Things that go bump in the tunnel

Dagar då det inte händer så mycket är trevliga. Då brukar man framförallt lägga märke till små ban- och vagnproblem, idag var inget undantag. Alla sjuttonturer fick per automatik felkod 1031 vid vändningarna i Åkeshov, vilket sedan fortsatte när klockan var såpass mycket att vändningarna i gropen vid Odenplan började. TLC konstaterade att det förmodligen fanns ett samband med 1031-orna och den urkopplade slingan i Skarpnäck. Utöver denna följetong stajlade även signal 1503 igen genom att glatt försätta några extraturer i nödbroms. Vid Gullmarsplan norrut återkom det gamla problemet med att den bortre signalen faller ur. Det kändes som om det skulle bli en sådan där lagomdag.

Sedan började tur 74 att krångla i Kristineberg söderut. Efter mycket om och men beordrades föraren att omaktivera tåget helt, en stund senare lades det till att tåget skulle tömmas där. Tur 23 skulle nämligen få gå på motspår förbi stationen och kunde i samma veva plocka upp 74:ans trafikanter. Efter omaktiveringen kunde turen börja rulla i transport till gropen för att där invänta vidare instruktioner. Alla tåg som stått stilla (många) skulle nu köra på signal. Stoppet varade en sisådär tio minuter, men det var tillräckligt för att ge följdförseningar under cirka två timmar och många var de artonturer som fick attackvändas i Hökarängen samt på fyran i Alvik. Trasan fick snart åka upp till Odenplans plattform ett där föraren bytte körände för att sedan gå i transport rakt ner i Vällingbydepån.

Tur 45 ropade in att någon hade rasat ihop i hans V3:a och gick bak för att titta vad det var som stod på. Föraren rapporterade tillbaka att det var en kvinna som hade svimmat, men att hon nu satt upp och hade ringt efter en bekant som kunde hjälpa henne i Högdalen. Vi hoppas att det gick bra att ta sig hem, det är otäckt att svimma och vara skakis efteråt.

Sedan meddelade tur 49 att det small till under vagnen när han kört söderut från T-Centralen, ungefär vid avståndsmärke 1+3 slog smällen till. Tur 33 uppmanades avsyna rälen, samtidigt ropade en annan tur och föreslog att det nog var det lagade rälsbrottet där som ställde till det. 33:an rapporterade mycket riktigt tillbaka till TLC att det enda som avvek i banan där var just den lagade rälen. (Veoliahoran hade inte reflekterat så mycket över det, men självklart märktes smällen sedan resten av kvällen varenda gång tåget avgick från T-Cen.) Tur 42 ropade strax efter 33:ans rapport in att tåget på bana 2, bredvid honom i Gamla stan, hade koppelåkare. TLC slängde sig således direkt på luren för att varna kollegorna.

Dagens tågbyte blev tur 40, som hade duktiga plattor. Eftersom tur 41 skulle ner i depån vid niosnåret passade man på att låta den föraren köra hem 40:s gamla vagnar istället.

Annonser

2 responses to “Things that go bump in the tunnel

  1. 74ans kontakt med Siemens systemet ville ju inte vara med och leka idag så den började krångla redan nere på BM bryggan så tanken var att den skulle gå i transport för att inte haverera men tyvärr så ville avlösaren annat och lastade därför på trafikanter vid Alvik och då var hela soppan igång. (Uppsnappat).

    Det kan även tilläggas att 23an fick lämna bra mycket folk vid både Slussen och T-centralen.

    Påtal om 1031 så är det oftast ingenting som påverkar driften av tåget utan det räcker med att kvittera bort och man återfår börvärdet när man får grönt på 1103 i Åkh.

  2. Oki, hade inte hört hela förloppet. Och angående 1031; jo, oftast. Några tåg har dock fått omaktivera flera gånger under veckan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s