Lugn, snö och klotter

Vad skönt, är första tanken; en lugn dag. Det finns inte överdrivet mycket att skriva om.

Mer snö, mer snöbollskrig. Mycket fyllon ute i trafiken som är hotfulla eller högljudda eller nödbromsar tåg. Ännu mer snö genom snöfall och således även halka. En vanlig vinterdag i tuben, med andra ord…

TLC ropade på tur 2 och sade att det luktade färg i Farsta strand, därför kunde föraren kolla sitt tåg i Vällingby. Föraren menade att det nog inte var hans tåg utan ettan som var målad. Mycket riktigt var det så – det blev därför tågbyte mellan tur 1 och 72 i Vällingby. 72:an snurrade in Högdalen som destination och gick i trafik dit för att sedan gå ner i hallen. När tur 50 skulle ut ur Vällingbydepån meddelades den föraren att hennes tåg skulle bli en ny 72:a i Alvik, där avlösning även skulle ske. Föraren fick fortsätta sin tjänst, men kontakta TX eftersom turen 50 försvann.

Det var inte det sista vi hörde om 72:an. När turen nådde Hökarängen söderut drogs ett nödbromshandtag. TLC gjorde en ansats till att börja stanna tåg bakom, samtidigt knackade någon på 72:ans hyttfönster. Det var en stamkund som var full som en kastrull, föraren trodde att han skulle meddela att han dragit nödbromshandtaget. Mannen sade att ett sjukdomsfall fanns i V2. Då blev läget ett helt annat och man funderade nu på att låta åttan köra motspår förbi Gubbängen och Hökarängen, varför turen stannades bakom signalen innan växeln. Föraren på 72:an gick bak och tittade, snart ringde han på väg tillbaka till hytten om att det inte var någon sjukling i V2, nödbromsen var dessutom återställd och trafiken kunde därmed rulla igen.

Tur 25 och 27 ropades på några timmar senare eftersom det hade varit rån på ICA i Bagarmossen och polisen beordrade förbikörning. De stannade alltså inte i Bagis den vändan, men ordern hävdes relativt snabbt efter att man gått igenom stationen.

Sedan var det tur 33:s tur att bli målad. Föraren skulle kolla det i Hässelby, men en kollega som körde förbi tåget kunde rapportera in en större målning på M-delen av V3. Vi satsar fortfarande på att det är fler Konstfack-elever i farten, de protesterar säkert mot samhällets struktur och ifrågasätter normer genom skadegörelse nu igen. (Men de får ju göra det; med konsten som sköld går allehanda småbarnsbeteenden att rättfärdiga. Även om det är jävligt korkat.) 😉

33:an stannades senare på stn Hötorget söderut eftersom polisen skulle göra ett ingripande på tåget. Men då de aldrig dök upp bad föraren om tillåtelse att fortsätta köra, vilket han fick. Polisen hade inte hunnit med det där, utan skulle se om de kunde titta in på någon annan station. Huruvida de gjorde det eller inte vet vi inte. Förmodligen gjorde de inte det, radion var rätt tyst.

Ett roligt teknikmeddelande har kommit upp på tavlan bredvid TX, där det står att tre hytter utrustats med nya armstöd och att dessa ska utvärderas fram till och med april. Efter utvärderingen kan armstöden komma att sitta kvar, fastslås det. Är det någon som har kört något av de tre tågen?

Annonser

2 responses to “Lugn, snö och klotter

  1. Ja, jag fick vagn 2218 i går med dom nya armstöden, som mer liknar en gyn-stol. Dom är misstänkt lika dom armstöd vi redan provat en gång men förkastat och jag gillade inte dom här heller.

  2. Ja jag hade också äran idag! vagn 2223 tror jag. De var lite läskiga. Men helt ok. Lite för figursydda för att de ska passa alla kanske..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s