Tågkörande i blindo

Dagen började med att Veoliahoran konstaterade så backen var vit att det var svensk vår ute på riktigt. Varannan dag fint väder, varvat med snö, blåst och duggregn, med andra ord. Lika omväxlande saker skulle ske på jobbet:

Tur 40 meddelade att han tydligen hade en påtänd man som snubblade runt i tåget. Denne hade dessutom en spruta i näven och blödde. TLC sade att föraren skulle få hjälp att se till honom vid T-Centralen. Tätt inpå det ropade tur 36 att två personer satt i en av vagnarna och muckade gräl med folk runtomkring. Ännu en gång skickades vakter ut.

Timman efteråt fick tur 71 ett nödbromshandtag neddraget varpå det stoppades tåg bakom. Föraren återställde snabbt det hela och fick frågan om det var okynnes, svaret blev att gärningsmannen var en berusad herre som inte hann av tåget. Sedan ropade tur 6 från Gullmarsplan söderut att en dörr i tåget inte gick igen. Föraren kollade dörren, men den gick inte igen trots flera försök och således stod det en trasa på plattform fyra. TLC sade till sexan att tur 77 skulle komma in på plattform tre, föraren på sexan skulle gå över och göra 77:an till en ny sexa och samtidigt ta med sig sina trafikanter från det gamla tåget. Föraren på 77:an gick över till trasan och inväntade montör medan folk skockades runt tåget undrandes om det gick i trafik eller inte. På andra sidan plattformen fortsatte trafiken söderut, samtliga linjer köade upp till trean. Snart ropade föraren på trasan att det borde informeras eftersom trafikanterna bara glodde på honom ‘som kossor’. TLC informerade, men kort därefter hade montören varit där och fått igen dörren. 77 hade klarsignal och gick i transport till Hökarängen för att sedan vända och gå norrut till Gullmarsplan och vända vidare mot Högdalsdepån.

Spårsänkningen på stn St:Eriksplan är som bekant klar på norrspåret och har påbörjats på södra plattformssträckan, varför det är en hastighetsbegränsning på 30 där nu. Det märktes ordentligt i rusningen då turerna ropade tätt om röda signaler och tågkänningar. Att det inte var kaos när spårsänkningen gjordes på norra stationssträckan beror förmodligen på att det inte är 70 in dit, jämfört med den fulla rulle tåget brukar ha infart söderut.

I slutet av rusningen ropade tur 38 från tunneln mellan Blackeberg och Islandstorget, någon hade nödöppnat en dörr i V1:an. Tåget rullade i 30 till Islandstorget där föraren återställde dörren. Tur 3 och 42 fick i uppgift att avsyna spåren för att granska huruvida det sprang runt folk där eller inte. Som vanligt kunde ingenting drastiskt rapporteras utan vad Veoliahoran vet hittades ingen. Å andra sidan ville en tant veta vägen till Brommastaden och frågade om detta medan rapporterna haglade på radion. Det hade varit oartigt att rikta uppmärksamheten mot någonting annat under samtalet, som för övrigt avlöpte väl med en nöjd tant som satte sig i tåget och åkte några stationer till Brommaplan där det blev byte till buss.

Efter några anrop rörande röda signaler gick TLC ut med ett allmänt meddelande till alla förare. Tydligen kunde det bli lite småkrångel med ställverket och annat då det var något fel denna dag som gjorde att de inte kunde se tågen på trafikledningstavlan. Därför skulle alla vid anrop även säga var de befann sig. Skoj, tyckte Veoliahoran och blev lite småfrestad att ropa ‘tur X från Fagersta till TLC’ bara för att.

Tur 42 rapporterade från Svedmyra norrut att det fanns en man längst bak i tåget som hade bröstsmärtor. TLC frågade om ambulans behövdes och föraren meddelade att han gick bak för att kolla om det behövdes, han skulle ringa om så var fallet. Snart var ambulans på väg i ilfart mot Svedmyra och tur 43 fick order att gå på motspår mellan Högdalen och Enskede gård medan tur 33 fick vänta på vidare färd söderut. det blev såklart småstopp bakåt, förseningarna låg väl på en tolv till femton minuter när allt började flyta igen. Vi hoppas givetvis att mannen mår bättre nu.

Kvällens sista händelse av större slag var tur 39. Kort och gott vägrade tågskrället att öppna dörrarna på ett antal stationer. Detta hade hänt även tidigare på dagen och nu hände det igen -på stn St: Eriksplan gick inte dörrarna upp trots allehanda dörrmanöverförsök och flitigt dörrpermissivtryckande. Föraren omaktiverade tåget, tryckte P och började krypköra mot Odenplan. Tågkön som bildats bakom kunde börja köra på signal. Men än så länge var inte dörrskojet klart; när turen nått T-Centralen upprepades exakt samma scenario. Tåg stoppades, tåget omaktiverades och det trycktes P vid avgång, kön rullade vidare. Detta skulle komma att upprepas under färden mot Hagsätra. Vagnarna skulle ner i depån på nästa vända och tåget fick då gå med en rapport som skrevs av föraren innan det bar av norrut.

Annonser

4 responses to “Tågkörande i blindo

  1. När det sker sådana viktiga saker får då ursäkta kärring…jag menar damen och istället rikta till uppmärksamhet mor det som är viktigt 😉 Kan jo vara ett livviktigt anrop om t ex skottkärror eller dylikt ;).

    • Eller hur. Tanten kan fråga endra människor men anropet går bara att höra just där och då. Det är väl klart som destilerat vatten att uppmäskamheten ska vara där det viktiga inträffar, nämligen radion 🙂

    • Den där kundserviceutbildningen, som det ryktas att vi förare kommer att få framöver, lär bli riktigt intressant. ”Radion framför allt!” 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s