Hagsätras traggliga tisdag

Dagen började med hemskjutsandet av gamla damer med sverigeflaggor som varit vid slottet för att få en skymt av kronprinsessan Victoria och Daniel. Det rådde en uppsluppen stämning när de tillsammans med en och annan äkta make gick på och av tåget. En av tanterna sade att de skulle hem och fira med litet kaffe och semlor som köpts inne i stan. Jätteglada pensionärer är alltid roliga att köra. 🙂

Sedan ropade tur 21 att någon morsa vid Brommaplan hade noll koll på sin unge som flaxade runt på plattformen. Tågen uppmanades att ta det försiktigt under inkörning till stationen. De försvann in på en tur ganska snabbt så vi behövde inte oroa oss alltför mycket.

Skojigare blev det när tur 36 skulle lämna Hagsätra norrut. TLC jobbade hårt med att få bort några mystiska fällningar från norrspåret och under tiden gick det inte att trafikera detta. Tur 37 stannades nere i Högdalen på plattform fyra där föraren fick byta körände och invänta sin avgångstid norrut. 36:an beordrades inspektera norrspåret mellan Hagsätra och Rågsved medan tåget gick på motspår ner till Högdalen, där det skulle rullas vidare via mellanspåret ut till medspår. 36:an kunde inte se någonting fel, varför man när tur 38 skulle söderut lät den föraren granska spåret ännu en gång. Färden söderut gick på motspår och föraren fick tillstånd att passera två signaler ställda i stopp. 38:an kunde inte heller se någonting. När tur 40 skulle rulla in i Högdalen blev det på mellanspåret, TL upplös om att 40 skulle bli en ny 38:a och gå norrut på rätt tid. Vid ankomsten ombads föraren att avvakta i V3:an tills vidare, spårledningsfelet var eventuellt på väg att klaras av. Men det blev ändå till slut så att turen blev en ny 38:a. Kort därefter meddelade man att spårledningsfelet var åtgärdat och att trafiken kunde bedrivas som vanligt.

Mitt i alltihopa släpptes tur 47 upp i fel lucka från Råcksta, vilket innebar att den gick före linje arton istället för efter. Någon halvtimma senare drog någon ner ett nödbromshandtag på tur 31 som befann sig vid Fridhemsplan. Föraren gick bak för att återställa, samtidigt som tågen bakom började stoppas. Precis när tur 32 höll på att stannas i Stora mossen ropade 31:an att tåget var på rull. Nödbromsen var okynnes, självklart var det som vanligt ingen i vagnen som sett någonting.

Det började skymma och ett flertal stationer rapporterades in som mörka. Rapporterna följdes upp, sedermera kom de flesta stationsbelysningarna igång men Blåsut vägrade vara med och leka. Den förblev mörk. TLC ropade därför på tåget som då stannade i Blåsut för att höra hur läget var. Föraren svarade att det med extra försiktighet gick att se, det var ju inte helt svart ute än. Men kvällningen föll som brukligt snabbt och höljde stationerna i svärta. Det tog inte lång tid innan sikten försämrades avsevärt och TLC beordrade förbikörning av stationen medan man skickade ut personal för att lösa belysningsmysteriet. Ersättningsbussar beställdes, drygt en tre-kvart eller timma senare var belysningen tänd och tågen kunde åter stanna i Blåsut. Under denna timma hade tur 3 ropat in från Fridhemsplan att han hade en man beväpnad med pepparsprej i sin V2 (ordningsvakter kom i Alvik), tur 40 varnade för en person som betedde sig underligt i södra änden på stn Thorildsplan (som var utan anmärkning när femman stannade där) och tur 31 fick order att byta vagnar med tur 32 uppe i Hagsätra. Vagnarna som 32:an fick ta över ville man ha in i Vällingbydepån, varför tur 22 (som skulle ner just dit) bedömdes vara ett perfekt byteståg och turades om så att bytet skulle gå så smidigt som möjligt.

