En stilla fredag med småstrul

Ett vagnfel inledde eftermiddagen. Tur 43 fick tömma ur, trycka P och gå i transport för att komma ur vägen i början av rusningen. Tack och lov för det, vi vet alla hur besvärligt det kan bli med en trasa som blockerar all trafik samt därmed skapandes köer från Stockholm till Halland. 😉

Tur 26 anropades av TLC som sade att hon eventuellt hade ett sjukdomsfall i V2. Föraren hade precis lämnat Åkeshov och hade under vändningen inte sett någonting som avvek från det normala. Framme vid Brommaplan blev det parkering under några minuter medan V2:an inspekterades. Inget sjukdomsfall kunde dock konstateras, både 26:an och övriga tåg som stått still söderut körde således på signal. Tur 27 ropade strax därpå om en slocknad kontrasignal. Montör hade åkt med och omhändertagit vagnfelsrapporten, men lampan var fortfarande mörk. Frågan var nu om han bytt lampan eller inte. 27 meddelade att en ny rapport skrivits eftersom felet ej var åtgärdat. Sjuttonturerna fortsatte för övrigt få den numera obligatoriska 1031:an i Åkeshov. Var och varannan förare ropade om denna felkod, men det påverkade inte driften av tåget annat än i två fall under eftermiddagen. Dessa två gånger gjordes omaktiveringar för att tåget skulle dra ordentligt.

Helgen pyspunkestartade med tur 2:s varning om mannen som stod med halva kroppen lutad ut över norrspåret på stn St: Eriksplan. Tur 21 beordrades köra försiktigt in, men kunde inte hitta något. Det beskrev ungefär halva eftermiddagen; någon ropade in om konstiga eller dåraktiga (mest alkoholrelaterade) saker som siktats på en station och sedan kom nästa tåg som försäkrade att allt var lugnt. I Tallkrogen var det mindre lugnt, ty där pågick stenkastning precis norr om stationen. Det var närmare bestämt stackars tur 9 som bombarderades av glinen, vilka självklart flydde hals över huvud efter nidingsdådet. Vakterna hann inte ens kallas ut innan tur 7 meddelade att pojkarna flytt sin kos. På linje sjutton låg tydligen litet snö kvar, ty därifrån rapporterades snöbollskastning. Annars? En mycket lugn fredag.

Turer i Farsta strand varnades för tre tjejer som skulle vara på klotterstråt… men förarna såg inget kludd, klotterattacken för kvällen råkade en nitton ut för på andra sidan staden. Tur 31 i Hässelby strand meddelade att någon stått antingen på kopplet eller plattformen och klottrat på mellanhytternas frontrutor samt även på sidorna av hytten. Enligt bekrivningen var det rena rama plåtterröran. Tur då att tur 47 fick stå kvar en stund extra på mellanspåret i Högdalen söderut -det innebar nämligen ett efterlängtat tågbyte för 31:an. Efter omturanden rullade den nya 47:an/klottertåget ner i hallen för sanering medan 31:an kunde fortsätta tjäna stockholmarna under kvällen och natten.

Dagens samtalsämne i mässen måste givetvis uppmärksammas. Veolias överklagande och artiklarna som cirkulerade kring detta. Framförallt var det ett citat i SvD som fått flertalet kollegor att fnissa med stor fröjd; ”Att överklaga har vi också sett som en skyldighet mot vår personal som upplever att man inte tagit hänsyn till deras prestation.” Alla undrade givetvis roat vem det var som hade ringt och beklagat sig för jourtelefonen.

Apropå SvD måste vi tipsa om den här sammanställningen av stockholmarnas missnöjen och förhoppningar inför framtiden. Det märks så tydligt att det är lätt att tycka massor om saker man inte känner till: många av förhoppningarna rör det totala avlägsnandet av ‘arrogant’ och ‘usel’ personal. Mer upplysning om hur tuben fungerar kanske kan få folk att förstå varför man inte kan ersätta vare sig spx eller tutf eller ov rakt av med maskiner eller dylikt? Det är alltid lika roligt att få veta att trafikanterna hatar oss och höra hur de tycker att vi är orättvisa. Alltid utan att reflektera över hur de bemöter oss; de som behandlar en med respekt bemöter man med respekt tillbaka. Så enkelt är det.

Annonser

14 responses to “En stilla fredag med småstrul

  1. Jo men vi är ju arroganta och otrevliga – till exempel öppnar vi inte spärrarna för dem som skriker att de ska få bli insläppta utan att betala, och vi undlåter att stå med dörrarna öppna i fem minuter vid varje station så att eventuella sena passagerare hinner med.

    ”Pernilla” i SvD-notisen hade väl för övrigt en poäng i att gångstråken borde göras tryggare – bort med strömskenan, och bättre belysning i tunnlarna!
    Slopar vi dessutom den där usla arroganta personalen torde risken att plötsligt stå öga mot *eh* (lykta?) med ett tut vara minimerad.
    …och skulle något till äventyrs hända har vi ju ”Fredrik L”:s gratiskameraövervakning att falla tillbaks på. Visserligen lär det bli kameror med ett tiotal år på nacken, utan vare sig strömförsörjning eller film (eller för den delen leverans eller montering), med tanke på budgeten.

    *harkel*

  2. Var det 43an som fastnade med dörr i plattformskanten där varken förare,resenär eller befäl fick loss den? Verkar som att hytterna får utrustas med kofot eller liknande för att kunna bända loss dörrar som fastnat..

  3. Veolia har ju aldrig lyssnat på personalen & nu skyller de sitt överklagande på oss…

  4. pl: *applåderar*

    Spike: Japp, the one and only 43:an. Kofotsidén låter nice, sälj den till MTR omgående!

    zzezz: Word.

  5. Vh: Det återstår ju att se om det blir MTR nu när våran n.v arbetsgivare överklagat 😉

  6. Man ska inte ta SvD-läsarnas åsikter på tyck-till-plats för seriöst. De är en ganska ökänd hop när det kommer till att kommentera nyhetsinslag och liknas närmast vid en skara rättshaverister.

  7. Spike: SL har inte förlorat ett överklagande på flera år. Men det är ändå spännande, eller hur?

    David: Blåtonade hyenor, mao? (Som brodern kallar dem.)

  8. VH: Det är väl inte SL som förlorar ett överklagande? Utan det är väl Veolia å MTR varav någon av parterna förlorar?

  9. Det är SL:s beslut som har överklagats och ifrågasatts. Skulle överklagandet gå igenom blir det väl snarare en ny upphandling, det är så jag har tolkat det.

  10. VH: Holly Shit då 😉

  11. Spike: Mer än det, högar med shit. Man undrar ju hur lång tid det skulle ta, liksom…

  12. VH: Börjar de om med en upphandling nu i vår så är den klar lagom tills november då Veolia officiellt ska lämna tuben. 😉

  13. Spike: Och spänningen är ooooolidlig. 😉

  14. VH: Så med lite tur så kanske du inte behöver byta namn här.. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s