Hållmärke, vadå hållmärke?

Det var en stressig eftermiddag men en lugn kväll ute på banan.

Tur 5 ropade vid tretiden om att en kollega i Gubbängen berättat att ungarna där kastade gatsten mot tågen. Artonturerna varnades, men efter rapporten var ungarna borta med vinden i vanlig typisk ordning. En sisådär 40-50 minuter senare ropade femman igen från Medborgarplatsen för att meddela att hållmärket Skanstull norrut saknats. TLC frågade tur 24 om detta stämde och 24:an kunde bekräfta att hållmärket var borta. Litet senare ropade tur 31 från Skanstull för att anmäla detsamma, men fick reda på att det var känt. TLC bad sedan tur 74 att se efter om hållmärket försvunnit eller om det låg kvar någonstans. 31:an inflikade att märket låg mellan väggen och strömskenan. Utmärkt, tyckte TLC och lovade att skicka dit personal. Under tiden skulle förarna helt enkelt köra i botten på stationen och därefter öppna dörrarna.

Nu kommer vi till nittondebaclet. Tur 34 fick problem med ett dörrpar som inte ville stängas ordentligt. Föraren stod med tåget Bandhagen söderut och fick ingen klarsignal. Tur 35 stannades i Svedmyra medan föraren felsökte samt försökte åtgärda det hela. Trots att dörren gick igen gäckade klarsignalen honom, istället lös den röda kontrasignalen hånfullt. Man stannade snart tur 33 i Högdalen och meddelade att den skulle vänta där eftersom man skulle köra 35:an på motspår mellan Stureby och Högdalen. Tur 76 stannades framför signal 770 mellan depån och Högdalen. 34:an fick klarsignal, men då turen var såpass sen beordrades föraren tömma sitt tåg så att trafikanterna kunde resa vidare med motspårståget. När tåget tömts skulle han sedan stänga av den konstrande dörren från IDU och kontrollera att den var låst. Motspårskörningen påbörjades och tur 36, som nu hunnit köra ikapp 35:an, stannades i Svedmyra tills vidare. Efter mycket om och men löste det sig iallafall till slut, 34:an kom på rull ur vägen.

Sedan började artondebaclet i Farsta strand. Tur 1 råkade på problem (tyvärr missades felet av Veoliahoran) och fick order att göra en hel omaktivering. Under tiden stannades tur 2 i Farsta centrum. Några minuter senare meddelade föraren på ettan att omaktiveringen tyvärr inte hjälpt. TLC bad honom då tömma ur tåget och tur 72 fick ta över trafikanterna samt gå norrut omedelbart. Tvåan, tur 73 och tur 3 slussades alla i omgångar ner till Farsta strand medan ettan försökte få liv i tåget. Snart turades 72:an om till en ny etta, gamla ettan kunde efter trassel hit och dit samt med TB ombord gå i transport till Hökarängen, där de sedan körde in på bryggan för ett antal omaktiveringar. Snart kunde den före detta trasan gå i transport norrut till Gullmarsplan för att svänga höger och parkera tillfälligt på bryggan. Några artonturer turades om, sedan började saker och ting långsamt återgå till det normala.

Då ropade 29 att hans tåg blivit bombarderat med tre ägg samt någonting yoghurtliknande. Kort därefter kunde han tillägga att det var både V2 och V3 längsmed sidan som det rörde sig om. Att kasta saker på tågen är alltid lika populärt, särskilt när det börjar bli ljusare ute vilket innebär att ungarna är ute längre. Snart kommer säkerligen luftgevärsterroristerna tillbaka till knallen innan Bagarmossentunneln. Jippi.

Under en till två timmar gick en kvinna runt på stn Skarpnäck och letade efter några viktiga papper, rättare sagt en hel bunt av dem enligt uppgift. Hon frågade varenda förare om de hade hittat dessa, men ingen hade sett dem. Förhoppningsvis hade någon vänlig själ hittat hennes pappersbunt och lämnat den hos en spärrvakt. Snart slutade ropen om hennes jakt iallafall.

Senare på kvällen, vid nio-tio började börvärdet falla på några turer i närheten av Thorildsplan. Eller närmare bestämt på alla turer som försökte ta sig över Tranebergsbron. Det visade sig att någon arbetade med ATP:n vid Thorildsplan. Strax beordrades tur 4 att stå kvar i Krillan, tur 32 parkerade Alvik och tur 6 skulle stå kvar på sitt håll medan man startade om datorerna som sköter områdets ATP. Det händer från och till med jämna mellanrum och oftast just kring Krillan eller Åkeshov. Direkt innan och efteråt brukar det vara som roligast, när förarna rapporterar in börvärdesdippar, toppar och icke-existerande tågkänningar…

Annonser

5 responses to “Hållmärke, vadå hållmärke?

  1. anonymförarebana1

    du missade helt besöket i alvik södra av vilken tur det nu var!!!

  2. Nej, faktiskt inte. Hörde inte hela förloppet, bara. 78:an gick på muggen, 27:an och någon till tur stannades bakom. När föraren sedan hojtade att hon rullade och TLC tyckte det var snabbt jobbat replikerade föraren något i stil med ‘Jag sket i att tvätta händerna’, till allas stora fröjd…

  3. Skönt att höra att medarbetare tänker på hygenen(stavning?) nuförtiden.. 😉

  4. Spike: Hygienen…

  5. Bea: Tack, var längesen man gick i skolan nu, minnet sviktar.. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s