Nolldragsbakslag

Tur 6 fick felkod 56 i Farsta strand mitt under rusningen. Tur 7 hade redan åkt från Farsta centrum och stannade i tunneln för att invänta resultatet av sexans omaktivering… som inte fungerade. Extratåget kunde snart lämna stranden och då fortsatte sjuan in till sin ändstation. Sexan provade att göra ännu en omaktivering som till allas glädje fungerade perfekt denna gång. Däremot meddelade föraren att flera dörrar i tåget hade nödöppnats och att hon måste återställa dem innan det bar av norrut. När hon kom tillbaka till hytten lades tågvägen direkt. Men med tanke på förseningen slopades destinationen Vällingby och turen vände istället i Alvik för att ta igen förlorad tid. Tur 76 hade under tiden fått problem med ett gäng fotbollssupportrar som drog nödbromshandtag. Efter en rapp återställning och utskällning rullade dock turen vidare utan fler problem. Tur 79 fick mitt i rabaldret beskedet om vändning i Hökarängen.

Vad är det för dag? Jo, lillördag såklart. Vad betyder det? -Spårspriiiing! Självklart hade ett sådant blivit inringt till TLC från Brommaplan och tågen i närheten ombads avsyna sträckan Brommaplan – Åkeshov. Denna gång siktades ingen spårskuttande vettvilling och trafiken kunde fortsätta köras som vanligt. Utåt Vällingbyhållet hade det varit stökigare. Ett helt gäng ungdomar som var långt ifrån mönstermedborgare hade rapporterats hålla till i Johannelund och tur 36 fick till sin inte alltför stora glädje med sig dem. Veoliahoran missade en del av radiosamtalet men tror att ordningsvakter skulle beställas. Och sedan gick TLC ut med ett allmänt meddelande om inställd tågtrafik mellan Centralen och Älvsjö på grund av olyckshändelse. Informationen vi fick var att extrabussar trafikerade Liljeholmen – Älvsjö, men några andra resvägar tipsades det inte om. IDTS-skyltarna ståtade dock med infon vi saknade, men det känns lite fånigt att en elektronisk pryl ska veta mer än förarna.

Tur 33 felanmälde volymknappen på sin radio; det gick inte att sänka ljudet alls. TLC bad föraren att skriva på det så länge. Hög radiovolym är alltid jobbig då det är så mycket ljud vi förare utsätts för till höger och vänster. Ett bra tips med de dåliga volymknapparna är dock att vrida den tre-fyra varv. Det brukar funka både för att höja och sänka ljudet. Men, men. -Med sexans och 33:ans två fel tänkte vi att det måste ha varit allt för dagen eftersom det sedan blev lugnt på radion. Men givetvis hade onsdagen mer att bjuda på!

Tur 26 ropade från Gamla stan söderut efter att ha försökt få fart på tåget. Problemet var att det inte ville dra. Föraren meddelade att både klarsignal och börvärde fanns, men ingen felkod. Tåget stod bara mystiskt still. Samtidigt som tågen bakom stannades kom TB till platsen bara för att konstatera att V3 var ‘heldöd’. TL föreslog att de skulle pröva att slå till körspaken och se om något hände. En tillklappning senare meddelade föraren att det hade fungerat. Han fick order att åka till Slussen och utrymma tåget, för att sedan gå i transport upp till Gullmarsplan -en bit skulle rullas på motspår eftersom vagnarna skulle stannas på plattform två. Tanken var att byta 26:an med 24:an, eftersom den senare skulle in i Vällingbydepån. 26 turades om till en ny 24:a med destination Råcksta. Tur 24, som precis gått i nödbroms över växlarna i Skarpnäck, fick således under permissivkörandet veta att han vid Guppet skulle ta med sig trafikanterna över till tåget på plattform två.

Kort därefter ändrade TL sig och meddelade 24:ans förare efter tågbytet helt enkelt skulle gå i transport hem till hallen. Tur 26 skulle ut på bryggan för att komma undan. Men trafikanterna, då? -Det gick ingen nöd på dem eftersom både tur 34 och tur 6 väntade vid Globen respektive Skärmarbrink på att få komma fram till Gullmarsplan. Medan man gjorde ett tågbyte kunde ett andra lika gärna planeras, denna gång mellan tur 38 och 36, då 38:ans hytt i V3 var kall. När den informationen klarats av ropade föraren på 26:an och undrade vad som skulle ske med hans tåg. TLC meddelade att han skulle åka upp till Pollak och vända för att gå norrut i rätt tid. Det var allt som skulle hinnas med.

Annonser

4 responses to “Nolldragsbakslag

  1. Ett tips om radiovolymen tjärvar vore kanske att sätta en dörrparet avstängd lapp över högtalaren ihop om att kunna dämpa volymen?
    Det funkar ju iaf med att göra den prodceduren med stationsutropshögtalaren i hytten.. 😉

    • Åh, hur skulle Stockholms tunnelbana klara sig utan dessa lappar? Bättre än både silvertejp och eltejp ihop ;).

      • Ja, det är ju så bra sen när de är slut också och man verkligen behöver dem. Eller när förare varken hör radioutrop eller stationsutrop för att de tejpat för alla högtalare. Lika intressant varje gång att åka med förare som inte hör ett skvatt av någonting, förhoppningsvis är det då bara stationslistan som är glömt att kvittera…

      • ”Whenever in doubt, use Dörrparet avstängt-lappar” är i sanning tubens motto! 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s