Fredagen den trettonde – igen!

Två fredagen den trettonde blev det i år, rygg i rygg dessutom. Att det är en otursdag är bara buffel och båg, se bara på denna arbetsdag som inte alls urartade jämfört med lillördagens banfel. Men självklart finns det saker att berätta om, vi arbetar trots allt i Stockholms tunnelbana!

Trygg-C fick en hel del samtal denna dag just för att det var fredag. Tur 37 fick veta av TLC att det skulle ske ett gripande på tåget så att föraren skulle vara förberedd när han stannade på den aktuella stationen. Tur 24 ropade in att en berusad man satt och spydde i tåget enligt trafikantuppgift och vakter ryckte ut. Sedan ropade tur 7 in ett spårbeträde vid Slussen; föraren hade som hastigast sett hur en person tog sig upp från spåret. Hade han kommit åkande några sekunder tidigare… låt oss säga att sådant spårspring kan ge funderingar länge efteråt. Senare skulle fylleparaden dra igång, med diverse raglande personer som tog sig ner/upp på plattformarna och som TLC givetvis larmade förarna om. En man på ett av Veoliahorans tåg klev ut på en plattform ute i förorten och bara stod där med blicken stint stirrande på tåget. Han tillfrågades om han var okej, om han ville fortsätta åka med eller om det gick bra att stänga dörrarna. Mannen svarade att det var lugnt, tåget kunde åka. Han behövde bara fast mark under fötterna ett tag tills världen slutade gunga.

Tur 44 rapporterade från Blackeberg att hon fått syn på en målning i ITV:n. Den satt på V2:an och var åtminstone några meter lång. TLC meddelade snabbt att det skulle bli tågbyte i Högdalen. Turen skulle in på nästa vända men klottersaneringen finns som bekant i HÖ, så byte blev det. Med tur 46, som är ett av de extranittontåg som enbart kör en sträcka genom stan; från Åkeshov till Högdalen. Strax efter detta ropade en tur in att en man stod på en parkeringsplats intill spåret och blottade sig för trafikanterna. Veoliahoran missade tyvärr vilken linje detta gällde, men fnissade iallafall mot sin vilja till över denna persons tragiska fritidsnöje. Trygg-C fick såklart ett samtal som ett brev på posten. De skulle senare på kvällen skicka vakter till tur 39 för att plocka av en gapig kvinna ur tåget när det stannat stn Slussen.

Tur 31 i Hässelby strand ropade in att hon hade en hel orkester i sin V1:a, med trummor, stränginstrument, med mera. TLC svarade att vakter skulle komma vid Brommaplan, men en kort stund senare fick de veta att det fanns resurser i västerort, vilket innebar att turen fick hjälp med avbaxning av spelmansstämman redan i Vällingby. Snart rapporterade föraren på tur 39 att några ungar i Hagsätra hade slängt vätska på henne, det rörde sig om någonting alkoholrelaterat om man gick på lukten. Föraren erbjöds en avlösning för att tvätta av sig, men meddelade att det inte behövdes då det inte var några större mängder. På Skarpnäckgrenen hade ungarna haft roligt; tur 25 (?) körde på någonting som såg ut som en vägskylt mellan Björkhagen och Kärrtorp söderut. Nästföljande tåg kunde bekräfta att det verkligen var en vägskylt -den hade släpats med en bit och låg nu till största del under plattformskanten i Kärrtorp. Det var alltså ingen fara för tågen att köra, även om det påkörande tåget hade fått smärre skador. På viadukten mellan Johannelund-Vällingby gjorde terroristungarna ett återbesök och attackerade tur 35 med stora isbitar, de hade siktat på frontrutan men tack och lov missade de och inga allvarliga skador på vare sig kollega eller tåg fanns att rapportera in. I övrigt förekom även snöbolls- och äggkastning denna eftermiddag. Det är ju bara att gratulera alla dessa ungars föräldrar till ett utomordentligt fint uppfostringsarbete, inte sant? Sarkasssssssssssm.

