Fan och hans mosters torsdag

Det var en hel del klotter idag igen. Tur 28 rullade runt med jourstäd ombord för att kladdet skulle saneras bort, senare ropade TLC på tur 11 och meddelade att han eventuellt hade klottrare ombord. Detta enligt uppgift från trafikanter som slagit larm hos en spärrvakt. Ordningsvakter kom vid Medborgarplatsen för att söka igenom tåget efter missdådare. En tur skulle till och med få besök av polisen då misstänkta klottrare var ombord. Nu skulle man ju kunna tolka klotter- och skadegörelseexplosionen under den här veckan som ett utslag av ‘Konstfackeffekten‘ (där elever gjort examensprojekt av bl. a. vandalisering), men det är nog snarare bara det hederliga gamla sportlovet som bär ansvaret för det allmänna kaoset ute för närvarande.

Lovet märks på det allmänna stökandet. Tur 11 hade tidigare på eftermiddagen rapporterat in att fem killar klampade runt ute på isen vid söderströmsbron. Föraren tillade att de säkert inte hade isdubbar. Polisen kontaktades omgående och ilade dit. Flera tåg hann ropa in istramparna innan dramat avstyrdes. Sedan varnades tur 25 eftersom tre fyllor störde ordningen i Björkhagen. det verkade som om turen hade fått dessa med sig eftersom ordningsvakt ett tag senare sökte igenom tåget efter fridstörare.

Under rusningen stötte tur 1 på problem i Vällingby. Föraren fick ingen klarsignal, den gröna lampan retades rejält innan den ville lysa. Men då var ettan redan för sen och fick direktivet att tura om sig till en ny tvåa istället. Tvåan blev en ny etta och vände på plattform ett i Råcksta. Tur tre klarade sig inte undan problem; montör Holm meddelade att turen hade stora plattor och rekommenderade att tåget skulle tas ur trafik. Det första TLC undrade var givetvis hur länge trean kunde rulla ute på banan. Samtidigt började man titta på lämpliga tågbyten. Ännu en artontur stötte på trubbel, denna gång var det tur 8 vars förare fått tåget redan sju minuter försenat, dessutom var det oerhört felkodstyngt. För att få turen rätt i tid söderut tog man ner den på Alviksbryggan. Där bytte föraren vagnar med tur 71 så att den felande silverfisken kom av banan direkt efter rusningen. Under tiden hann både tur 47 och 48 gå i nödbroms infart Råcksta. I Skarpnäck drogs vissa av sjuttonturerna med 1031:or. Några konspirationsmässigt förtjusta kollegor knäckte teorier om diverse roliga banstrul i anslutning till dessa två stationer.

Tur 33 stannades i Hässelby gård där ordningsvakter skulle gå igenom tåget efter ungar som smällde smällare, tur 9 och 37 stannades senare i Blackeberg där fler ordningsvakter sökte igenom tågen efter någonting för oss förare och TL okänt. En kvart efter det blev det stopp vid Brommaplan norrut då några ungar nödöppnade ett antal dörrar i tur tres V2:a. Självklart var det fortfarande rusning… kön bakom växte snabbt ända bort till Fridhemsplan. Föraren var dock snabb och kunde få tåget på rull inom ett par minuter. Men stöket slutade inte där. Tur 5 fick veta att några trafikanter på hans tåg utsatts för ett stökigt gäng ombord och de terroriserade hade ringt polisen som skulle vänta på femman antingen vid Brommaplan eller Alvik. Men lagens långa arm dök aldrig upp och turen rullade vidare, föraren hade inte märkt av något stök och trafikanterna klev av och på som vanligt utan att ett endaste klagomål trillade in.

Det var verkligen tågbytenas kväll. Det var inte bara trean och åttan som byttes ut; tur 77 fick ta hem 39:ans vagnar eftersom det tåget hade opassande stora plattor. I Högdalen söderut bytte förarna plats, trafikanterna gick över till det nya Hagsätratåget. Tur 34 fick byta sina vagnar med 24:ans eftersom hytten i V1:an var kall. Tur 24 hade dock massor av felkoder, TLC bad föraren säga till den nya föraren att omaktivera i Hässelby. Tur 4 hade tidigare under kvällen anmält en skum lukt av bränt i sin V1:as hytt, vilket montören kommit och luktat på. Montören hade sagt att vagnen fick gå så, men nästa förare anmälde också att det luktade skumt. Inte av bränt, utan av gift som på något vidrigt lager. Nu blev det tågbyte vid Gullmarsplan med tur 3, som skulle in i hallen. Trean turade om och körde från bryggan till plattform 2 där fyran sedan kunde promenera över tillsammans med sina trafikanter och åka vidare.

Det rapporterades in många, många fyllor denna eftermiddag och kväll men den mest minnesvärda var nog Gamla stan-fyllan. Tur 31 rapporterade in att en man söderut vid stn Gamla stan knappt kunde stå på benen. Efter 31:an kom tur 4, som nästan körde på den redlöst fulla mannen som höll på att falla ner på spåret. En trafikant hade dock ryckt in och stöttat upp honom, men fyran stannade blixtsnabbt till ändå (säkerligen med mindre hjärtklappning). Trygg-C höll koll på mannen i kamerorna och efter mycket om och men snubblade han ombord på tur 32. Föraren fick order att stå kvar, men detta ändrades till att hon kunde åka till Slussen eftersom det förmodligen fanns ordningsvakter i närheten av stationen. Väl där meddelade föraren att mannen hade raglat av och satt sig på en bänk, full som en kanon. Där hittades han en kort stund senare av ordningsvakterna som såg till att han kom därifrån.

Annonser

3 responses to “Fan och hans mosters torsdag

  1. Vilket härligt långt inlägg! Mer sånt här! 🙂
    Dessutom har Stockholmskidsen inte sportlov förrens nästa vecka.. Bara förkännedom.. 😉

  2. Jo, jag vet att sportlovet för de flesta stockholmsskolor är nästa vecka. Kaoset som följer i dess spår brukar dock småstarta veckan innan. Vet inte varför… kanske vill de hinna med allt strulande innan föräldrarna släpar med dem till fjällen veckan efter?

    Det ante mig att du gillar långa inlägg. 😉

  3. Haha, det är mitt fel! Jag hörde av PLE att det var sportlov och sade det till horan. 😀

    Du ska inte lyssna på vad jag säger, VH.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s