Påsklovsveckan tar sin början

TLC hojtade till om misstänkta klottrare vid Enskede går och bad tur 43 ta det försiktigt. Föraren såg ingenting, men kände att det luktade starkt där. Även 44:an fick köra in lugnt, precis som tur 34 som var första tåg söderut. Ingen såg någonting. Men tanken att det säkert skulle förekomma allmänna ordningsproblem fanns kvar i medvetandet hela kvällen; det är påsklovsintro…

Tur 79 ropade i rusningens början för att meddela att han hamnat fel på väg ut ur Högdalsdepån och nu befann sig på motspår istället för medspår. Det var därför aktuellt med andra signaler vid infarten till Högdalen. TLC flyttade om färgerna litet grann och 79:an hamnade sedan rätt på banan. Vädret gjorde att det inte var lika mycket folk nere i tuben, vilket ledde till en lugn rusning men den var händelserik ändå. Någon fastnade i hissen stn Skärmarbrink, en blödande man befann sig i Hökarängen och behövde hjälp. En förare fick in en trafikantuppgift om en liten pojke promenerandes mitt i norrspåret på väg från Högdalen mot Bandhagen, sträckan avsynades och var UA. Dessutom kom snart ett larm från polisen om en suicidal man som skulle befinna sig någonstans i området strax utanför tunnelbanans område, mellan Svedmyra och Stureby. Förarna körde med försiktighet och extra uppmärksamhet i en timma, ingenting hann hända tack och lov -TLC kom efter timmans slut med ett besked om att det gick att köra som vanligt. På andra sidan stan, i Åkeshov, råkade tur 25 ut för ‘den stora lampdöden’ när både en invändig gul och kontrasignalen lade av.

Strulet denna arbetsdag kom efter rusningen runt åtta-niotiden när tur 4 fick nödbromshandtag dragna vid stn Tallkrogen. Ansvariga för detta var ett gäng klotterpellar som ställde sig och började måla V1:an. TB kom ut till platsen och det blev stopp bakom när tur 5 fick stå kvar i Gubbängen en stund. Ett tag senare beordrades femman att gå motspår från Gubbängen och förbi Tallkrogen utan att stanna där. Fyran hade fått klarsignal och var redo att rulla, men innan den kunde göra det fick föraren tömma tåget. Sedan bar det av söderut till Gubbängens norrplattform där han fick vända och gå i transport till Gullmarsplan. På plattform två väntade evenemangståg 91, omturad till en ny fyra. Tågbytet gick snabbt och fyran kunde rulla vidare. Trasan/det klottrade tåget kördes in i Högdalsdepån på 9 övre och sedan fick evenemangsföraren ett nytt tåg att åka till Pollak med. Och personalen i depån hade en halv V1:a att sanera…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s