Vinkelboda nästa

Dagen gick sin gilla gång, TLC varnade för eventuella klottrare i Farsta strand. Tur 7 fick en dörr hindrad i Skanstull och gick bak för att kolla, dörren var stängd men för att försöka få klarsignal nödöppnade och återställde föraren dörren. Det gjorde susen -sjuan rullade vidare. Strax ropade TLC om en väldigt berusad man i Åkeshov som sprang omkring på plattformen där, tågen uppmanades ta det försiktigt.  När en nitton felanmälde signal 204 på mellanspåret Gullmarsplan, gick man på TLC ut med ett allmänt meddelande om att signalen vikts in över mellanspåret, som var avstängt tills vidare. Tur 3 gick i nödis och ropade in några felkoder från vinkelboda, infart Alvik…

…och där bröt kaoset lös. Eller inte riktigt direkt, det tog ett tag innan kaoset var ett konstaterat faktum. Trean ropade in felkod 1031 och 56. En omaktivering skedde, men felkoderna kom tillbaka varför ännu en omaktivering gjordes. Felkoderna bestod. TLC tyckte att det lät märkligt att tåget vägrade dra och frågade om det fanns några fler felkoder. Efter en titt i tågstatus kunde föraren rapportera att tåget även drogs med felkod 18. TLC menade att det var den som var boven i dramat och beordrade en hel omaktivering av tåget. Samtidigt började de södergående tågen stannas från Abrahamsberg och bakåt, tur 39 hade redan kört en bit från Stora mossen och väntade på att trean skulle komma på rull. Nordvästra bilen körde mot Alvik så däcken rök. När trean kom tillbaka på radion meddelade föraren att felkoderna bara kom tillbaka. Fler tåg stannades och eftersom det var fullt i Åkeshov fick tur 28 först order att tömma tåget, sedan att åka till Vällingby och ställa sig på mellanspåret. Nordvästra bilen landade, det skulle nu bli fråga om att bryta HS för att försöka flytta trasan. Nu började man vända enstaka tåg i Alvik och Odenplan. TB fick tillstånd att bryta HS och så gjordes… men när TLC frågade hur det gick kom det olycksbådande svaret att det inte alls gick så bra. Nu hade även felkod 13 dykt upp och tåget drog därmed fortfarande inte.

Tur 3 blev tillfrågad om huruvida felkoderna gällde hela tåget eller bara V3:an. De gällde bara V3, varför föraren och TB ombads byta körände till V1 så att det gick att köra norrut till Stora mossen och släppa av trafikanterna. Tur 39, som stod halvvägs in i vinkelboda ombads även den att byta körände och gå norrut. Trean och TB rapporterade att det inte gick att köra från V1 heller. Kön bakåt från Abrahamsberg var nu mycket lång, förarna kunde inte göra mer än att passöppna sina dörrar och fortlöpande informera trafikanterna. Tur 29 fick byta destination till Hässelby och åka dit, tur 32 fortsatte köra som vanligt om än sen, tur 39 körde in till Stora mossen och tömde ur för att sedan gå genom växlarna norrut mot Hässelby bakom 32:an.  TLC hade förmodligen inte räknat med att HS-brytandet inte skulle fungera (det brukar göra det utan undantag, men här var väl undantaget som bekräftade regeln) och nu stod det klart att banan började få alldeles för få tåg söder om Alvik. Allmän vändning i Alvik och Odenplan inleddes. Inga omturningar gjordes än. Södra bilen kallades in för att hjälpa nordvästra och montör Holm ryckte ut för att få ordning på trasan.

Ersättningsbussar beställdes till sträckan Alvik – Stora mossen och TLC arbetade i sitt anletes svett utöver vändandet i Alvik/Odenplan med att få en god balans på norrsidan där överflödiga tåg höll på att knöka igen hela söderspåret. Man började ta ner en del tåg i Vällingbydepån för att få bort dem från banan. Förarna fick order att avvakta i sina körhytter, men sedan då arbetet med trasan drog ut på tiden, sade TLC att de skulle lämna tågen och kontakta TX. Vändningarna fortsatte i Stora mossen (dit södergående tåg köade i snigelfart ett hack i taget), Alvik och Odenplan. Tur 26 rullade mot Hässelby strand och ner i hallen och tur 5 skulle köra norrut från Åkeshov, men fick inte klarsignal och behövde nog trycka P. TL frågade om dörrarna var stängda, varpå föraren sade att det skulle åtgärdas. (Passöppning är ett gissel ibland…)

Holm meddelade drygt en timma in i stoppet att man lyckats koppla bort V1:an, ena TB körde således tillbaka vagnen till Stora mossen för att släppa av trafikanterna och sedan skulle vagnen köras i transport till Vällingbydepån. Tanken var att försöka koppla loss en vagn till, problem tillkom dock på grund av läget. Snart meddelade TLC att strömmen skulle brytas så att man kunde utrymma tåget, äntligen slapp så trafikanterna vara vinkelbodas fångar. Strömlösheten innebar inställd trafik mellan Fridhemsplan och Åkeshov, ersättningsbussarnas väg utökades nu till denna sträcka. Ett tag senare återgick stoppet till att bara vara mellan Stora mossen och Alvik, strax innan åtta fick vi beskedet att trasan flyttades undan och trafiken rullade så igång.