I mässen mumlades, pratades det och skrockades runt senaste upphandlingsnyheten att Veolia har polisanmält sin förra vd Torborg Chetkovich. Det var en ny vändning sådär i elfte timmen innan länsrätten stänger för utomstående information och istället fokuserar på att efter egna granskningar av anmälan, samt det kringliggande materialet, förr eller senare komma fram till ett beslut. Stay tuned.

Då det är sportlov denna vecka syns ordningsvakter och Lugna Gatan ute mer än vanligt. Veoliahoran kunde bara sucka högt och tyst för sig själv beklaga Lugna Gatan-representanternas dåliga sätt när de under färden ombord passade på att hålla upp dörrarna för tidsoptimistiska trafikanter. Vid ett tillfälle hade dörrarna nästan helt gått igen när en av killarna bröt upp första dörrparet för att släppa in en ung tjej, som han sedan (utan hennes vetskap) spanade in grundligt -ögonen var praktiskt taget klistrade vid hennes rumpa. Suck. De hann tyvärr kliva av efter några stationer, det kliade i fingrarna av att få beställa vakter för att slänga av dörrbrytarna.

Runt kvart över åtta ropade TLC att tur 34 skulle stå kvar i Hagsätra, där även tur 35 precis innan hade landat. Man uppgav att det befann sig en pistolbeväpnad man i närheten av tunnelbanan och polisen var på plats som svar på larmet från allmänheten. Tur 36 stannades i Högdalen och undrade vad som skulle sägas till trafikanterna. Oroligheterna vid torget rubricerades som ordningsproblem tills vidare, med tillägget för tur 34 och 35 att upplysa om att tågen stod still på polisens order. Minutrarna tickade iväg och 36:an i Högdalen vändes för att gå norrut som en ny 34:a. Några minuter därefter fick tur 37 order om att utrymma i Högdalen och gå norrut som en ny 35:a. Förarna på tågen kunde hänvisa till ordinarie bussar mellan Hagsätra och Högdalen.

När tur 38 ankom Högdalen var förfarandet likadant som för föregående tåg; föraren fick byta körände och gå norrut med ett nytt turnummer. Men denna gång efter en kort stunds avvaktande i V3 medan TLC stämde av läget med polisen, som ansåg att det behövdes litet extra tid då Hagsätras centrum spärrats av. Nya turen 36 konstaterade att resenärerna flockade sig på plattformen och förmodligen inte hade hört någon information om bussar. TLC meddelade att den ordinarie bussen hette 172, vilket kunde vidarebefordras till de väntande. Tur 9 ropade in och menade att den bussen gick via Huddinge, bussen trafikanterna skulle ta var nummer 143. TL tackade och gick ut med rätt bussnummer.  När 39:an började närma sig blev den raskt ombedd att bli en ny 37:a och avgå ögonaböj norrut.

Stoppet hade varat i runt 30-35 minuter när tur 40 ropade från Gullmarsplan söderut om sprucken avlösning. Föraren fick dessvärre köra vidare; hans avlösare satt nämligen fast på gamla 35:an uppe i Hagsätra! Avlösaren hamnade dock på rätt tur, eftersom TLC cirka tio minuter senare fick klartecken att släppa på trafiken igen. Gamla 34 kunde avgå som en ny tur 38, medan gamla 35:an (numera tur 39) stod kvar och inväntade tåget som föraren egentligen skulle sitta på. Efter att 39 och 40 bytt förare med varandra började så smått pusslandet med att få rätt personer på rätt tåg. Men stoppet var hävt och trafiken norrut hade överlevt med knappt några förseningar alls.

Allt annat efter det var rena lugnet i jämförelse; bagateller såsom övningslok och snöbollskastare.

Annonser

One response to “Hagsätras traggliga tisdag

  1. Ska jag nu vara riktigt petig så är 172 och 143 linjenummer. Fast i folkmun heter det ju bussnummer. Det egentliga bussnummret består av fyra siffror. Men det är precis som med vagnarna, de har ju sina vagnsnummer. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s