April, april

TLC hade tydligen gått ut med ett allmänt meddelande om att personer från landstinget fanns vid Gullmarsplan söderut med kameror; de ville ha fotogeniska förare att använda till ett informationsmaterial. Vi blev givetvis nyfikna på vad detta kan ha gällt. Är det någon som vet någonting om det hela? Innan Veoliahoran åkte till jobbet kom dessutom årets medarbetarenkät i brevlådan, det blev mycket informationsströmamr denna dag. Vi får såklart inte glömma helsidesannonsen i Metro som vår kära arbetsgivare satt in för att dels tacka sina medarbetare men även för att upplysa allmänheten om de förbättringar som har skett i kollektivtrafiken.

veoliaannons2

Det var mycket sol under eftermiddagen och det ledde till lugnare trafikanter, som stod och solade sig på plattformarna. Någon som ville till solen hade dock glömt sin väska med tillhörande flygbiljetter på ett tåg, vilket kanske inte var så lyckat. Men föraren hittade väskan och den kunde överlämnas till en tacksam trafikant. En annan väska stod mystiskt övergiven mitt på stn Odenplan ända tills någon förare påpekade att den nog tillhörde ett filmteam i närheten. Utöver väskor glömdes det jackor och vantar här och var -stockholmarna tycks uppenbarligen tycka att kläderna inte behövs i vårvädret. Vi vill uppmana våra resenärer att hålla koll på alla värmehållande saker dock eftersom det inte direkt är supervarmt ute ännu. Mot kvällen var det flera som stod (med jackor under armarna) och hackade tänder ute.

En hindrad dörr under den senare delen av rusningen skapade smärre tågkö och tur 4 ropade under mörkrets fall in att tre tågrutor var krackelerade på utsidan. Fyran fick byta tåg med turen 36 vid Gullmarsplan och kunde sedan fortsätta mot Farsta strand medan trasan 36 vände på Pollak och åkte i transport raka vägen ner i Vällingbydepån. Några små vagnfel bjöd eftermiddagen och kvällen också på, men inga som orsakade storstopp. Klottrandet var också igång, om än på mindre skala än under gårdagen.

Veoliahorans tåg rullade tryggt vidare utan problem under hela kvällen, det brukar betyda kaos dagen efter och då kanske torsdagen bjuder på mer att skriva om.

SL:s aprilskämt måste dock nämnas som en höjdpunkt på dagen. Förra året försökte man lura i folk att enbart av SL godkända foppatofflor skulle få användas på tuben och i år meddelades det att det skulle bli förbud på att stå på vänstra sidan i en rulltrappa. Det skrattades mycket gott åt årets aprilskämt, vill vi lova: ”Den som hädanefter ertappas med att stå fel i rulltrappan kommer att bestraffas med en tilläggsavgift på 500 kronor, en så kallad ståpeng. – Det är inte roligt att behöva införa extra pålagor, men ståpengen är en absolut nödvändighet.
I takt med den ökade inflyttningen från landsorten blir det allt färre som förstår urgamla stockholmska sedvänjor om hur man åker rulltrappa korrekt. Rulltrappan har på senare år blivit fullständigt igenkorkad av lantisar som hindrar trafiken, säger Ingemar Ziegler.”

slaprilskamt

Bildcred: Gunvor Ekström. Briljant, underbara kvinna! 😀


Annonser

9 responses to “April, april

  1. Hmm, lustigt att man skickade 36an till VY istället för till HÖ när tåget har kracklerade rutor det är ju betydligt närmare till HÖ (oavsett vilken depå tåget ska in i) så slipper det rulla igenom stan med trasiga rutor, men men… 😉

  2. SL:s aprilskämt brukar man kunna lita på! 😀

  3. Man får ge cred för att SL är så väl medvetna om sina kunders attityd och mönster, och dessutom har förmågan att själva kunna driva både med dem och sig själv med glimten i ögat.

    Det är inte många företag som kan det. Veolia hade aldrig kunnat göra samma grej. Om inte annonsen var ett skämt då.

  4. Annonsen var ju rena slaget i mitt ansikte, företaget bryter sina egna policyn och nog även vissa lagar när de behandlar vissa av sina anställda som skit, och sedan, den första april, låtsas de bry sig om sina anställda de misshandlar!

    Dåligt val att köra annonsen 1:a april säger jag. Det visar hur otroligt oseriösa Veolia är när det kommer sig till de anställda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s