Se upp i backen!

Halka var det både under eftermiddagen och kvällen. På eftermiddagen ropade tur 43 om att det var rysligt halt vid Hötorget söderut, föraren meddelade att det varit halt några stationer i rad, men att det var värre på HÖT eftersom tåget nästan halkade förbi. TLC ropade på tur 23 som åkte efter och förhörde sig om halkläget. 23:an svarade att det varit småhalt här och där, men att det inte glidit alltför mycket vid Rådmansgatan iallafall. Kort därefter ropade föraren igen och bekräftade att det var riktigt halt på spåret stn Hötorget. TLC kollade med båda förarna exakt var halkan började och sedan kallades personal ut för att titta till spåret samt torka bort eventuellt överflöd. Halkvarning inomhus söderut utfärdades sedan, självklart rör det sig fortfarande om spårsmörjningens efterdyningar. Under kvällen började det snöa, vilket genererade halka på yttersträckorna. Backarna blev superfarliga.

Dagens bannyhet var väl det att  en skyddsbräda över strömskenan mellan Fridhemsplan och Thorilsplan norrut inte riktigt ville vara med längre. Den hade tydligen lossnat en aning och därmed hade en hastighetsbegränsning på 30 satts upp mellan stationerna. TLC påminde förarna om den flera gånger under eftermiddagen allteftersom mellan- och inskiftspersonalen gick på, men turligt nog verkade den inte ha ställt till med någon större tågkö under rusningen.

Tur 42 ropade in att plåten ovanför huvudet i förarhytten höll på att lossna. TLC skickade ärendet till montören, men någon timma eller två senare ropade nästa förare och meddelade att ingen montör kommit än. Dessutom var det risk för att få plattan i huvudet. TLC undrade om föraren kunde slita ner den, men då den för närvarande satt fast bra på ena kanten gick inte detta. Med tanke på säkerhetsrisken (1 st. medvetslös förare är lika med 1 st. stillastående tåg ute på linjen) torde ärendet prioriteras högre, menade föraren. TLC meddelade att montören prioriterade ärendena själv, men att han säkert skulle dyka upp snart. Vi misstänker att montören hörde detta ty sedan kom inga fler anrop angående plattan.

Snart knastrade det till på radion igen. Tur 74 på väg från Alvik berättade att 36:an framför honom meddelat att radion på det tåget var trasig, föraren hade därför själv självfallet inte kunnat felanmäla själv. TLC ropade att om 36:an hörde dem skulle han fälla de berörda säkringarna. Föraren på 74 meddelade att 36:an hade gjort det flera gånger, nu senast i Alvik, men att det inte fungerade. TLC mumlade bekymrat att det inte alls var bra, det lät som om man redan funderade på tågbyte. Mycket riktigt; eftersom tur 74 ändå var ett extratåg som skulle ner i hallen snart beordrades omturning 74 och 36 emellan. Bytet skulle ske redan vid Gullmarsplan, man ville ha in trasan snabbt så att tågradion kunde bytas ut.

I rusningens slut gick tur 72 i nödbroms ett par gånger under sin färd norrut och fick sedan felkod 23. Efter en snabbkoll, samt med tanke på att ett eventuellt hackkörande tåg skulle stoppa upp trafiken, ombads föraren tömma tåget vid Rådmansgatan. Sedan blev det transport raka vägen till Vällingbydepån via Råcksta. Tur 34 som åkte bakom fick således en plattform bonustrafikanter. Någon kvart senare ropade tur 33 från infartenVällingby norrut om att signalen var felaktig. TLC bad turen att köra via mellanspåret, då det gick snabbare än att dra ur och lägga ny signal.

Det var en hel del avlösningar som sprack under eftermiddagen och kvällen, en kollega var tvungen att köra en södersläng på 17 trots slut för dagen vilket innebar att barnen inte kunde hämtas från dagis. Föraren var mycket upprörd, av förståeliga skäl. Det är hårt att vara tutf; ibland när man bara måste sluta eller när man längtat hela dagen efter att kliva av, kan TLC säga att vi måste köra vidare. (Det händer oftare numera sedan GUP/ALV Trafik ISO-certifierades. Det ska inte ske avbrott i trafiken på grund av obemannade tåg.) Flera förare hade det småjobbigt under kvällen; tur 22 körde fel i depån och fick byta körände för att sedan köra in igen. Tur 34 låste ut sig ur hytten, men fick hjälp av föraren på tur 33 att komma in. Och Veoliahoran råkade ut för en lång ilsk utskällning från en tant eftersom det var iskallt i en vagn på tåget framför

Det var med andra ord en dag med mängder småhändelser men inget större stopp eller så. Bra uppladdning inför lillördagen? Vi får se. Rapport avlägges imorgon.

Annonser

6 responses to “Se upp i backen!

  1. Hur kommer det sig att det är oftast VH her self som råkar utför ilskna små tanter m.m? 😉

  2. Iof inget större stopp, men det var ju en parkeringsplats på norrspår mellan Högdalen och Bandhagen på morgonen.

    3 minuter extra i Hagsätra och 8 minuter i extra i Högdalen. Därefter motspår till Enskede Gård. Det var sådär mysigt trångt och sent redan i Stureby…

  3. Vad är det för rolig liten klocka som sitter vid Alvik S. Vad jag förstår så räknar den hur länge tåget står inne… Stämmer det?

  4. Klockan vid Alvik, som även finns vid Gullmarsplan norrut (in mot stan), visar hur lång tid det är sedan sista vagnen på framförvarande tåg passerade den punkten. Det är intressant för oss förare då vi kan planera körningen bättre. Är det mycket kort tid är vi beredda på att vi snart kommer ikapp tåget framför och kan planera inbromsningarna. Är det lång tid är vi beredda på att det kan vara mycket folk.

  5. Spike: Oftast? Många råkar ut för ilskna tanter och gubbar. Jag råkar bara skriva här istället för att berätta om det i mässen. I själva fallet är det mycket sällsynt med utskällningar, även för min del.

  6. VH: Nåja if say so.. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s