Överallt snö

Tur ett? Tur ett!? Tur ETT!?! Ropet tillhör såklart TLC, som hade fått ett ‘kryptiskt meddelande’ från spärrvakten i Farsta strand. Det rörde ett spårbeträde som skulle äga rum vid växlarna mitt framför ögonen på föraren, men på andra spåret. TLC fick dock inte tag på ettan, utan ropade istället på tur två och bad föraren ta det försiktigt vid infarten till stranden. Snart hojtades det på ettan igen, denna gång svarade föraren och kunde rapportera att det inte fanns någon person på spåret. Kort därefter kontaktade tur 10 TLC från St: Eriksplan med en sovande i V3 som inte såg ut att må så bra, trafikanterna var oroliga för honom. Ordningsvakterna kom snabbt, vid Hötorget, men det rörde sig tydligen bara om en väldigt överkänslig trafikant (åksjuk?) och därmed blev det inget vaktingripande.

Runt halv fyra började det snöa. Det var inte stora snälla flingor utan snarare smådugg och snöblandat regn som övergick i ymnigt snöfall. Ena turen efter den andra började glida förbi stationer eller gå i nödbroms efter backande. Det var halt som tusan ute och snart kom beskedet från TLC att största tillåtna hastighet vid inkörning till station var 15 km/h. Det var inte rött läge, meddelade TL när han tillfrågades. Det var snarare en variant på rött läge. Orange då, undrade föraren som frågat.  TL skrockade till och höll med samt tillade att det kanske var lite ljusrött läge. Över hela Stockholm krypkörde således silverfiskarna in på stationerna.

Medan bana ett drogs med allmänna förseningar hann givetvis ännu mer hinna som försenade trafiken ytterligare; tur 40 fick brandlarm utlöst på grund av tilluft, tur 24 fick en dörr hindrad Gullmarsplan söderut och signalen drogs ur så att arton kunde köra om via plattform tre, med mera… Dessutom fick vi nästan rådjursbesök när de smäckra djuren stod tätt tryckta mot staketet mellan Kärrtorp och Bagis. Mellan Slussen och Medborgarplatsen spred sig en outsäglig stank vilken ropades in om ett par gånger, trafikanterna kom även fram och klagade. Det luktade avlopp, helt enkelt.

Snart blev förseningarna mindre då läget förändrades till gult med sth 30 in på stationerna istället och någon timma eller två efter det förkunnade TLC att vi kunde gå tillbaka till grönt läge och köra som vanligt på yttersträckorna. Värre var det med inomhussträckorna eftersom tågen hade dragit med sig vätan in (snön smälte och forsade ned på spåret samt i makadamen) och varning utfärdades särskilt för Hötorget söderut. När grönt läge återinförts började istället ungarna kasta snöboll, hålla upp dörrar och klottra. Nerkluddade ITV:er rapporterades in av flera turer. Den nya på stn Stora mossen var vandaliserad med fula gula tags som tack och lov inte skymde alltför mycket av skärmarna. Det såg ut att bli en intressant fredagskväll…

Annonser

7 responses to “Överallt snö

  1. Påtal om Itv:n i mossen, tuben har funnits i 60 år snart, och det är först efter 59 år de satt upp en ITV anläggning i Mossen norrut, och jag fattar inte varför?

    Plattformen är ju spikrak så sikten från V1an är ju inte skymd så varför sätta upp itv anläggning?
    En teori är att folket går av/på i sista dörrparet främst i V3an men iallafall..

    Och påtal om rådjur så kan alla läsare få sin dagliga nattlektyr genom denna länk(ganska roande artikel):
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4755458.ab

  2. Spike: det är så mörkt under taket i kombination med trång utgång som gör att det är svårt att se ordentligt. Åratal av påtryckanden och tjat har gett resultat.

  3. Eek: Nu när du säger det det så tanken slår mig.. 😉 Dock borde man ha valt att hänga upp ITV anläggningen då det minskar risken för vandalisering..

  4. Om jag förstått det rätt designades de här låga ”tobleronskåpen” och de platta ITV anläggningarna av en f.d. förare/arbetsledare som knappt kunde något under den tiden, samt nog fortfarande lider av storhetsvansinne.

  5. Att det stinker avlopp vid Slussen då och då är helt normalt. Frågan är varifrån lukten kommer och varför problemet inte åtgärdas?

  6. /J: Det sades förut att det var UE folket som öppnar kloak lock m.m som gör att lukten sipprar ut där omkring..

  7. Det var på nyheterna för ett tag sen, förra året. Det är fett- och smutsfilter i byggnadens ventilationskanaler som underdimensionerade för den stora mängden folk och trafik. Det proppas igen och blir äckligt och fläktas runt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s