Men då bryter vi HS, då.

Fredagen efter löning, men inte alltför mycket strul. Fyllorna var fler, men det hör fredagarna till. Likaså spårbeträdena som börjar vid fem-sextiden.

Tur 23 ropade in att någon hade ramlat i trappan vid Medborgarplatsen. Föraren gick och kollade hur det var med personen och det visade sig vara en kvinna som inte mådde så bra. Hon satt ned på plattformen ungefär en halvmeter bakom vita linjen. Tågen uppmanades ta det försiktigt under inkörning. Hjälp var på väg. Tur 44 fick eftermiddagens första hotfulla samt högljudda fylla. Enligt TLC skulle vakterna komma i Vällingby och det gjorde de också… men när 44:an rullade in norrut stod vakterna på fel plattform och väntade. 44:an meddelade att han körde vidare ut till Hässelby strand för att kolla där om fyllan var kvar i tåget. Det var han förmodligen inte, det var tyst på radion. Men ett tag senare hojtade TLC att tur 11 skulle vända i Vällingby och gå ner i depån, detta på grund av problem med en hyttdörr. Inget nytt tåg fanns att hämta i depån, föraren fick kontakta TX för vidare instruktioner. En extrareserv, kanske? Strax ropade tur 43 att hans tåg blivit klottrat/fått färg på en dörr, det var dessutom skrivet på.

Nog med småproblem. Tur 28 ropade från Björkhagen norrut, där tåget hade lämnat stationen men gått i nödbroms efter en meter. Felkoderna 56 och 59 pep upp på IDU:n och TLC gav föraren rådet att omaktivera. Så skedde, men felkod 56 kom tillbaka. TLC sade att han skulle omaktivera igen och vänta ordentligt den här gången (som en kollega sade var de litet allmänt småbitchiga idag, ätit sura semlor kanske 😉 ). Föraren tyckte att han väntat ordentligt första gången, men omaktiverade igen och väntade ännu litet längre bara för att mötas av exakt samma felkods förargliga uppdykande igen. Tur 29 hade stannats i Kärrtorp och eftersom turerna befann sig så nära varandra beordrades 28:an att tömma tåget, byta körände och gå i transport till uppställningsspåret i Skarpnäck. Det gick dock inte att öppna dörrarna, föraren meddelade att han skulle försöka göra det från V3:an. Uppenbarligen fungerade det bra, snart bad 28:an om tillstånd att trycka P och började rulla i transport tillbaka till Skarpnäck. Södra bilen styrde kosan mot stationen för att hjälpa till. Inom kort efter landningen bad TB om tillstånd att bryta HS, vilket även gjordes.

Samtidigt kom larm om spårbeträde mellan Skarpnäck och Bagarmossen varför tur 22 och 24 avsynade spåret. Tack och lov var sträckan utan anmärkning. När 22:an lämnat Bagis rullade trasan 28 bakom i transport norrut. Tur 78 ropade på radion och undrade om han tillfälligtvis skulle bli en ny 28:a. Jomenvisst, tyckte TLC som sedan sade till tur 74 att tömma ur och gå i transport till Skärmarbrink, där föraren på trasan skulle hoppa över till 74:an och göra om den till en ny 28:a, som sedan skulle fara till bryggan Gullmarsplan och invänta rätt tid söderut. Föraren på 74:an skulle ta trasan och gå före nya sjuttonturen till bryggan och vända där för expressfärd in i Högdalsdepån. Tur 78 blev 78 igen och ställde in destination Hagsätra, medtagandes trafikanter mot Skarpnäck. Vid Gullmarsplan skulle han snurra tillbaka destinationen så att tåget gick mot Högdalen där det skulle tas ut trafik.

Nu ropade nästa förare på tur 43 att det satt en flera meter stor målning på tåget. Eftersom 43:an befann sig i Hagsätra blev det att åka ner till Högdalen och vända där för att gå in i depån. Sedan hämtade Citybilen något på spåret T-Centralen söderut med sådan hastighet att TB, när TLC meddelade att det gick bra att gå ner (samt började stanna tåg), sade att det gick bra att släppa på trafiken igen. Stoppet varade väl således en halv mikrosekund ungefär.

Kvällen var inte slut för tur 28. Turen fick ännu ett tågbyte, denna gång i Åkeshov norrut.

Det bestående intrycket av arbetsdagen var dock att våren är på väg. Det är kallt och snön ligger kvar, men solen värmer skönt och smälter med sina strålar bort mörkret. Ialalfall i bakhuvudet, det är ett stort bakslag när snön då och då bestämmer sig för att vräka ner igen. Snart är det mars, bloggen ligger på sitt 204:e inlägg och sin 1026:e kommentar. Vi går mot ljusare tider.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s