Växelfel in absurdum

Dagen började med strålande solsken. Glatt visslandes vaggade Veoliahoran iväg till tuben för att dra till jobbet (och kom in i ett riktigt skönt groove). Väl på plats i hytten började smårapporterna strömma in, om bangubbar utan signalgivare, om folk som stod för nära plattformskanten och gav förare hjärtklappning samt om en trafikant vid Fridhemsplan med möblemang i form av hopbundna stolar som försökte baxa ombord dem på tågen. Snart stod det klart att det inte skulle bli en stabil dag vädermässigt. När tåget lämnade Gullmarsplan sken solen, när det gled ut på Söderströmsbron var det rena snöstormen med ursinnigt virvlande flingor. Senare under eftermiddagen vande man sig vid fläckvis solsken, fläckvis snöyra. Tur 31 ropade upp och bad om att trycka P eftersom tåget halvt glidit förbi Stureby och föraren hade behövt backa, det hade resulterat i en nödbroms. Någon timma efter det gled tur 6 förbi Råcksta söderut, föraren lät smått förbryllad vilket säkerligen hade att göra med ett hastigt väderomslag under körningen mellan Johannelund till Råcksta. Så snabbt växlade vädret ute denna dag.

Under en vända norrut lyckades Veoliahoran få ombord en berusad man som knackade på innerdörren och frågade om han fick åka med ‘där framme’. Han fick ett vänligt men bestämt nej och tåget vände för att gå söderut. Sedan fortsatte han under flera stationers färd att knacka vilt på innerdörrens fönster och försöka komma fram för att åka hytt. Efter flera nej insåg han att det inte skulle gå och förkunnade föraren för att vara en tråkmåns, varpå det vinglades iväg mot norrplattformen. Kanske försökte han övertala någon annan förare att låta honom åka hytt istället.

TLC meddelade att trafikledningstavlan fortfarande inte visade allt som den skulle, då visste vi vad det var som gällde vid anrop. Strax efter tavelmeddelandet felanmäldes den digitala klockan vid T-Centralen söderut. Den har krånglat flera gånger med jämna mellanrum under hösten och vintern, tack och lov har den analoga klockan på plattformen sedan en tid tillbaka fått en sekundvisare så att vi förare kan svischa iväg från stationen i tid ändå. Apropå det där med att vara i tid kan vi rapportera att gåsmarschen fram till St: Eriksplan fortsatte idag under rusningen. Flera tåg ropade in om nödbromsar och fallande börvärden. Förhoppningsvis försvinner hastighetsbegränsningen där inom två dagar -spårsänkarna har fått rutin på processen och brukar jobba snabbt.

Tur 27 ropade in blött fönsterklotter och tur 76 fick felkod 1031 samt gick i depåmod med noll i börvärde när tåget nått Hökarängen norrut. Efter lite meck åkte tur 3 förbi på motspår och plockade med sig 76:ans trafikanter, eftersom trasan nu var tom menade TLC att föraren skulle byta körände och rulla ut på bryggan för att sedan åka i transport norrut. Även i V3 var börvärdet noll, men en P-knappstryckning senare kom trasan temporärt undan och tur 4 kunde köra vidare norrut från Farsta centrum. Mer klotter skulle det bli. Tur 40 anmälde att en sjuttontur hade fått stora tags på sluthytten. Tur 21 fick veta att tåget skulle komma in på plattform två i Skarpnäck så att klottret kunde kontrolleras, varpå föraren på 40 meddelade att tagsen satt mellan strålkastarna på fronten. Detta bekräftades sedan av tur 21, som plitade ner det hela i en vagnfelsrapport.

Runt tio-kvart över sju uppenbarade sig en grinig fällning i en växel vid Gullmarsplan norrut. Det gick inte att ställa om växeln i önskat läge och trots flera försök att få bort fällningen låg den kvar. Tur 5 fick således order att passera signal 226 i stopp för att sedan åka genom två växlar i kurva (tåget åkte mao delvis in på bryggan Gup och sedan vidare ut tillbaka på norrspår) och sedan ut på normalspår mot Skanstull. När även tur 28, 41 och 6 fick göra detsamma var det bara att konstatera att banfelet/växelfelet var ett faktum. Mitt i vidareslussandet av tur efter tur norrut fick en av dessa, 43:an, felkod 535 som innebar friktionsbromsstrul och en omaktivering. När tåget startats upp igen poppade 1031 upp på IDU:n, men det gick att rulla vidare. Samtidigt knatade personal runt ute på spåren och runt dem för att titta på växeln. Plötsligt föll tur 37 in (ingång Fridhemsplan) på radion och meddelade att han bröt mot protokollet och hade en tjej i hytten, detta eftersom det i V3 fanns en galen man som hade förföljt henne från plattformen, in i tåget och genom hela vagnen. Vakter behövdes definitivt, mannen lurpassade. TLC kontaktade Trygg-C.

Konvojerna norrut från Gullmarsplan fortsatte och majoriteten av artonturerna som närmade sig Alvik fick veta att de kunde vända på plattform fyra. Någon timma in i fällningskaoset beordrade dessutom polisen förbikörning av Bagarmossen för linje sjutton. (Detta hävdes dock någon kvart senare.) 37:an fick efter ett andra anrop veta att vakthjälpen skulle komma i Gamla stan. Under tiden försökte den spårvandrande personalen att göra en lokal omläggning av växlarna vid Gullmarsplan, vilket misslyckades. Tur 21 undrade om tåget skulle skylta Högdalen istället för Skarpnäck eftersom bryggan Gup inte kunde användas av hemgångarna för närvarande, men TLC menade att man skulle vara ett tåg kort på sjutton då varför 21:ans vändning mot hallen istället kunde ske på plattform tre i värsta fall. Tågen norrut på linje sjutton och arton började, som brukligt är vid banstrul, att köa fram till Skärmarbrink medan nittonturerna fick köa från Enskede gård till Gullmarsplan. Flera växelomläggningsförsök senare gick det att lägga om den direkt till normalspår, den röda signalen kvarstod dock. Först runt halv tio jublade TLC att nästa tåg i kön kunde köra som vanligt på signal, felet var efter två timmar åtgärdat. Nu började bara pusslet med försenade tåg, med mera…

Och vi kan meddela att den lila hundkojan som har stått ett tag på bergknallen söder om stn Globen (inne på Tvärbanans område) stod kvar även idag. Vi väntar bara på att en rondellhund ska dyka upp så att installationen är komplett.

Annonser

6 responses to “Växelfel in absurdum

  1. Mindre kul när trafikanterna blir förföljda av andra trafikanter, bra beslut av föraren att ta den förföljda trafikant i säkerhet man vet ju aldrig vad stalkers kan hitta på.. 😦

  2. Kundvård, tänkt på kundvården! Självklat skulle kunden fått åka med i hytten, det gäller att få upp nöjdkundindexet ;).

    • ”*rap* Vad är det där för röd knapp?”

      ”Rör den inte.”

      ”Den är fin… *trycker*”

      NÖDBROMS!

      ”Tur X till TLC, nödbroms på grund av nöjdkundindex.”

      Njaaaaaa…

      • Nu blandar du ihop nödtalsenheten och nödbromsen 😉 Nödtalsenheten har en fin liten röd knapp och nödbromsen har ett fint stort rött handtag. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s