Pang in i stoppbocken!

Dagens stora grej blev trevagnsmärket stn Skanstull norrut, vilket var vridet på så sätt att baksidan hamnat framåt varför man inte såg märket vid inkörning. En liten skitsak i sig men det ropades in tidigt på eftermiddagen,  för att sedan rapporteras av diverse förare ända tills TLC praktiskt taget grät av trötthet och cirka sju timmar senare hade DLC fortfarande inte lyckats få ut folk (trots att de kallats direkt) för att fixa det. I fick till slut nog, klättrade resolut ned från hytten runt niosnåret och vred märket rätt till TLCs och kollegornas jubel.

Tur 39 fick sig ett mindre äventyr i Johannelund när det small till högt varpå bromsarna sedan släppte. För att stanna tåget fick föraren ta till nödbromsen och behövde därför trycka P. Tur 41 stannades tillfälligt i Vällingby medan 39:an rullade söderut permissivt. Föraren kunde snart meddela att börvärdet kommit tillbaka, däremot hade en hastighetsbegränsning på 60 dykt upp i tågstatus. Tur 72 ombads inspektera spåret på sin färd söderut, samtidigt kom körordern för 41:an. 72:an hittade ingenting konstigt som kunde förklara det som hänt tur 39 och föraren på 39:an ropade sedan igen för att upplysa TLC om att felkoden på IDU:n hade försvunnit. I samma veva stannade tur 21 för kort i Hammarbyhöjden och föraren gick bak för att se om någon hade trillat ur tåget. Det var utan anmärkning, det återstod att skriva en händelserapport och lämna in till TX.

Tur 79 gick i nödis en bit från Gamla stan norrut, trots P-knappstryckning lös kontrasignalen röd och föraren kollade tågstatus för att där upptäcka felkod 59, vilket i sin tur ledde till en omaktivering. Under tiden växte kön bakåt såpass att en förare ropade om röd signal uppe vid Gullmarsplan. 79:an kom på rull efter omaktiveringen och fick upp börvärdet för att sedan köra utan problem. Kön kunde börja köra med tung tågkänning genom stan. Tur 27 fick veta av en trafikant att en man var sjuk i tåget och gick bak för att se hur det var med denne. Under tiden skickades ambulans, men när föraren kom tillbaka meddelades det kort att sjukdomsfallet var en praktfylla. Kort efter det avbröts räddningsinsatsen och istället kom vakter till platsen för att lyfta av mannen. Och tur 42 rapporterade att en kille bärandes på en tre meter lång planka stod i södra änden av Fridhemsplans norrplattform. Han försökte åka tunnelbana med sin last, men man höll benhård koll på honom och snart lämnade plankan området.

Det mest mobilfotograferade objektet för dagen bland förarna var Nockebybanans krock med stoppbocken i Alvik. Ambulans och polis var på plats för att utreda ärendet samt ta hand om skadade. Mer om krocken i DN och Svd. Kollegorna spekulerade i fordonsskadorna och flera konstaterade att en gammal A30 förmodligen hade klarat sig bättre. Någon garvade över att det säkert var en utbildare som kört in i stoppbocken, Veoliahoran reserverar sig dock för sanningshalten i det påståendet. Det måste ha varit skrämmande både för föraren och passagerarna när smällen kom.

Aj, stackars A32! Fronten är sådär lagom tillknycklad. -Bilden är skamlöst lånad av Svd.

-Aj, stackars A32! Fronten är ordentligt tillknycklad. (Bilden har lånats från Svd.)

Annonser

6 responses to “Pang in i stoppbocken!

  1. Stoppbock, det hör man på namnet att den ska användas för att stoppa tåget (bocken??) med ;).

  2. Jo det var en utbildare som körde.
    Han kan knappast blivit bländad då solen är bakom vagnen.
    Vad orsaken var får vi nog reda på när saken är undersökt.
    Vagnen ser hemskt illa skadad ut där den står i hallen.
    Har lite bilder på min blogg..
    MVH
    zzeezz

  3. Zezeezzz: Kan inte solen ha speglats i fönstret och sen på föraren då? 😉

  4. Tror inte det då borde vagnen ha gett skugga då solen står ganska lågt så sent på dagen.
    I vilket fall som helst så har vi siktfart på Nockebybanan vilket innebär att har man kort sikt pga låg sol eller dyl måste man köra saktare.

    MVH
    zzeezz

  5. Ja den där stoppbocken har man rullat upp mot ett par gånger.. jag är ruskigt nyfiken på hur en utbildare kunde pricka den i 16 km/h..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s