Tappad bakom en barnvagn

Det var varmare ute denna dag, men vad gör det när man har en kall hytt? Tur 8 felanmälde värmen i sin hytt och föraren beskrev det hela som om ‘den inte orkar blåsa varmluft’. Flera hytter flämtade växelvis varm och kall luft, nästan som om gårdagen hade utmattat dem.

Tur ett ropade snart in från Slussen söderut att folk kommit fram och klagat på två personer i tåget, en störande man samt en liggande som befann sig på golvet. TLC meddelade att ordningsvakter skulle komma vid Gullmarsplan. Problemet var väl bara att vakterna ställt sig på fel plattform -de stod uppradade på plattform ett. Den mer stökiga av de två männen hade gått av just vid Slussen, kvar fanns den liggande. Mer ordningsproblem hade Slussen som säte; tur 36 anmälde (kort efter ettans anrop) en man med mörk mössa och rock som trakasserade kvinnliga trafikanter. Ordningsvakter föreslogs och Trygg-C kontaktades.

Tur 42 fick en dörr nödöppnad i tunneln mellan Islandstorget och Blackeberg. Föraren gick bak för att återställa dörren efter att ha kört in tåget till Blackeberg och meddelade att dörren hade varit stängd, klarsignal fanns nu också. Det hela var mycket underligt ända tills felkoden 527 (den falska ‘nödöppnad dörr’-koden) konstaterades. Inom kort ropade tur 24 från T-Centralen, där någon dåre hade hållit ut sin kompis över spåret när föraren körde in på stationen. Föraren var såklart chockad, men mådde under omständigheterna ändå bra och behövde inte bryta. Tur 3 bakom uppmanades ta det försiktigt.

Sedan hände en hög saker på rad; tur 5 behövde vakter till två missbrukare i sitt tåg, en nitton tycktes ha åkt för tidigt eller för sent från Hässelby strand vilket ledde till klockinspektion, någon befann sig för nära spåret vid Rådmansgatan och ett antal fyllon dök upp på plattformarna inne i stan. Självklart tappades och glömdes det en hel del också. Tur 22 hittade ‘ett par skor i storlek 44’ och tur 26 fick i uppdrag att leta efter en kvarglömd väska som också återfanns vid vändningen. Sedan tappade någon våroptimist ner sina solglasögon på spåret vid T-Centralen söderut, vilket innebar krypkörning för ett tåg och sedan ett stoppat tåg medan vaktpatrull 1030 skuttade ner och fiskade upp modeaccessoaren. Några timmar senare glömde en småbarnsförälder en barnvagn (utan barn, tack och lov) på någon nitton. Både tur 39 och 40 ombads leta igenom sina tåg och 39:an hittade vagnen.

Ett vårtecken i form av en burkplockare siktades i Alvik denna kväll. Ännu ett vårtecken var duggregnet som föll runt halv nio och framåt.

Stök verkade det se ut att bli ikväll, tur 23 fick med sig ett killgäng ner till bryggan i gropen och föraren tyckte att det var lite underligt, eftersom de hade försökt gömma sig under sätena när hon gick förbi på bryggan. De hade kanske tänkt hitta på någonting eller ville rekognosera inför framtida skadegörelseräder, men denna gång gick de iallafall av när tåget kom tillbaka till Odenplan. Tur 35 kunde dessvärre rapportera stök av det värre slaget; ordningsvakter hade plockat ev ett helt gäng på stn Ängbyplan och detta gäng betedde sig mycket aggressivt, vilket gjorde att föraren föreslog att fler patruller skickades dit. Vakterna var nämligen bara två och de i gänget var många. TLC slog återigen numret till Trygg-C, liksom så många gånger tidigare under dagen.

Men ändå hände det inte så mycket denna lördag -radion var mestadels tyst, vilket var rätt skönt. Earth hour märktes i och med att Globen var släckt, dessutom var Stomatol-skylten mörk. Men dimman låg tjock som gröt över Stockholm under kvällen och det var därför svårt att se byggnaderna i/utanför staden ändå.

Ett svar till “Tappad bakom en barnvagn

  1. Ställverket får väl låta bli att lägga utfartssignaler innan avgångstiden då om man vill undvika att tågen drar för tidigt.. :/
    Har förresten hört att burkplockarna kan tjäna bra med kosing under ett år..

Lämna ett svar till Spike Avbryt svar