En trasa i innerstan

En bit in på passet blev det fel på tur 34 som kördes ner i hallen för omsnurrande av vagnarna. Föraren hade med sig sin egen avlösare på tåget och avlösningen skedde således i depån. Snart var 34:an tillbaka med ny förare för att gå i transport tills vidare. Ett tag senare roapde tur 78 från Högdalsdepån om att vindrutetorkaren hade fastnat. Depåpersonal kom till undsättning omgående.

Någon gång vid halv fyra-fyra meddelade TLC att det skulle göras tågkontroller vid Sockenplan. På en måndag. Snacka om att få till ett överraskningsmoment för eventuella langare eller andra missdådare! Strax därefter fick inte tur 79 upp dörrarna på sitt tåg som för närvarande stod parkerat stn Odenplan norrut. TLC rådde honom till en hel omaktivering och började stoppa tåg bakåt. När föraren hördes igen på radion var det för att rapportera att det fortfarande inte gick att öppna dörrarna. Det fanns inga felkoder och klarsignalen lös, varför TLC föreslog att helt enkelt trycka på permissivknappen (detta då det pågår spårsänkning ODP norrut, vi förare måste permissivöppna varje gång). Det fungerade inte heller, då ombads föraren att öppna hyttdörren och försöka öppna från knappsatsen på väggen. Inte heller det ville sig och nu hade trafikanterna börjat nödöppna dörrar. En förare tryckte på fel sändknapp och informerade mycket fint om varför hans tåg stod still, vilket TLC tackade för. Citybilen landade samtidigt som föraren fick order att byta körände och försöka öppna dörrarna därifrån istället. TL sade åt befälet att de skulle tömma ur trasan och köra undan den snarast. Nu började pusslandet med att vända diverse turer för att få dem att gå rätt söderut eftersom stoppet hade varat runt tio minuter/en kvart. Trasan ställdes undan en stund på bryggan Rådmansgatan. Föraren bytte körände och sedan gick fd 79:an i transport rakt ner i Vällingbydepån.

Vällingbytrakten bjöd på ligister denna kväll. Snart kom en rapport från tur 37; några ungar hade stått på viadukten vid Johannelund och kastat sten. Föraren var förståeligt nog mycket skakad och sade rakt upp och ner att ‘de har krossat min frontruta’. TLC frågade om föraren var okej och fick ett nej. Hon hade fått glassplitter på sig, utöver att bli ordentligt chockad. 37:an fick tömma ur tåget och gå i transport ner i depån. Tur 74 i Alvik blev omturad till en ny 37:a som skulle gå i rätt tid söderut sedan. Nordvästra bilen satte kurs mot Vällingbydepån och tågen i området varnades för vandalerna. När föraren på gamla 37 med darrig stämma frågade efter spår i depån knöt Veoliahoran näven i fickan och bara allmänt kanaliserade ilskna tankar mot idioterna på viadukten. Vi får ofta sten, luftgevärsskott, mat, skit, ägg, med mera kastat/slungat mot tåget eller ser hur folk gör ansatser till att hoppa framför tåget för att sedan garva och det är snudd på alltid samma förbannade klientel som gör det; ohängda pojkslynglar som ‘busar’ utan att tänka på hur deras handlingar påverkar andra. (Låtsashopparna utjämnar dock könsstatistiken med fulla brudar också.) Det avfärdas ofta som pojkstreck och någon läsare kanske rentav ler och säger ‘boys will be boys’. Varför ens bry sig? Men man blir utled på det många gånger, framförallt när man hör och ser hur deras godtyckliga destruktiva nöjen påverkar ens kollegor.

Nåväl, någon timma senare ropade tur 76 för att meddela att det fanns eventuella koppelåkare i Skärmarbrink söderut. Eftersom tur 2 var på väg dit från Gullmarsplan varnades föraren, som sedan rapporterade tillbaka att han sagt till de två grabbarna att han visste vad de tänkte göra och de hade då klivit på i hans V1:a. Sedan gick de av i Blåsut och därmed varnades det norrgående tåget för de koppelåkningssugna. Däromkring ropade tur 39 att ett fyllo nästan hade ramlat ner mellan hans V3:a och V2:a. Allmän varning rörande den berörda stationen, således. Tiden gick och snart fick tur 28 en dörr sönderslagen, vilket innebar att tur 27 (som skulle åka till Högdalsdepån) bytte vagnar med 28:an i Skarpnäck och körde ner trasan i hallen istället.

Och så börjar denna vecka i stockholms tunnelbana! Vi hörs imorgon.

Annonser

5 responses to “En trasa i innerstan

  1. Har en känsla att tisdagen kommer bjuda på mer snöbollskastning än stenkastning, som en liten omväxling. Kanske skulle börja med personal ombord på tåget som kastade snöbollar tillbaka alternativt en snöbollskulspruta på taket som fjärrstyrs från lämplig plats? Kan kompletteras med en liten ”bula” av något genomskinligt material på taket i vagnen för fri sikt för skytten.

    • Snökanon på taket låter ju fantastiskt! Sälj idén till SL omgående!!! Hm… man borde kunna utveckla en ligistradar som låser målen också för bästa träffchans.

    • Vilken extremt rolig idé. Om man tar den till nya höjder skulle man även kunna träna förare i snöbollkanonskjutande och tillslut ha ett litet SM. Ni har ju redan ett korplag i fotboll, varför inte ett i snökanonskjutning också?

  2. Jag har försökt sälja in idén men ansvariga mumlar bara något om kundvård hela tiden. Någon som vet vad det är?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s