… Okej. Om detta skulle vara sant undrar vi ju när i hela friden nya kläder egentligen kommer, eftersom uniformsskiftet skjutits upp så himla många gånger nu?

Annonser

5 responses to “Pendelvändning

  1. Angående invändigt klotter i vagnarna. Då det med all säkerhet finns väldigt många nycklar, både original och kopior, ute på drift är det inte förvånande att sådant händer. Konstigt att C20 inte beställdes med kortlås/tagglås eller något liknande. Då är det bara att spärra kortet eller taggen om man misstänker den är på drift. Känns som att ett sådant system skulle bli billigare i längden om nu investeringskostnaden skulle vara högre.

  2. Att jourstäd inte kan spola hissar det är ju bara löjligt.
    Klart att dom kan det är bara hämta vatten i spärren i en hink.
    Det är just sådana där massa småsaker som jag hoppas MTR börjar tänka att ändra redan nu.
    En massa småsaker blir en stor förändring

  3. zzeezz : när jag löser spola föreställer jag mig spolning med högtryck eller slng och inget av dessa är nog att rekommendera i en vanlig hiss.

  4. >Att jourstäd inte kan spola hissar det är ju bara >löjligt.

    kan och kan…. . Ny jourstädare sökes, den gamla tog slut.

    😀

  5. Man våttorkar hissarna och jag vet en städare som brukade använda samma mopp som han sedan använde till golvet i spärren.
    Vem vet, det gör han kanske fortfarande…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s