Och snön den bara vräker ner

Snö och slask kännetecknade denna arbetsdag. Det var uppehåll i cirka tjugo minuter, sedan fortsatte snön att vräka ner och snöskottarpatrullen åkte oupphörligt kors och tvärs genom staden.

Tur 4:s dörrar hade strulat och tåget kröp upp till Gamla stan söderut. Den falska felkoden 527 hade uppenbarat sig på IDU och gällde V3, men det hade varit en helt annan dörr i V1 som sett mystisk ut på skärmen. TLC hoppades på att felet skulle släppa med en ny dörrmanöver, men höll för säkerhets skull kvar några turer på stationerna bakom. Nu ville det sig väl och felkoderna flydde verkligen sin kos efter dörröppning samt -stängning. Nästa gång det strulade till sig med fyran var på varvet efter i Vällingby när någon lustigkurre drog ett nödbromshandtag. Först var det lugnt på radion eftersom man visste att föraren gått bak för att återställa. Men allteftersom tur 5 närmade sig stationen började TLC ropa. Snart stod femman vid signalen in mot mellanspåret utan att fyran hade svarat på tilltal och tur 31 blev tillsagd att stanna i Råcksta på grund av ‘motorstopp’ framför. Skulle fler tåg behövas stoppas? Nej, det sprakade till på radion och fyran sade att han rullade. Det hade tagit en stund att lokalisera nödbromshandtaget då IDU:n hade visat på fel vagn. Femman kunde snart svänga in mot mellanspåret medan 31.an kunde köra normalt. Det dröjde dock lite innan femman vände och kom iväg, detta då en dörrkåpa trillat ner och behövde läggas i förvar. Montör tillkallades.

Tur 79 kom ut sent denna eftermiddag på grund av småstrul i depån, ordern blev att gå i trafik från Stureby istället för Högdalen. Strax ropade TLC på tur 1 för att fråga hur många personer det var som fanns i tåget. Föraren menade att 71:an nog tog de flesta trafikanterna, hans eget tåg var mestadels tomt. Därmed blev det vändning i Hökarängen, eftersom 72:an ändå låg nära. Det blev småförseningar hit och dit under dagen på grund av snön, i flera avseenden än mild halka. Som alltid när det regnar eller snöar söker sig folk till tunnelbanan för att slippa gå ute i vädret. Innerstadsstationerna var under perioder proppfulla av trafikanter.

Tur 11 fick problem vid Rådmansgatan söderut med en dörr näst längst bak i tåget. Den stängdes inte ordentligt, föraren gick bak för att åtgärda detta samtidigt som tågen bakom stannades. Föraren kunde sedan meddela att dörren varit stängd när han skulle titta på den. TLC tyckte att den skulle stängas av för att undvika att dörrkrångelförloppet upprepade sig. Så gjordes. Vid Hötorget återkom dock samma problem, alla tåg stannades ännu en gång. Föraren gick bak, sedan konstaterades det att fel dörr måste ha stängts av och han stängde nu av rätt dörr. Tågen rullade vidare.

Småförseningarna från elvans dörrmeckel drabbade några av turerna direkt efter, en av dessa var tur 33 som ropade upp om en försening på tio minuter. Föraren undrade om det skulle köras hela vägen till Hässelby strand eller om någon vändningsvariant skulle göras. TLC hälsade att det blev Hässelby. Följdaktligen hade man nu två sena nittonturer, eftersom 33:ans försening säkerligen innebar att 34:an hamnade en fem-sex minuter bakom. Och tur 34 höll på att hamna efter även på tillbakavägen söderut när TLC lade grönt för sjuttonturen i Åkeshov. 34 gjorde ett anrop och TL meddelade att visst, det var fel lucka men han fick åka efter tur 24. 34:an sade då att föraren på 24:an bett honom att meddela att turen stött på dörrproblem. 24:an var alltså på väg bakåt för att åtgärda detta. TLC ropade genast ’24-24-24′ men fick såklart inget svar. Därmed drogs signalen ur och tur 34 kunde fortsätta söderut.

Snö vet vi ju alla vad det innebär; snöbollskastning. Den mest spektakulära ropades in från Skanstullsbron, där några killar stod och bombarderade tågen. TLC varnade alla turer i närheten för snöbollskastning, men när tur 35 åkte förbi kunde föraren meddela att det var större saker. De hade kastat iskokor på hans tåg, det hade blivit ‘en jävla smäll’. Våldsverkarna rörde sig dock in mot stan och hade nästan nått fram till slutet av bron varför det var rimligt att anta att de nu skulle sluta upp med dumheterna.

Snart ropade TLC på tur 6 för att ge föraren baskning på grund av att hon inte givit klartecken till några vakter som skulle plocka av en dam vid Gullmarsplan. Sexan uttryckte klar förvåning över detta och hade inte fått reda på att någon skulle lyftas av tåget. TLC meddelade torrt att föraren skulle skriva en händelserapport på det inträffade eftersom vakterna hade klämts i dörrarna och var upprörda över detta. Tja, det tål dock att nämnas att även om en stor majoritet av vakterna gör tydliga tecken, finns det de som står långt bak och viftar litet halvdant med nävarna för att sedan skutta in i tåget direkt utan att man ser dem ordentligt. (Eller som bara viftar med en näve vid ‘stopp omedelbart’.) Flera förare har fått skriva händelserapporter vid dylika händelser. Men det händer inte så ofta, dels eftersom den röda uniformen syns bra men även tack vare att de flesta vakter kan sina signaler och förstår att de ska göras med större rörelser för att synas ordentligt. Några som har mer anonyma uniformer är biljettkontrollanterna med sina svarta huvjackor. Veoliahoran har klämt dem flera gånger och har hört att en förare till och med ska ha rapporterat in dem som misstänkta klottrare (!) .

Två sena tågbyten blev det denna kväll. Tur 25 drogs med en dålig vindrutetorkare och fick byta vagnar med 21:an nere i Skarpnäck eftersom den senare skulle rulla mot depån. Tur 32 hade blivit invändigt klottrad och det bytet skedde i Högdalen med tur 43, som också skulle in i hallen. När 43:an kommit ner till mellanspåret hade hon fått fel signal och ropade upp till TLC om tågbytet. Däruppe hade de ingen aning om vad som skulle hända, då det hade varit skiftbyte. Men strax lades signalerna rätt och de klottrade vagnarna försvann från banan.

Tur 4 inledde inlägget och får även äran att avsluta det med en gammal jobbklassiker. Föraren ropade in att hennes avlösare hade tappat ner sina nycklar på spåret och skulle hämta upp dem innan turen kunde rulla vidare. TLC tackade för informationen och ropade på en närbelägen nittontur att ta det försiktigt. Eventuellt kollega på spåret.

Imorgon blir det annat spårspring, då är det nämligen lillördag…

Annonser

One response to “Och snön den bara vräker ner

  1. Avlösaren får se till att hålla i sina nycklar, det kostar ju ändå en slant om man sumpar dem.. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s