Fårskallar och dödrusning

Dagens pryl hände redan under tidiga eftermiddagen. Föraren på tur 6 ropade in att han hittat en plastpåse med ett djurhuvud i. Han tolkade det som mat och slängde det eftersom han (av förståeliga skäl) inte ville ha den där påsen framme i hytten. TL tyckte att det var ett mycket bra beslut och Veoliahoran kan tänka sig att även TL hade ryst till över det där huvudet.

Rusningen var ingalunda spektakulär; mellan depån och Råcksta hade man under eftermiddagen lagat ett rälsbrott. Lagom till att tur 45 skulle rulla iväg kunde spåret börja att användas igen, varför TLC upplös turerna en efter en om att det var lagat så att ingen skulle ge sig av mot Vällingby istället och skapa trafikkaos. Ordinarie turen 35 rullade runt på banan under hela eftermiddagen och kvällen med ett avstängt dörrpar. Tur 1 hade en innerdörr som inte gick igen och tejpade därför fast den i väntan på montör.

Först efter rusningen märktes det att lillördagen var kommen, när två fyllor rapporterades in med korta mellanrum. Den ene befann sig i Skanstull och kunde knappt stå på benen. Den andra snubblade runt i Farsta strand, där föraren på tur 6 sade åt mannen att sätta sig ner en stund på en bänk, vilket denne även gjorde. Det låg krossat glas och öl där, föraren trodde även att mannen hade spytt. Han behövde plockas i vilket fall som helst, eftersom inte heller han kunde gå så bra. Tur 7 fick i uppdrag att kolla om fyllan var kvar på plattformen, föraren rapporterade att han vinglat in i tåget och satt i V1:an. Vakter skulle komma i Tallkrogen, men mannen hann gå av i Hökarängen.

Tur 33 ropade in en kall hytt i V3, värmen hade helt stängts av. Föraren ombads fälla alla berörda säkringar och skriva på felet. När turen stannade söderut vid Gullmarsplan hojtade TLC på radion att turen skulle stå kvar. Föraren fick inte åka någonstans, det var på polisens order. Polisingripandet spred en viss osäkerhet eftersom villkoren för stoppet var smått otydliga. Tur 23 blev tillsagd att avvakta i Skanstull, men en kort stund senare fick TL beskedet att turen kunde köra som normalt. Ingripandet tycktes enbart gälla tur 33. Efter att ha fått klartecken till att köra meddelade 33:an att han körde.

Även tur 39 hade dålig hyttvärme, problemet var detsamma som det tur 33 och 35 under gårdagen hade. Värmen föll ner i botten men gick att vrida upp. Det är för hemskt att vi ska åka runt med kalla hytter och kalla vagnsdelar. En kollega muttrade surt att C20 fan inte var byggda för att vara flexibla klimatmässigt.

Någon timma senare blev det småstressigt för många norrgående turer när övningsloken började rulla ut på banan. Loket försvann ner till bana 3 efter Fridhemsplan, men luckorna blev såpass stora att tur 8 fick vända på fyran i Alvik. Alla förarna gjorde så gott de kunde, men restförseningarna gick ändå inte att undvika helt. Men mycket gick att köra ikapp tack vare att det inte var lika mycket folk ute.

Det var friidrottsgala i Globen denna kväll. Det märktes på stora folksamlingar men även på att två evenemangståg stod beredda i Vällingbydepån för att köra upp till Gullmarsplan och vänta på galans avslutande. För tur 91 gick det bra hela vägen upp till Pollak, tur 92 hade däremot oturen att gå i nödbroms genom växlarna infart Råcksta och sedan (uppe i backen på mellanspåret vid Guppet) föll linjespänningen bort helt. Den kom inte tillbaka heller och det gick inte att köra på batterier. Tåget drog inte det allra minsta, det stod stilla som en strandad val på banan. Montör kallades ut till mellanspåret för att åtgärda saken. Det skulle kunna vara bortslagna strömskor, men det brukar också vara problem med just linjespänningen för en del tåg där uppe.

Annonser

3 responses to “Fårskallar och dödrusning

  1. Så talande att fyllan fick av i Krökarängen 😉

  2. Hurumed övningsloken? Är det så fullplanerat under trafikuppehållet och sena kvällar att utbildning måste ske strax efter rusningen?

    Reagerade själv när jag såg ett lok redan vid åttasnåret i tisdags, vid skanstull med ett tåg i hasorna, och sen ett lok till vid gullmars.

  3. Trafikuppehållet kan inte användas för övningslok, då många stationer och sträckor är avstängda för arbete eller helt enkelt är blockerade av lok eller trakorer som väntar på att komma till nattens arbetsplats. Före trafikuppehållet planeras lokens utkörningsordning noggrant så att man skickar t.ex. först ut dem som skall arbeta runt Hässelby, sedan vällingby, sedan alvik, sedan samtliga som skall till blåa linjen, sedan fridhemsplan-s:t eriksplan osv. för när loken har nått sin arbetsplats går det knappt någonsin att passera med ett annat fordon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s