Dock inte utan komplikationer för förarna, som tack vare omturningar samt att de suttit fast på ena sidan stan nu satt på fel tåg. Folk började jaga sina tåg och avlösningarna sprack på löpande band. Tur 39 fick ingen avlösning, varpå tur 34 ropade upp och meddelade att det var han som skulle ha den turen. TLC gjorde en variant, en förare skulle skickas i sluthytt norrut för att lösa av 34:an så att den föraren kunde ta 39:an vid ett lämpligt tillfälle vilket då innebar att tur 39 skulle få gå av sitt tåg. Avlösaren hoppade in i sluthytten på tåget som rullade in norrut på Gullmarsplan, men vad denne mitt i all uppståndelse missade var att föraren på tåget tömde ur det och körde ut på bryggan. Därifrån ropade avlösaren att han hamnat fel, varpå TLC sade åt honom att gå över spåret till plattform ett och kliva på den artontur som kom in, den skulle vänta på honom. Sagt och gjort. Några minuter senare avgjordes det att avlösningen skulle ske i Krillan och 34:ans avgående förare kunde därmed invänta sin 39:a. Nu var problemet tur 28. Ingen ville kännas vid turen trots att TLC ropade på radion om den kontinuerligt. Föraren skulle egentligen ha en annan tur och behövde hamna rätt, men då måste först 28:ans ordinarie förare hittas. Men ingen sådan tycktes finnas. Efter mycket om och men meddelade TLC iallafall att föraren skulle bli avlöst Gullmarsplan norrut.

Tur 35 hade otur och fick ingen avlösning utan fick köra vidare trots att föraren hade slutat för dagen. När problemen med 28:an hade lösts och man frågade på radion om någon satt på fel tåg var det tyst en stund, sedan sände 35:an sitt ja med tillägget att det förmodligen inte räknades. TLC svarade att det räknades men att de inte kunde hjälpa föraren. Avlösningarna hade då delvis börjat ordna upp sig, men även tur 25 fick köra vidare när hans avlösning sprack. Och eftersom den sprack, meddelades tur 38 om att han inte heller skulle få någon avlösning då föraren på tur 25 skulle ha tagit det tåget… Småstrulet fortsatte till framåt elvatiden, då avlösningarna började löpa mindre problemfritt.

Under kvällen hade stämningen på radion varit växelvis hätsk och förstående från både förarnas och TLCs håll. Alla var trötta, utleda och ville väl mest bara ha lugn eller gå hem. Vi har inte haft ett så långt stopp på länge; stopptiden låg på nästan hela två timmar när trasan kördes undan.

Annonser

9 responses to “Vinkelboda nästa

  1. Det är inte vardag TL ber om ursäkt över radion för att ha tappat humöret under strulet.. 😉
    Det är ju ett under att ingen nödöppnade något dörrpar på trasan och gav sig iväg på egen hand..

  2. Det hör till ovanligheterna, men visst var det trevligt av dem? 🙂
    All heder till de tålmodiga trafikanterna. Det måste ha varit jobbigt att sitta fast där.

  3. Det var väl bara en utav dem som vad jag hörde tappade humöret? Svedverg tjoade så glatt medans den andra(Mellbin?) var ursinnig och sönderstressad.. Men jag har funderat på vad fasen man ska göra om man sitter fast på tåget, och helt plöstligt bara måste gå på toa? Jag skulle få panik..

  4. Spike: Man kniper ihop. Jag körde en halvtimmesvända en gång på Lidingöbanan i ett läge då jag trodde blåsan skulle spricka av trycket. Det var så lagom kul. (Detta hände i en situation då signalfel gjorde alla tåg försenade, när jag vände i Gåsen var jag redan så sen att jag inte ville ta tiden att springa in på toa utan jag lät det vara. Förmodligen ett misstag, men men.)

    VH: Jag har länkat detta inlägg på Facebook, hoppas du inte misstycker. Det var bland det roligaste jag läst på länge.

  5. TimK: Jovisst det går att knipa, men tänk om magen börjar bubbla,vrida och vända på sig vad ska man göra då?;)

  6. Spike: Det blir som det blir. Tyvärr…. 😉

  7. Spike: Jo, det stämmer. Svedberg var på ett strålande humör men så är han också en av mina absoluta favoriter. 🙂
    Man håller sig, men ont det gör ont det gör ont… blev fast på ett tåg sex timmar efter en PUT en gång. Kanske läge att be om ursäkt till de man välter omkull på väg till toan?

    TimK: Det är bara att länka på.

  8. VH: Svedberg var även informatör i går eftermiddag han ropade så glatt i högtalarna att tåget som skulle lämnat Hagsätra 16.26 var inställt pga vagnfel, inte vardag man hör hans glada stämma i högtalarna i stället för på radion.. 😉

    Tänk hypotetiskt att du skulle få rännskita(ber om ursäkt för ordvalet) då tror inte jag att någon kan hålla sig..

    • Får man rännskita är det inte så mycket att göra annat än att yla i micken att om folk vill har info finns man i spärren…? (Förutsatt att tåget står still på en stn då.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s