Denna dagen ett banfel

Trots snön har ett av de säkraste vårtecknen siktats idag på banan. Tur 73 ropade in en burkplockare med griptång i Hässelby gård, tur 41 rapporterade att det var en av de kända burkplockarna och att han klivit på hennes tåg för att sedan kliva av i Hässelby strand. Annars ropades snöbollskastning in över hela Stockholm och det var allmänna småförseningar på många turer i rusningen. Det skulle dock bli värre senare… Men först fick tur 27 ‘stopp omedelbart’ tecknat åt sig av en trafikant och gick bak för att se vad som hade hänt. Det var en person som behövde hjälpa en medtrafikant av tåget. Den senare satte sig på en bänk och 27:an kunde rulla vidare. Kön full av tåg som TLC stoppat bakom fick klartecken att köra på signal. Ett tag senare stoppades ännu ett tåg, men denna gång var det polisen som ville titta igenom tur 50 vid Gullmarsplan. Tur 40 i Råcksta hade en dörr i V1 som fastnat i plattformen och återställde den…

…samtidigt inne i stan fick tur 43 felkod 1032 och kröp från Slussen till Gamla stan. Föraren hade fått trycka P för att rulla och problemet nu var att permissivkörningen inte släppte. TLC gav order om en omaktivering på T-Centralen och stannade massor av tåg. När 43:an brummat igång igen och kröp från stationen, efter att ha tryckt P igen, höll man kvar tågen i väntan på att se om turen fick fart. Strax kunde föraren rapportera att börvärdet var tillbaka och trafiken släpptes på.

Snart stod det klart för TLC att det var något ordentligt fel på banan vid Slussen norrut. Mängder fällningar framträdde och gick inte bort. Tur 21 fick exempelvis trycka P och signal 070 som stod i stopp. Det svors över fällningarna och snart kom nästa 1032:a med tur 22, som också fick krypa till T-Centralen och omaktivera, i likhet med 43:an tidigare. När sedan tur 35 också fick felkod 1032, meddelade TLC att man nu enbart skulle släppa iväg ett tåg i taget på sträckan. Det blev således tågkö bakåt, ända till Hammarbyhöjden, Sandsborg och Enskede gård. Tågen fick avvakta på stationerna och åka en station framåt på TLCs anmodan. Det var svårt att dirigera tågen just kring banfelet eftersom tågen tappade sina identiteter vilket gjorde att trafikledningen inte kunde se vilket tåg som stod var i felområdet.

Några extraturer var fortfarande ute och flera av dessa tömdes ur för att komma bort från banan. Det blev en stor propp runt Gullmarsplan, men även vid Skärmarbrink där både linje sjutton och arton strålade samman, varför det även gjordes vändningar på bryggan där. Mitt i alltihop hade någon blivit kvar på den tömda tur 75 och denne någon nödöppnade en dörr i farten, vilket givetvis gjorde att turen blev stående med en hel hög tåg bakom sig medan föraren gick bak för att återställa samt kontrollera huruvida någon hade hamnat på spåret. Parallellt flyttades tågkön framåt ett steg då och då. 75 kom snart på rull och kunde åka undan.

Det tog cirka en timma innan felet lokaliserades och Siemens kunde åtgärda det i datorerna. Det drogs praktiskt taget en stor lättnadens suck uppe på TLC och sedan var det dags att ta itu med alla förseningarna som säkerligen låg runt 20-30-minutersstrecket för stora delar av tågen. Nu började vändningarna, omturningarna och även de spruckna avlösningarna att stå som spön i backen. Ett stort antal förare satt på fel tåg och reserverna gick som vanligt åt snabbt. Några felplaceringar löstes ändå med ordinarie avlösningar eftersom ett antal förare hade haft lunch under banfelskaosets fortgång.

När trafiken börjat rulla igen kom lillördagsproblemen så smått igång; en stor spya på plattform fyra vid Gullmarsplan ropades in och tur 24 i Krillan hade fått veta av en trafikant att ett fyllo kissat mot en av dörrarna i tåget. Detta stämde, eftersom det formligen rann ut urin från V1:ans andra dörrpar när föraren öppnade dörrarna. TLC beställde genast bärgning och vakterna mötte upp vid Brommaplan. I fallet med spyan verkade dock jourstäd lysa med sin frånvaro -den ropades in flera gånger och TLC ringde praktiskt taget lika många gånger.

Annonser

6 responses to “Denna dagen ett banfel

  1. Kan meddela för alla intresserade att det aktuella banfelet gjorde att jag fick lite extra motion då jag gick från Karlsberg till Odenplan istället för att ta t-tåget från S:t Eriksplan. Eventuella skadeståndskrav på grund av förkortad livslängd kommer framställas till SL vid behov 😉

  2. /J: Karlsberg var för mig en ny station 😉
    Och det är ju verkligen så himelskt långt att gå ändå från SEP till ODP 😉

  3. Spike : Bah, ett s mer eller mindre spelar inte så stor roll ;). Japp det är jättelångt att gå mellan SEP och ODP, det tar jo flera minuter. 😉

  4. /J: Jodå klart det gör, rätt ska vara rätt 😉
    Alla mår vi bra av att gå den extremt långa Odengatan mellan SEP-ODP någongång.. 😉

  5. Och vad kan kvällens banfel ha berott på? Har jag tur så jobbade en som säljer sig för veolia, och det blir rapport imorgon!

    Enligt SL skulle 17,18,19 vara drabbat, men jag tyckte allt verkade gå rätt, utom skarpnäckstågen som inte var så synliga, vände vid hötorget och kom och gick på tidsskyltarna.

    Utropsimprovisationen sedan värmde lite; ”Sitt ner, nu kör vi!”

  6. Det är ju såhär det brukar börja. Lite sporadiskt, enstaka fällningar och borttappande av identiteter, sen är det lungt ett tag, sen kommer det tillbaka, och sprider sig… We’ve all seen it before… o_O

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s