Evenemangståget 92 körde upp mot Gullmarsplan för att vänta in evenemangets avslutande på mellanspåret. Men föraren harklade sig på radion och sade att han suttit i andra tankar, varför han stannat vid Slussen och öppnat dörrarna. Han hade i och för sig genast ropat ut de påstigande med högtaleriet, men det kunde ändå vara en god idé att stanna vid Skanstull och kolla om tåget var helt tomt så att någon stackare inte fanns kvar. TLC höll med och efter en titt rapporterade 92:an tillbaka att vagnarna var tomma. Vidarefärd mot mellanspåret, med andra ord. En tur ropade sedan förbryllat in att han fått felkod 5474 (?) och att den inte hade något namn, det fanns bara en blankrad efter koden i tågstatus. TLC kollade och konstaterade att den inte fanns i felkodsregistret heller. Men jo, den fanns tydligen ändå, eftersom den enligt tågstatus satt i vagn 2000. Vagnfelsrapport skrevs och sedan vidtog allmänt funderande över vad sjutton det kunde vara för felkod samt varför den dök upp.

Annonser

17 responses to “Fredagen den trettonde – igen!

  1. Friday, bloody Friday.. 😉
    Nästa gång det är fredagen den 13:e är i November v.37 😉

  2. Ja, vagn 2000 är ju som bekant Inkognito, den ”speciella” vagn som har tunnare väggar (eller heter det ”skott”?) och AC i trafikantutrymmet. Nog skulle det kunna finnas speciella felkoder som endast gäller den vagnen.

  3. Spike: Yez! Ännu en turdag!

    TimK: Det låter mkt rimligt, tycker jag.

  4. Jag gillar inte Inkognito. Konstigt namn och den ser allmänt konstig ut, både invändigt och på utsidan, men det är ju bara vad jag tycker.

    Men det är lite mer utrymme i den så den är ju bra vid rusning, på det viset.

    Men ful!

  5. Bea: Den är sval och skön att åka i när det är varmt ute och det är bättre anpassade hållstänger osv..

    Tim: Tror du inte felkoderna kan ha någonting med ventilationen å göra? Eftersom det är det enda som skiljer sig från de övriga C20 rent överlag..

  6. Vid ett på natten fick en tur i skanstull en otrevlig överaskning. En trafikant trängde sig in i hytten, och öppnade själv passagerardörrarna, och gick sedan in i tåget. Förarn vägrade (inte så konstigt) åka vidare med honnom i tåget, så södra bilen skickades med vakter från gup för att lyfta av killen.

  7. Fy fan vilken vidrig snubbe.

  8. Bea: Det extra utrymmet är även bra när man ska förflytta sig i vagnen och har t ex en större väska. Det större utrymmet gör även att vagnen upplevs som mindre trång. Skulle inte ha något emot om alla vagnar såg ut som denna.

  9. Spike: Jo, jag kan mycket väl tänka mig att det är AC:n/ventilationen som är anledningen till särskilda felkoder i Inkognito, men samtidigt vet jag själv inte huruvida just ventilationen är det enda som skiljer den från övriga C20-vagnar. 🙂

  10. EST: Verkar märkligt att föraren inte öppnat pass.dörrarna innan hytt dörren.. Men förstår att det var en mindre rolig överraskning.

  11. Spike: Som jag förstod TimKs text kom pass. från perrongen och öppnade dörrarna för att gå på tåget efter att föraren stängt dörrarna för att köra iväg. Oavsett vilket är det som sagt en mindre trevlig upplevelse.

  12. /J: Jo den terorin slog mig senare som ett hårt slag.. 😉 Ibland funkar inte maskineriet på söndagar..

  13. Hur kommer du ihåg alla detaljer? Antecknar du under färd eller är det bara ett typ autistiskt beteende? 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s