Norröver halt!

Den bortre signalen vid Gullmarsplan norrut var röd från och till under eftermiddagen och föraren på tur 34 råkade ut för femtioelva saker (den sista involverade en ursinneshyttfönsterbankande tant som kommit för sent till tåget) vilket gjorde att hon självklart tyckte det var urskönt att ha slut för dagen i Alvik. Ett tag efter hyttbankartanten ropade tur 11 att flera trafikanter sagt till om en man som kissat ner några säten och som nu stod och rökte i vagnen. Vakter skulle komma omgående, i värsta fall kom hjälpen vid Gullmarsplan eller Medborgarplatsen. Tur 39 och 37 blev sedan tillsagda att inte få med cyklisten som tagit sig upp på plattformen i Hässelby gård. På andra sidan staden beordrade polisen förbikörning av Tallkrogen i bägge körriktningar eftersom det varit rån mot en datorbutik där. I Hagsätra på plattform ett fick tur 33 felkod 1031 följt av nödbroms två varv i rad. Tillbaka på norrsidan rapporterade tur 12 att det inte gick att väcka en fylla som tuppat av i sin rullstol, varför vakter skickades dit.

Lite småsaker dominerade dagen, framåt den senare kvällen ropade TLC på tur 32 och meddelade att ett larm kommit in till SOS rörande en man som hotat att lägga sig på spåret i Vällingby. Extrem försiktighet skulle iakttagas vid infarten. 32:an såg ingenting och tog sig vidare ut till Hässelby strand. När tur 31 var på väg söderut ropade TLC igen, denna gång för att säga att 31:an skulle avvakta i Johannelund. Polisen hade givit order om totalt stopp, de ville inte att Vällingby trafikerades innan patrullen kommit fram. Tur 23, som skulle till Vällingby och vända ner i hallen, fick avvakta i Råcksta. Sedan kom nya order; utrymning och ner via Råcksta istället. 23:an hade tidigare ropat in en sovande bakom ryggen, men vakterna skulle ha kommit från Hässelby vilket då gjorde att föraren fick försöka väcka honom själv. Det gick och turen rullade ner i depån. Nu var det tur 33 som fick rulla fram till Råcksta, men den beordrades tömma ur tåget och vända för att gå söderut som en ny 31:a. Mitt i alltihop ropade tur 42 in en liggande fylla i M-delen på sin V3:a.

Tur 32 undrade om det fanns något signalement på mannen och fick veta att det hade man inte, men det gick ju att ta reda på. 32:an menade att det kanske vore en bra idé. Någon hade dumpat sina kläder och skor i en av hans vagnar, nämligen. Och det hör inte direkt till vanligheterna. Medan nya 31 vände i Råcksta slussades tur 24 upp till Blackeberg och tur 34 stannades vid Islandstorget. Gamla 31:an i Johannelund fick veta att polisen givit klartecken till spåravsyning, de var på väg med en radiobil till stationen och föraren skulle få sällskap av en polisman i hytten under avsyningen av sträckan Johannelund till Råcksta. Snart kunde 24:an och 34:an rulla fram varsitt hack. Inom kort kom beskedet att tur 24 kunde köra som vanligt, men ända ut till Hässelby. Även 34:an kunde köra på. TLC meddelade att polisen hade omhändertagit mannen som tänkt lägga sig på spåret och trafiken var nu igång. Tur 31 blev en ny 32, 32 blev en ny 33.

Det hade duggregnat ett par timmar och efter polisens samt tunnelbanans rigorösa arbete med att rädda ett liv ropade tur 9 in att han glidit förbi Farsta centrum norrut ordentligt och var på väg mot Hökarängen. Trafikanterna meddelades och ettan på väg söderut ombads vänta in nian för att köra tillbaka Farsta centrum-borna. Mer artonproblematik kom sedan i form av tur 4, som hade ett nerkissat säte i tåget. TLC hade bett jourstäd ta hand om det, men de hade tydligen bedömt att det inte gick och satt en lapp på sätet med information om att ingen skulle sätta sig där. Föraren menade att eftersom trean skulle ner i hallen kunde ju ett tågbyte vara aktuellt. Det tyckte TLC lät som en väldigt bra idé och därmed blev det så. Fyran fick treans vagnar och trean körde ner kisståget i depån för sanering. Och regnet fortsatte falla såpass att en allmän varning gick ut till förarna. Regn, inte snö… vågar vi tro på våren?

Annonser

4 responses to “Norröver halt!

  1. Påtal om spårspring så var det någon 19 som hade haft en spårbiträdare vid Guppet norrut, som han hade sagt precis vad han tyckte och tänkte om idioten och på frågan från TLC hur föraren mådde så svarade han att han var rätt ordentligt förbannad men mådde efter omständigheterna bra. Det är så fan att folk inte kan hålla sig borta från spåren.. :@

    • Ser folk andra personer korsa spåren utan att dö tror de att det är fritt fram att skutta fram och tillbaka. Även om vi vet att det kan komma en transport eller ett lok eller en trasa eller vad som helst utanför tidtabellens ramar så vet inte trafikanterna det. De litar blint på IDTS-skyltarna. Att de kan få ström i kroppen är en helt annan femma…

  2. Angående våren var det en meteorolog på radion nyss som meddelade att våren kommit till Stockholm den 1 mars (dygnssnitt på minst 0 grader under sju dagar), så våren är här ;).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s