Heaven can wait

Helg och tunneltågåkande istället för körande. Alltid angenämt, denna gång utan några fyllor sittandes bredvid.

Anledningen till åkandet var hämtandet av en pryl i närheten av Nockeby torg, varför det även åktes 12:an. Där blev det intressantare, eftersom ett par herrar bakom ryggen diskuterade lokalbanornas framtid nu när MTR tar över tuben. Veoliahoran älskar att tjuvlyssna på konversationer och denna var ju spårvägsrelaterad. Den ene diskuterade förtjust möjligheterna; tänk hur mycket mer Veolia nu kommer att ha råd att satsa på lokalbanorna. Tänk om turtätheten kunde ökas på Nockebybanan, eller om man kunde bistå med extraservice i stil med morgontidningar samt kaffe och croissant! Den andre höll med om att det vore rena toppenscenariot men att det knappast var sannolikt. Den förste hävdade dock fortfarande att en ny paradisålder skulle infalla, den andre skulle bara vänta och se.

Hm. Alltså… är det över huvud taget möjligt att öka turtätheten på lilla Nockebybanan? Dels är banan så liten, men sedan finns det väl heller inga pengar till det. I mässen har en del snarare diskuterat att det kommer att bli sämre för lokalbanorna nu.

För någon vecka eller så sedan skrev vi att uniformsförslaget skulle skrotas. Urspårning skriver om det senaste från intranätet, där det framgår att provkollektionen bara var ett experiment för att få synpunkter inför ‘framtida behov’. Men framtiden är nu, det är tvåtusental och vi behöver verkligen nya uniformer. Detta innebär alltså att det återigen har slösats mängder med pengar på något som inte blir verklighet. ”Utöver redovisning av resultatet av enkäten planerar SL inga ytterligare aktiviteter i uniforms- projektet.” När provuniformerna lämnas tillbaka till enhetscheferna under vecka sju går uniformsprojektet i graven. Istället hoppas vi nu på Kung fu-dräkter, här enligt Mimsans förslag:

Jävlas inte med tunneltågföraren!

Jävlas inte med tunneltågföraren!

Annonser

8 responses to “Heaven can wait

  1. Shit asså! Bilden är helt klart en tiopoängare.
    Så det är alltså som jag tidigare har gått och funderat på, att MTR endast ska driva tunnelbanan. Är inte det egenligen lite dumt? Eller är det bara jag som tänker konstigt…
    Förr har det ju varit samma företag som har drivit hela paketet. Det skulle vara som om något annat företag skulle ta över blåbussarna medan busslink fortsatte att köra resten.

  2. Haha.. 6minuters trafik i rusningen har dom bortskämda nockebyborna… Fast det är ju mer som en färdtjänst än en ”leksaksbana” 🙂

  3. Bea, förstår hur du tänker, men Roslagståg kör ju ”bara” roslagsbanan och det verkar ju fungera bra…

  4. Bortskämda nockebybor ! Det var det värsta !Här finns minnsan ingen nattrafik som i tunnelbanan.
    Stackars de yngre som bor utmed banan. Bara att gå om pappa druckit rödvin och inte kan hämta med SUV:en

  5. Jag är uppvuxen i Saltsjchöbaaaaaden och Nockebyborna ska fan inte klaga på gångavståndet när man missar sista tåget…

  6. Bea: Det är sällan man får sig ett gott skratt när inboxen kollas, bilden är klart sympatisk. 🙂 Angående MTR och tuben är det en bra sak att bara ha en bana. Det kommer innebära att pengarna genererade från tuben omsätts till förbättringar inom tuben istället för att även slussas ut till övriga banor. Det är iaf hur jag tolkat det utifrån kollegors prat om alltsammans. (Rätta mig gärna om jag har fel, är nyfiken.)

    Lasse och tutf: Ja, nog känns det litet bortskämt med att önska hög turtäthet på en 12-13-minutersbana…

    eek: Nej, det ska de inte. Jag promenerade tillbaka till Alvik och det tog inte så himla lång tid.

  7. Kommer då ev. vinst från tvärbananen att behöva gå till att driva Nob? Nockebybanan är ju inte precis sjävbärande ekonomiskt..

  8. Haha nä inte är väl tvären det heller… Men ack så underbar! 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s