Snö och rangering är modeorden

Storstrul i fredags, storstrul i lördags och sedan PUT i söndags på T-Centralen norrut (personen ifråga klarade sig helt oskadd). Helgen blev allt annat än lugn. Då var frågan hur veckan skulle bli?

Det började smått med snöbollskastande och att tur 20:s förare ropat in att han fått värja sig för ett fyllo. Han höll upp händerna för att skydda sig och fyllot hade trillat baklänges på plattformen. Ordningsvakter fanns redan på stationen och kunde titta till karln. Tur 6 hittade en påse med receptbelagd medicin och undrade vad som skulle göras med den. Sedan rapporterades ännu mer snöbollskastning in, denna gång i Kristineberg. Då sexan befann sig i Alvik varnades föraren för snöbollskastningen men tack vare radioknaster kom en förvånad fråga om ‘va, sade du att jag skulle slänga medicinerna i Kristineberg?’ vilket bemöttes med ett roat ‘nej, akta dig för snöbollskastning’. Föraren skrattade gott och skulle ta det lugnt. Kort därefter upplös TLC tur 5 att det fanns ett sjukdomsfall ombord. Tåget stod sedan still uppe vid Gullmarsplan söderut i väntan på ambulans. Tur 24 kördes via plattform tre, eventuellt skulle fler tåg få köra så. Det hela var dock över snabbt, ambulansen hämtade personen och femman fortsatte söderut för att sedan vända i Hökarängen och gå i rätt tid därifrån.

Tur 3 hade besvär med sin hyttdörr i V1 och ropade in detta. För att undvika vidare brottandes med dörren valde man att låta tåget utrymmas och ta trean i transport till Vällingbydepån via Råcksta, där depåpersonalen fick rangera om tågsetet så att ledarhytten blev en mellanhytt istället. När trean ropade att han var redo att köra ut igen fick föraren order att gå i transport tills han fick tågkänning och då stanna för att börja lasta folk. När tåget nått Stora mossen meddelade föraren att han började gå i trafik. Tur 79 ropade från Högdalsdepån för att meddela att hon bara fick två vagnar med sig ut på grund av vagnbrist.

Tur 32 ropade från Ängbyplan att han hade en hotfull man beväpnad med hammare och en flaska som gått på hans tåg. TLC ringde efter hjälp, samtidigt frågade de om det fanns en möjlighet att ta sig från platsen. Hammarmannen gick ut ur tåget och 32:an försökte stänga dörrarna, men han gick då in i tåget igen. Föraren konstaterade att turen inte kunde ta sig någonstans, det gick ju inte att åka iväg med en uppenbart påverkad person viftandes med en hammare (snacka om att det skulle vara vanskligt ur säkerhetssynpunkt). Tur 36 stannade som normalt på andra sidan och åkte sedan. Den föraren rapporterade att mannen befann sig i mitten av plattformen. Efter en del tågstoppande bakåt och litet allmänt fixande lyckades föraren på 32:an att stänga honom ute. Nu blev det allmän förbikörning av stationen medan polis tog sig till dit för att omhänderta mannen, som enligt passerande tågs uppgifter fortfarande befann sig i mitten av plattformen. En kvart senare var polisen framme och tågen kunde åter stanna vid Ängbyplan.

Snart ropade tur 36 att han fått en felkod på IDU:n som han inte kände igen. 24. TLC kollade upp det hela och det var en felkod som har med körspaken att göra. Tåget ville inte ge föraren klarsignal varpå en omaktivering gjordes. Samma fel dök upp igen, men lite småkrångel senare kunde turen ändå köra norrut… för att prompt stanna infart Johannelund. Föraren fick tillstånd att trycka P och vidare även order om att utrymma när han kört in tåget på stationen, för att efter det gå i transport in i depån där vagnarna skulle rangeras om. Tur nio beordrades åka in på mellanspåret i Vällingby som vanligt, men vända direkt och istället invänta rätt tid i Råcksta så att man kunde köra ner 36:an därifrån, tur 37 fick i uppgift att vid infart Vällingby kolla om 36:an var tom (turen kröp förbi på mellanspåret) och sedan återkomma. Inom kort hälsade 37:an att tur 36 var folktom och att det bara var att fortsätta ner i depån. Där arbetades det febrilt med att åtgärda felet; efter mycket vagnpusslande kunde turen åter åka ut på banan.

Småförseningar hit och dit förekom, några artonturer fick vända i Hökarängen eller på fyran i Alvik. Skönast för kvällen var tur 41 som under en av dessa plattform fyra-vändningar skulle förklara för sina trafikanter varför tåget stod kvar i Stora mossen en stund. Det var mycket informativt och TLC tackade så mycket för upplysningen. 41:an bad sedan om ursäkt, föraren hade tryckt på fel sändknapp. Det är väldigt lätt hänt, eftersom den fasta hyttmikrofonen används till både radio och tågutrop. Ett stort antal av förarna gör den missen åtminstone en till två gånger.

Snön yrde upp från hjulen och virvlade hårt mot tågen för att sedan slingra sig iväg när vinden förde de vita flingorna vidare. På sina ställen var det halt, men inte direkt så att förbiglidningar skedde. Det var inte heller så mycket snöbollskastning, skolungarnas ledighet till trots. Nu när sportlovet är igång på riktigt och det är snö föredrar väl de flesta att åka pulka, skidor eller resa längre norrut under några dagar. Det är bara att tacka och ta emot.

Annonser

6 responses to “Snö och rangering är modeorden

  1. hahahaa skön läsning. Ja vi kan ju alltid hoppas på att dom flesta ungarna e borta från stan några dar, men jag tror inte på de… tyvärr…

  2. Det tar sig med längden och innehållet i inläggen! 😀

  3. Allt händer så tidigt nuförtiden! Lördag- och söndagnätterna var coollugna…

  4. Ah, skönt att höra att PUT:en ”inte var så blodig” *eh, ja*. Jag tyckte väl att den var snabbt överstökad (c:a 40′).
    Hoppas det blev hyfsat sammalunda (d.v.s. ”snabbt överstökat”) för tutf:en…

  5. PL: Enligt polisen så inkom larmet 13.39 och 13.58 lämnade räddningstjänsten platsen och man kunde börja köra trafik igen..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s