Halv matning

TLC gick flera gånger under eftermiddagen ut med det allmänna meddelandet att det var ‘halv matning mellan Stora mossen och Brommaplan i bägge körriktningar’. Detta då någon dåre hade snott kablar under natten (det händer från och till). Halvt pådrag och ingen snabbstart gällde, som brukligt är eftersom strömmen som matas ut från likriktarstationerna i sådana områden brukar vara begränsad. Varför ingen snabbstart? Jo, om två förare gasar på för fullt när det är halv matning får man ett stycke strömlös sträcka. Varselklädd personal var ute och arbetade med kabelstrulet och lyckades reparera det hela relativt snabbt. Runt sextiden kunde förarna köra där med fullt pådrag igen.

Apropå banpersonal ropades det i tid och otid om arbetarna som befann sig i tunneln mellan Thorildsplan och Fridhemsplan bredvid söderspåret. Flera förare upptäckte klarsignalerna för sent och ropade om signalgivarens placering; karln gav helt korrekta signaler vilket var mycket bra. Det var bara svårt att hinna se dem. En förare menade att en tågvarnare vid tunnelmynningen kanske hade varit att föredra. Deras kollegor mellan Brommaplan och Abrahamsberg hade skött sig exemplariskt, förmodligen var det därför dessa herrars signalerande stack ut mer. När Veoliahoran körde förbi skötte de sig utmärkt, men det var lite svårt att se dem först -och sedan blev de bländade eftersom helljusknappen fastnade…

Spårspring var vi såklart inte utan; det är ju lillördag! Springet var ganska tidigt på eftermiddagen och i Stureby. Både tur 31 och 34 avsynade plattformssträckan utan anmärkning. Skadegörelse förekom även det under kvällen -tur 20 fick en ruta krackelerad och ropade in detta. Montör skulle komma i Åkeshov, men dök inte upp. Efter en förfrågan till TLC fick föraren veta att bana etts montör kört undan en trasa på bana tre, men att montören på bana två skulle rycka ut till ettan, denne hade förmodligen inte hunnit fram ännu. Snart meddelade de att montören garanterat skulle komma vid T-Centralen och tejpa rutan (dom nu hade tappat en del småbitar och gick mot plattformen -skaderisk). Som ett brev på posten kom även varningar för fyllor på väg upp till plattformarna, tur 77 ropade in en aggressiv påverkad ung man i sitt tåg och tur 41 fick besök av ordningsvakter på grund av en stökig resenär. Och tur 6 rapporterade in en jättespya i sin V2:a, vilket blev ett mindre roligt uppdrag för jourstäd att ta hand om. Sedan rundade tur 23 vid Medis av masstöket med en dörr som inte gick igen. Tur 33 stannades bakom och även tvåan fick en stopporder. 23:an kom dock snabbt på rull och meddelade att det varit ett rollatorfyllo som fastnat i dörrarna, men som nu kommit loss.

Den stora huvudrollsinnehavaren denna dag var dock vädergudarna, som idag bjöd på både blå himmel och sol. Den leende lättnad som är stadsbor med sommarvittring skockades inne i stan på stationerna, många var de som hade åkt in till stan för att gå på diverse promenader eller bara allmänt hänga med kompisarna.  Stockholm vaknar äntligen till liv igen. Underbara, underbara vår.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s