På radion intet nytt

Ännu en nästintill radiotyst dag. Det kunde gå en timma eller två utan att så mycket som ett pip hördes. Men litet grann har iallafall snappats upp!

Tur 9 meddelade att en trafikant sagt att V1:an blivit invändigt klottrad. TLC bad föraren återkomma med rapport i Alvik och så skedde också. Det visade sig att det blöta kluddet var utspritt över väggar och en dörr. Jourstäd ryckte ut med vindens hastighet och så var den sagan all.

Tur 21 ropade in två gånger om ett mystiskt fel som drabbade tåget i Skarpnäck. När man laddade upp tåget lös P-lampan och tåget trodde att det befann sig i depå. När 21:an försiktigt började rulla från stationen gick turen tvärt i nödbroms. Det var dock säkerligen slingans fel.

På Veoliahorans tåg hade någon lustig person klätt på ett säte. En t-shirt var trädd över ryggstödet medan ett par jeans knölats fast på sittdynan. En bit bort låg en jacka. Givetvis undrades det över om någon trafikant sprang runt halvnäck i kalsipper och strumpor ute i förorten. Då passagerarutrymmet stank sprit kan så mycket väl ha varit fallet. Det var en småskoj syn iallafall. 🙂

Tur 35 sände från Abrahamsberg och rapporterade att 30-skylten inte syntes från tvåvagnsmärket eftersom signalen var väldigt mycket i vägen. Minutrarna tickade iväg och sedan ropade 38 att hans tåg gått i nödbroms i Abrahamsberg (norrut, dock?). Den sedvanliga proceduren med att fråga om man får trycka P i V1/V3 + vagnsnummer och förarnummer rabblades upp. TLC meddelade att tur 38 hade tillstånd att trycka P i V1. 38 svarade att han hade tillstånd att trycka P och skulle väl precis till att trycka när TLC PMS-röt över radion att det minsann var ett säkerhetsmeddelande och att föraren skulle svara repetitivt samt med namn eller anställningsnummer. (Man kunde nästan föreställa sig röken som kom ur TLs näsborrar…) Föraren fann sig dock snabbt och repeterade vad TL sagt och tillade alla möjliga nummer som kunde härröra till P-knappstryckningen. Veoliahorans ögonbryn höjdes smått över utbrottet. Förvisso ska säkerhetsmeddelandena repeteras enligt TRI, men det görs nästan aldrig. TLC har själva varit med och etablerat radiojargongen på så sätt att vissa fraser fått en kortare form. Men denna lugna söndag verkade det som att TLC hade litet småtråkigt och därmed satsade 250% energi på varje litet trafikledningstillfälle.

Runt halv tio-tiden ropade en sjutton (tur 23 eller 24) om att ungarna i Bagis hade jävlats genom att stoppa rulltrapporna fram och tillbaka, varför spärrisen hade fått lov att sätta igång trapporna med jämna mellanrum. Nu hade dessvärre ungarna snott spärrvaktens kort och han kunde därför inte komma in i sin spärr. TLC lovade att lösa detta inom kort. Han kom så till slut in igen, frågan är nu bara om ungarna kommer att kunna storma kuren efter behag eller ej. Förhoppningsvis spärras det gamla kortet illa kvickt.

Annonser

10 responses to “På radion intet nytt

  1. Frågan är väl också varför spärrisen åkte ner på plattformen och återställde dem när man kan gå två meter från spärren till rulltrappan och göra det där uppe.. Verkar underligt..

    Och påtal om P tryckningen så kan ju TLC ibland ge tillstånd att trycka P vid behov utan att föraren behövera kvittera med vagnsnummer/förarnummer. Så beröd TL hade nog mild pms månne? 😉

    Dessutom rapporterades det ju in spårspring vid norrände av pfd 4 Tce..

  2. dock började ju nya ändringstrycket av tri att gälla igår. då måste alla säkerhetsmedelanden repeteras av föraren med anställnings nummer eller namn, och det samma gäller TL! ungefär:
    Förare: TLC från tur 6 kom.
    TL: Tur 6 kom.
    F: Ja, signal 009 slussen söderut står i stopp kom.
    TL: Tur 6 har från TL 123456 tillstånd att passera signal 009 ställd i stop kom,
    F: Förare 234578 på tur 6 har tillstånd att passera signal 009 i stop kom.
    TL: Rätt uppfattat.

  3. Spike: Mild pms indeed.

    Esn: Ändringstrycket började sannerligen gälla igår, men radiojargongen var densamma som vanligt till största delen av eftermiddagen/kvällen. Det bör även nämnas att TL själv inte uppgav namn eller nummer vid tillståndets utfärdande.

  4. Jag har noga studerat de angivna turnumren i bloggen och har kommit fram till att tågen åtminstone på vardagar byter turnummer runt kl 20. Det nya turnumret verkar oftast vara det gamla numret minus 2. Stämmer detta och vad beror det i så fall på?

  5. Nä då är det bara att säga, ” ja vilken TL är det då som ger mig tillstånd att trycka P enligt ätr 6 som börjar gälla idag?”
    Jag hoppades jobba nu söndag o måndag bara för att kolla att tlc följde nya reglerna, men då fick man förstås den här jävla vinterkräksjukan…

  6. Tl skall uppge namn eller signatur.
    Ur förarsynpunkt kan det vara bra med ett ”kvitto” på vilken TL som ger tillstånd för att tex passera en signal i stopp.
    Men att föraren utöver tågnummer också kvittera med förarnummer eller namn känns minst sagt en aning onödigt då det knappast finns mer än en ansvarig förare på aktuellt tåg som får tillstånd att passera en signal i stopp.

  7. Föraren fann sig dock snabbt och repeterade vad TL sagt och tillade alla möjliga nummer som kunde härröra till P-knappstryckningen.

    Så långsamt och övertydligt som möjligt, hoppas man….

  8. anonymförarebana1

    på radion intet nytt!

    hahaha bästa inläggstitlen hittils

  9. Till Adrian.

    Nej, tåget byter aldrig turnummer (förutom under natttrafik, men det är av en speciell orsak…) Under rusningen kommer det dock ut fler tåg, och dessa får egna unika turnummer. Efter rusningen kör dessa tåg in igen, och när lågtrafiken träder i kraft kör vissa tåg in.
    Det kan alltså bli så på linje 19 under lågtrafik att 19 tur 34 efterföljs av 19 tur 36, för 35 har körts in i depån.

    Gav det någon klarhet för dig?

  10. Tack för svaret!
    Jag får nog kolla igenom turnumren en gång till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s