Ropa inte hej direkt

När Veoliahoran kom till mässen berättade en kollega för en annan (med stor inlevelse) att en förare hade kört förbi Alvik. TLC hade undrat om föraren stannat i Stora mossen, varpå svaret blev ja. Mötande tåg meddelade även att turen mycket riktigt hade stannat i Stora mossen och inom kort meddelade flera över radion att de också hade stannat i Stora mossen. Förare – ett släkte med skönhumor. 🙂 Hur mycket av detta det är som stämmer vete sjutton, men en kul liten anekdot var det iallafall.

En av de första extraturerna, tur 71, ropade från depån eftersom tåget var enögt och personal skickades ut direkt för att åtgärda detta. Rusningen hade precis börjat och i sann fredagsstil rapporterades fyllor in på löpande band. En av dessa befann sig på tur 32 och mådde mycket illa, såpass att han hade slagsida och föraren ropade därför bekymrat efter vakter som kunde titta till honom. Ett tag senare ropade en tur från Gamla stan och menade att bana 2 snart skulle få en spännande eftermiddag, eftersom det kom rök från deras sida söderut. Spx hade också sett detta och var på språng, tvåan meddelades således omedelbart. Det tycktes dock inte vara något allvarligt eftersom kollegorna på röda linjen fortsatte köra sina tåg som vanligt vad Veoliahoran kunde se.

Efter detta ropade tur 33 att det var ett hål i staketet vid Högdalen, vilket genast skrevs upp för åtgärdande och skickades till DLC. Men det var egentligen inte därför 33:an tryckt på sändknappen, utan det egentliga syftet var att anmäla att personalen som höll på med ITV-arbete stn Rågsved hade lassat upp en hög betongplattor fullt tillgänglig för allmänheten. Föraren tänkte att det nog var bäst att få bort dem lagom till helgen så att någon inte fick för sig att slänga ner dem på spåret. Det lät väldigt smart, tyckte TLC och kontaktade åter DLC. Senare ropade de på tur 40 och manade till försiktighet vid inkörning då några ungar hade upptäckt betongplattshögen och nu lekte med plattorna. Det sista man vill ha i det läget är hjulplattor eller urspårning eller ännu värre; krossad ruta samt skadad förare eller trafikanter. Föraren på tur 40 tog det lugnt och många tummar hölls för att DLC skulle komma fram till Rågsved snart.

Inom kort fick en tur en hindrad dörr (76?), vilket ledde till ett mindre stopp -med mindre menas att det bara tar ett par minuter för trafiken att komma igång. I själva verket stoppas tågen hela vägen ner mot Alvik väldigt snabbt tack vare att extratågen är ute. I samma veva ropade tur 24 in att det enligt trafikantuppgift fanns en utslagen man i tåget. Trafikanten hade misstänkt en överdos, men när 24:an senare rapporterade tillbaka till TLC menade hon att så nog inte var fallet eftersom mannen snarkade högt. Ordningsvakter skickades till Skarpnäck. Vakterna skulle få mer att göra denna eftermiddag. Nödtalenhetsterroristerna var tillbaka och aktiverade en och samma enhet hela tiden. Denna gång huserade de på tur 10, som mycket frustrerad bad om att få vakter omgående. (Med tanke på att larmsignalen för nödtalenheterna är exakt densamma som för draget nödbromshandtag är det ett av de mest psykande ljuden som finns; signalen är på grund av sin ‘nöd’-natur ordentligt gäll och skär verkligen in i öronen på en. Hata.) TLC meddelade att vakterna skulle dyka upp stn T-Centralen. Nu var det bara så att vakterna var snabbt på plats och ingrep redan vid Rådmansgatan. Där blev det således stopp i trafiken eftersom vakterna agerade så snabbt att föraren inte hann anropa TLC och meddela att han stod still. Ett tåg stod bakom i tunneln, ett annat stod still stn Odenplan och ett tredje hade lämnat St:Eriksplan… TLC hojtade åt resten av tågen att stå still. När turen rullade (minus två snorvalpar) fick föraren en släng av sleven från en minst lika frustrerad TL, som var dödsstressad av stoppstöket. TL menade att störandet i proportion till eventuella förseningar borde tolereras, vakter skulle ju komma vid T-Centralen. När föraren upprört meddelade att vakterna redan skuttat in i tåget innan han hann säga något bad TL om ursäkt för att han var arg över radion. Det var iallafall positivt att trafiken var igång.

