Vandalernas afton

Småstrul och vagnfel regnade som småspik idag. Både tur 33 och 35 hade något konstigt vagnfel där värmen stängdes av i V1 medan förarna körde söderut. När de sedan skulle norrut igen möttes de av kalla hytter. Enligt 35:an var det dock inga problem med att vrida upp värmen igen men varje gång det nycklades ur i V1 blev den kall. Tur 72 fick oturen att ha en V3 vars hyttventilation strejkade. Första föraren anmälde att den var knackig och att det blåste kalluft. Efter rop till TLC hade en mätning av temperaturen beställts. När nästa förare klev på hade det gått så långt att felet på ventilationen kunde betraktas vara allvarligt. Någon timma gick, sedan kom montören. TLC meddelade tur 72 att då montören uppmätt arton grader låg hytten inom det tillåtna och föraren skulle därför köra vidare mot Farsta. Föraren visste knappt vad han skulle säga; montören hade mätt temperaturen i hytten söderut mellan stn T-centralen och Slussen, den hade stannat på 17,6 grader som avrundats uppåt. Vilket ligger på gränsen. Tåget hade då befunnit sig en kvart inomhus och blivit någorlunda varmt, mätningen hade inte skett på en längre utesträcka där det blir som mest kallt.

Det var de upphakade signalernas dag annars, vart och vartannat tåg ropade från tillfälliga parkeringsplatser framför rödljus i hela stan. TLC själva muttrade även att det var litet väl många signaler som trillade ur denna eftermiddag och kväll. Apropå signaler försatte allas vår favorit 1503 i Vällingbydepån hela två tåg i nödbroms. Den är en elak jäkel kan tyckas, men faktumet att det ligger ett litet strömglapp i närheten av den signalen gör kanske sitt i soppan.

Tur 2 rapporterade att det luktade bränt vid Rådmansgatan söderut, men kunde inte lokalisera källan. Tur 10 norrut såg ingenting och tur 40 förklarade det hela vara överspelat med att det varit en Metro-minibrand som slocknat. Samtidigt ropades en praktfylla in ute i Johannelund. Några ögonblick senare varnade TLC 32:an för att den berusade mannen nu låg ner på plattformen… hjälp var på väg.

Tur 33 ropade in att en klottrande grabb enligt uppgift gick lös i tåget. I Hässelby kunde det konstateras att killen rispat med ‘något vasst’ på väggen och runt fönstret. Föraren lät blandat uppgiven och förbannad. Bekräftat klotter ropades snart in av tur 10, som hade fått stora delar av V1 invändigt klottrad och till råga på allt hade dessutom en trafikant fått färg på sig från detta. Ingen tid slösades, utan tåget utrymdes och tian gick i transport norrut till mellanspåret i Vällingby där föraren skulle granska klottrets omfattning samt om det torkat.

Tur 28 råkade strax därefter ut för ett stenattentat. Någon eller några hade i ett nogräknat ögonblicks besinningslöshet tyckt att det var en strålande idé att kasta in stenar i tåget genom de öppna tågdörrarna. Ingen trafikant skadades dock och tåget kunde fortsätta i trafik. Som ofta är fallet gick det inte att svara på vilka illdådarna var eftersom de flytt platsen hals över huvud.

Denna kväll skulle det övningsköras lok ute på banan, några gånger i rad hördes det annars nattbekanta anropet ‘TLC, lok 92XX, står vid Pollak två-sex-åtta, vi vill till X’. Sedan grenade övningsloken ut sig, något åkte ner till bana 3, ett annat rullade runt på arton. Det kördes även både till Hagsätra och Hässelby med dem. Förarna i tut:en anpassade sig smidigt efter tågkänningarna och de diverse upphakandes rödljusen i dessas spår.

Två klotterrelaterade fall dök nu upp nästan samtidigt. På tur 8 hade någon hällt bläck eller liknande över golvet precis vid golvlisten, det luktade enligt föraren som de färger klottrarna brukar använda. Plaskblött var det iallafall och turen fick gå i transport norrut, jourstäd skulle eventuellt komma vid T-Centralen. På södergående spår rullade tur 25 i transport efter att ha fått en dörr klottrad, även den föraren fick beskedet att jourstäd väntade vid T-Centralen. 25:an fick ombord en sanerare och åttan fortsatte i transport till Alvik där föraren skulle kolla om färgen torkat in. Uppe vid Gullmarsplan klev jourstäd av och 25:an kunde ta trafikanter igen. Men det dröjde inte så länge innan föraren ropade in att fägern på dörren hade runnit ner till golvet, där trafikanternas fotsulor trampat och sedan spridit färgen vidare in i vagnen. Då fick vi veta att jourstäd inte ‘gör golv’. Nähä. Vad fasen gör jourstäd då!?!?? (Klottersanerarna kanske är ett undantag?) Föraren menade att färgen var ju kvar på dörrarna också. Då var det TLCs tur att undra vad fasen jourstäd hade städat egentligen.

Från Alvik rapporterade tur 8 att färgpölen fortfarande var blöt. Det var bara att fortsätta i transport söderut, jourstäd klev på vid T-Centralen och vid Gullmarsplan gick de av. Där skulle åttan stå och invänta en avgångstid, tur 20 skulle släppas förbi först sedan kunde åttan gå i trafik. 20 rullade via plattform tre, sedan gav TLC ordern om att åttan skulle åka. Föraren okejade och gjorde ansats att börja lasta, men eftersom tur 9 inte befann sig så långt bakom bestämdes det istället att tur 8 skulle gå i transport till Hökarängen och där vända för att gå i trafik norrut till Gullmarsplan.

Under tiden hade polisen beordrat att inga tåg fick stanna i Kristineberg, varför det kördes förbi på löpande band i bägge körriktningar. En kvart senare hävdes detta, då blev det stopp norrut i Gamla stan då någon lustig typ nödöppnade en dörr som föraren fick lov att gå bakåt och återställa. När han kom tillbaka till hytten kunde det meddelas att den lustige typen med vänner hade klottrat invändigt på dörrarna och dylikt. Som om det nu inte vore nog med klotter ropade även tur 27 in invändigt klotter… som sedermera skulle saneras, men jourstäd måste ha haft en dålig dag då knappt några av de vandaliserade turerna hade blivit kvitt klottret efter besöken. Tur 28 rapporterade in att eventuell skadegörelse pågick på hans tåg, det skulle vara några grabbar som slog sönder saker. Skadan skulle kollas i gropen, men innan turen hann ner dit hade de unga herrarna nödöppnat en dörr.

I Hökarängen hade tur 8 tittat till färgfläcken. Det var inte helt torrt där, föraren tänkte därför stänga av dörren eftersom han ändå bara skulle till Gullmarsplan. TLC konstaterade då att det var lika bra att han åkte direkt i transport till bryggan och vände för att rulla hem till depån istället.

Annonser

2 responses to “Vandalernas afton

  1. Det kanske är är en ny kurs på Konstfack?

  2. Övningslok? Ett arbetståg som övningskör?
    hänger inte med..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s