Som på ett bananskal

Trög start på lillördagen med tur 72:s inrapporterade bubbla i plasten på frontrutan samt tur 3:s felkod 757 (eller dylikt) vilken innebar att ventilationen kunde vara tvungen att stängas av. TLC var väl måttligt imponerade, men i vissa felkodsbeskrivningar står det att man ska kontakta TLC och detta var ett av de fallen.

Av någon anledning blev tur 28 stående i Bagarmossen rätt länge… TLC hade ropat till 28:an att det var fritt fram att åka ner till Skarpnäck ett par gånger och man antog att föraren stängde dörrarna samt började rulla iväg. Men strax därpå ropade tur 29 att han hade fem i börvärde. TLC skar av anropet med att de skulle återkomma. Sedan hojtade man på 28:an igen. Tur 28 behövde tillstånd att trycka P. Varför, undrade TLC. Jo, eftersom förarens tåg hade noll i börvärde… efter en del meck kom turen äntligen iväg och gjorde en snabbvändning. TLC ropade mitt i hasten norrut att föraren på 28 skulle slå dem en signal. Förmodligen för att klargöra vad stoppet rörde sig om i sin helhet.

Senare fick ännu en sjuttontur problem och fick omaktivera i Åkeshov. Tåg stannades till både höger och vänster under tiden eftersom rusningen var i full gång. Ungefär samtidigt ropades det om en kvinna i Kristineberg som inte verkade må så bra. Någon rapporterade att hon däckat ihop och att vakter nog borde skickas. Efter det kom beskedet att tåget i ÅKH nu rullade och att tågen som stått still kunde köra som vanligt. Tur 36 varnades för eventuella klottrare i Hagsätra, men hittade bara en lugn station. Efter rusningens slut ropade tur 34 in att CX-tåget norrut i Gamla stan hade något fel på dörrarna. Endast ett fåtal av dem hade öppnats vid dörrmanövrerandet och föraren behövde nog få reda på detta. TLC lovade att meddela bana 2.

Vilken lugn kväll, tänkte Veoliahoran. Men ni vet ju vad som brukar hända då? Jomenvisst; -det roliga!

TLC ropade ut en allmän uppmaning till alla förare att ta det försiktigt vid infart till station eftersom man smörjt spåren från Skärmarbrink och fram till Stora Mossen. Ett tag senare ropade tur 4 att han kört förbi Hötorget rejält. Det blev vidarefarande till Rådmansgatan, trafikantinformation och händelserapportskrivning. TLC återupprepade meddelandet och varnade extra för Hötorget i bägge körriktningar. En turs tystnad följde, sedan ropade tur 36 att även han hade kört förbi Hötorget norrut och var tvungen att fortsätta till Rådmansgatan. Föraren upplös TLC om att det framförallt var de sista 20 metrarna som var svinhala, det var noll bromsverkan och kontakt. TLC slängde sig på luren och ringde DLC omedelbart. Efterföljande turer varnades för blixthalkan samt uppmanades ta det ordentligt försiktigt. Till TLCs förtvivlan ropade strax tur 6 att hon klarat Hötorget, men att tåget istället valt att glida förbi Rådmansgatan. Föraren fick köra till Odenplan där södergående nitton väntade på att köra tillbaka trafikanter som skulle gått av stationen innan. DLC skickade ut smörjgubbarna igen, denna gång lämnades smörjpenslarna och istället torkades den överflödiga halksörjan bort illa kvickt.

Hur kvällen artade sig på bana 2 kan ni läsa på Jeppes blogg.

Annonser

2 responses to “Som på ett bananskal

  1. Är de klara med signalsystemet vid skarpnäck nu? Tåget lyfte med normal hastighet sist, men det gjorde de iofs i början av arbetet också.

  2. Ja, allt ska vara inkopplat och klart i SNK. Det gick iallafall att köra precis som vanligt under veckan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s