Intressanta kvarglömda attiraljer hade vi givetvis även idag. Tur 8 rapporterade att han hade (vad som lät som) en kvarglömd pirra i hytten och kort därefter hittade tur 72 en blindkäpp/känselkäpp i sitt tåg. 72:an gick senare i nödis och felkod 1030, allvarligt fel på ATP, dök upp på IDU:n. Turen stod still i Gamla stan med en lagom lång tågkö bakom sig medan en omaktivering skedde och citybilen började styra mot stationen. När föraren var tillbaka fick han tillstånd att trycka P och började krypa framåt till TLC:s stora förtjusning. Körorder gavs till alla tåg som stannats bakom, men föraren menade att man inte skulle ropa hej än; tåget hade nämligen gått i nödbroms  igen och nu fanns felkod 1032 samt 7 i tåget. Citybilen hade precis landat när tåget börjat rulla och stod på standby medan det trycktes P en andra gång. Nu gick det bättre, även om felkoderna låg kvar i tågstatus.

Det kändes som en småstrulig dag, ett par timmar senare blev Veoliahorans tåg bespottat vilket ledde till en kort tirad över handmikrofonen samt två, av trafikanterna, utslängda tonårsgrabbar. Är det vårluften som gör att springet i benen omvandlas till hyss, ren jävlighet och vandaliseringslusta? Vem vet.

Nu är det helg.

Annonser

15 responses to “Ropa inte hej direkt

  1. VH hade iallafall inte turen att möta två påverkade herrar varav den ena hade ner blodiga händer och vinglade fram och tillbaka på plattformen i Hagsätra..

    Ett medlidande går även till de ev.vakterna som fick ta hand om herrarna, blod och påverkade personer i kombination är ingen hit..

    Men VH önskas en trevlig helg iallafall! 😉

    • Lät trevligt det där, hördu… Stackars vakter. Men även stackars påverkade herrar; vad hade de varit med om?

      Det var en trevlig, produktiv helg med mycket frihet.

  2. Tack för intressanta inlägg VH.
    Vet inte om du känner till det men man kan få den irriterande signalen från nödtalenheten att upphöra m h a ett snabbt tryck på ‘Hytt’-knappen om jag inte missminner mig. Det fortsätter blinka och man ”svarar” inte men ljudsignalen försvinner. Väldigt användbart när man har terrorkids ombord.

    • Tack så mycket!

      Jodå, det känner jag till. Hytt-knappen är det första man slänger sig på när den där signalen ljuder… *ryyys*

  3. Btw har nödtalenhetssummern byts? En kollega hade spelat in den summern på telefonen och använde den som ringsignal och då var det en pendlande aukustisk summer, medans nödbroms summern är en lång aukustisk ton?

    • Nja, de låter ungefär likadant. Det är en smärre variation, det är sant, men de låter mycket lika; gällt, som om jorden håller på att gå under.

  4. Synd att VH missade anropet om dom 11 skottkärrorna som ville åka t-bana från Slussen. 😉 Jag fick nöjet att se hela paraden som spatserade förbi Gamla Stan vid 21 tiden och då stod jag mest och gapade av förvåning. Inte ofta man ser en sån skottkärreparad i stan!
    Nån som hörde anropet?

  5. Min klasskamrat tog den här bilden häromdagen:

    Women With Wheelbarrows

    Teh skottkäror!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s