Låst läge

Hur var gårdagen? Den var händelserik, men ändå inte.

Tur 25 fick ingen ström runt Skärmarbrink, vilket tur 26 sedan fick titta efter orsaken till. Kanske var det fel på strömskenan eller dylikt, eftersom ingenting indikerade fel hos TLC? 26:an kunde inte hitta någonting. Montör Holm väntade senare på 25:an i Gamla stan och kollade om alla strömskorna satt kvar. ‘Tur 25 har alla dojjorna kvar’ löd omdömet och sedan kunde tåget fortsätta sin färd norrut. Det där med strömknacket i tågen kommer och går SKB söderut. Vissa dagar känns det som att strömmen tryter, andra dagar är det bara att köra med full fart upp mot Hammarbyhöjden.

Tur 3 fick ett tågbyte i Vällingby på grund av kall hytt. Tur 73, som snart skulle avgå mot Farsta strand, rullade upp och turades om till en ny trea. Sedan rullade föraren på gamla 73 ner i depån med treans vagnar som skulle ‘slingas om’ för bättre komfort. När tåget var klart skulle föraren ropa så att TLC kunde släppa upp honom. Nu hann det emellertid ske ett rån ute i Hässelby strand och båda tågen som stod inne där (31 och 32) blev tillsagda att stå kvar på polisens order, eftersom en möjlig gärningsman kanske befann sig ombord. Tur 33 som var nästa tåg att närma sig Hässelby strand fick veta att turen skulle vända i Hässelby gård och gå söderut som en ny 31:a. Men eftersom 73:an vid det laget ropat upp att han var färdig ändrades ordern och extratåget rullade upp till Råcksta och avgick som en ny turen 31 medan 33 istället fick bli en ny 32:a. När tur 34 närmade sig hade polisen fortfarande inte givit klartecken till trafik, varför 34:an skulle vända i Hässelby gård som en ny 33:a. (Nya 33 blev dock småsen från gården pga en spontan vaktinspektion.) Nu hade polisen dykt upp på plattformen och började söka igenom gamla 31 och 32, men även efter det dröjde man med klartecken. Tur 35 undrade om han skulle bli en ny 34:a, men TLC hade äntligen kontakt med polisen och bad föraren avvakta. Strax därefter turades gamla 31 om till 34 och turen 32 blev istället en 73:a. Sedan började givetvis pusslet med förarna för att se till att de hamnade på rätt tåg, fick sina raster, etc. Flera byten söder om Gullmarsplan blev av.

Nya tur 31 ropade från Brommaplan söderut, eftermiddagssolen gjorde det nästan omöjligt att se de sista dörrparen i ITV:n vilket klassas som en spricka i säkerheten, särskilt då typ 90% av trafikanterna går på längst bak vid BMP. Tur 28 ombads också se hur det stod till med saken och rapporten sade att det var svårt att se dörrarna. En plattformsvakt tillkallades, under tiden uppmanades tågen på väg söderut att vara extra uppmärksamma på de bakre dörrparen så att ingen klämde sig, förarna fick gärna gå tillbaka en bit och kontrollera detta. Yttre TL var på väg när tur 49 ropade att det gick bra att stänga dörrarna nu. TLC ville dock även ha nordvästra bilens omdöme kring detta innan plattformsvaktandet ställdes in.

Under tiden stod Veoliahoran på en station och väntade tålmodigt medan de trettioelfte skolklasserna för dagen på led slussades in i tåget (genom ett enda dörrpar, såklart) av sina lärare. Våren brukar innebära skolutflykter och fler barnvagnar samt rollatorer ute i trafiken. Under ett par månader får vi vara snäppet mer uppmärksamma vid dörrstängningar under dagtid. Detta vägs med råge upp av sommaren som är tvärdöd i jämförelse rent aktivitetsmässigt.

Under kvällen kom ett anrop från tur 27 som stod norrut vid Gullmarsplan. Den avlösande föraren hade stuckit nyckeln i skåpet för att kolla HS-plomben, men fick en smärre chock när den fastnade i låset. Föraren lirkade och försökte vrida, trycka till skåpet och allt det där som man brukar göra när nyckeln inte släpper från låset. Efter flera fruktlösa försök meddelade föraren att det inte gick att få loss nyckeln, varpå TLC meddelade att tåget skulle utrymmas -TB var på väg (med egen nyckel) och de skulle köra ut tåget på bryggan för att där försöka åtgärda låstrasslet. När 27:an körts undan var tur 5 välkommen norrut och det lät som om montör Holm återigen fick rycka ut för tjänstgöring…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s