Spårspring och glassplitter

‘Dagens ärende’, som TL beskrev det, var burkplockaren som reste med tuben kors och tvärs för att ränna på både tillåtna samt betydligt mindre tillåtna ställen och plocka sina burkar/flaskor. Givetvis höll alla förarna koll på honom och rapporterade hans rörelser över radion så att kollegorna skulle veta vart han befann sig för försiktig körning vid infart på stationerna. Sista turen som ropade in något som vi hörde var sjuan, som fick äran att skjutsa mannen mellan Tallkrogen och Hökarängen (där han sedan stod och granskade makadamen i jakt på glimrande aluminium).

Vid Gullmarsplan runt sjutiden ropade TLC åt tur 42 att ta det försiktigt in till plattform tre eftersom det fanns ett sjukdomsfall på plattformen, som låg på vita linjen. Folk stod runtomkring honom eller henne och spärrvakten var på väg ner. Det tog en stund innan något hände, även tur 43 körde in försiktigt och rapporterade att sjukdomsfallet fortfarande låg kvar på plattformen. Men sedan bör personen ha fått hjälp då inga fler rop eller varningar kom.

Klottervandalerna agerade på flera linjer denna dag, tåg som pryddes med diverse fula tags var tur 6 och 35. Det var en på det hela taget väldigt lugn eftermiddag. Ända tills 35:an nådde Brommaplan och ropade in att det vid Sporthallarna stod två killar och rökte… men inne på spårområdet. TLC undrade om de stod så att det gick att köra eller ej. 35:an meddelade att de stod i skyddsområdet och kunde krypa. Men inom kort ropade föraren att killarna nu sprang framför tåget och hoppade på skyddsbrädan ovanför strömskenan. 35:an stod kvar i Brommaplan och strömmen bröts omedelbart. Tågen skockades på varsin sida om Brommaplan och Alvik medan vakter beställdes med en rasande fart. Grabbarna försvann runt kröken och 35:an kunde inte se dem längre, men de försvann inte från spåret utan skuttade kaxigt runt där som fån samtidigt som ett stort antal resenärer inte kunde ta sig hem. Tur 40 vände i Alvik och tur 5 fick tömma ur vid Krillan och gå i transport till plattform fyra för en snabbvändning. Avlösaren till femman satt på tur 28 (tåget bakom) och klev således av i Kristineberg så att avlösningen kunde ske där istället. Snart var vaktpatrullerna framme vid Brommaplan respektive Abrahamsberg för att ingripa och sedan var killarna borta från spåret. TLC meddelade att det var rensat och att strömmen skulle komma tillbaka inom kort.

Några minuter senare rullade tågen igen men självklart inte utan problem. Tur 40 saknades norrut, tur 35 beordrades köra enbart till Gullmarsplan där tåget skulle tömmas för att sedan vändas på Pollak. Tur 27, 25 och 26 turades om, sedan började TLC och TX pussla ihop avlösningarna, raster, med mera. När 35 nådde Gullmarsplan ändrades ordern till att turen skulle gå i transport till Stureby och vända där för att gå i rätt tid norrut. Tur 39, som nu hade hamnat efter tur 40, skulle gå i trafik till Högdalen och vända på mellanspåret. Tur 40 fick vänta in 39:an på plattform fyra och ta över trafikanterna för att köra dem vidare till Rågsved och Hagsätra.

Kvällen var inte slut där såklart, en sjutton (20?) fick ett nödbromshandtag draget i Skärmarbrink och föraren återställde det för att upptäcka att det som vanligt var en dragning gjord på rent okynne. Sedan kom rapporterna om stenkastande ungar i Gubbängen, vilket ledde till att TLC varnade tur 9 och bad föraren vara uppmärksam samt försiktig där. Föraren återkom senare med beskedet att en ruta i tåget var krackelerad -precis som i tisdags var den hemvändande tur 21 ett utmärkt bytesalternativ och tågbytet ägde rum i Skärmarbrink norrut. Det här börjar bli ett problem; tre stenkastade tåg på tre dagar längsmed linje arton. Jaa, i vissa fall får sannerligen resenärerna bättre kollektivtrafik än vad de förtjänar.

Annonser

One response to “Spårspring och glassplitter

  1. Att de inte har lagat hålet i staket vid Brommaplan än, var väl inte mer än en vecka sen det var folk som utnyttjade hålet i staketet..
    Fasen, var är dagens ungdom påväg? 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s