Rök utan eld

Dagens fylla tillföll tur 41 redan på tidiga eftermiddagen. Föraren meddelade att mannen låg i V3:an och att vakterna behövde gå in i tåget för att se honom, en översyn från utsidan skulle inte räcka. Hon konstaterade torrt att han låg och ‘jiddrade’ på golvet mellan sätena och var ordentligt full. Som vanligt beställdes ordningsvakter som senare plockade av mannen.

Nu verkar trafikledarna vara ute och kompetensköra igen. Tur 35 ropade in att han börjat lämna folk. TLC svarade med ett okej, konstpaus och ‘du släpar efter -är det något som har hänt’ varpå föraren (1 st TL) svarade att det var väldans mycket folk. Några minuter gick och sedan ropade 35:an igen att han hade problem med lasttrycket. Tur 35 fick även se till att väja undan om fyllan som var på väg ned till Medborgarplatsen var för ostadig. En kollega garvade gott och menade att det alltid är stor underhållning när en TL är ute och kör. Det är som om de glömt bort att folk faktiskt åker kollektivtrafik, vilket går att jämföra med hur turlistan är utformad; det har provkörts med tåg på natten för att få fram de exakta minutrarna det ska ta att köra från punkt A till B -utan trängsel, barnvagnar och dörrhindrande sprattelgubbar. Nåväl, tätt intill Medis-fyllan rapporterades stenkastning in. Ungarna stod i Kärrtorp och kastade sten mot tågen, förarna på linje 17 ombads ta det försiktigt och återkomma med rapport. Men grabbarna måste ha gjort en hit and run eftersom inga förare kunde hitta dem sedan.

Rusningen förflöt annars utan större problem. På en tur hade någon gått lös med en tuschpenna invändigt, vilket skrevs på och tur 75 meddelade att några killar på T-Centralen (?) verkade ha tappat någonting på spåret. De såg rådvilla och rastlösa ut, vilket ofta brukar betyda ‘när du kör hoppar jag ner’. Därmed varnades både tur 25 och 5 för eventuella spårbeträdare och tog det lilla lugna vid infart till stationen. Inget spårspring rapporterades dock. Men tur 29 fick mitt i alltihop problem med en dörr som inte gick igen. Föraren sprang bak för att dra igen den medan trafiken bakom stannades. Det gick någon minut och sedan var hon redan tillbaka i hytten, redo att köra. Tur 38 ropade från St:Eriksplan norrut om att artonturen som stod söderut var mörk. TLC hojtade på tur 78 att tända åt trafikanterna och föraren meddelade att han precis hade upptäckt att ljuset var av och därför tänt. I Farsta strand hade tur 7 gått i nödis utan den minsta felkod och det var inget fel på vare sig körspak eller tåg i övrigt. TLC sade åt föraren att göra en omaktivering, som fungerade direkt. Småstrul dök som synes upp, men allt rullade ändå på bra.

Dagens stora mysterium var brandlukten som uppträdde både vid Medis och Fridhemsplan. Tur 34 kunde efter litet snuffande i luften lugna TLC genom att förklara att det luktade fimp. Ingen rök syntes heller. Mer gäckande var brandlukten vid Fridhemsplan, som tur 71 ropat in. Bilen hade varit där och tittat utan att se något. Men lukten fanns kvar och var stark, dessutom rörde den sig mellan flera stationer. Tur 41 kände att det luktade vid Rådmansgatan, nästäppa till trots, medan tur 73 såg rök precis vid bron. Tur 22 rapporterade att det nästan luktade som om någon grillade korv, vilket TLC instämde i att det förmodligen var. Personal åkte ut och tittade till området under bron och sedan kunde brandteorin avfärdas.

Senare på kvällen blev det ordningsproblem på linje nitton, vilket resulterade i polisingripande och förseningar. För närvarande torde det också vara ordningsproblem och förseningar på grund av derbyt på Råsunda.

Annonser

One response to “Rök utan eld

  1. Det är mysigt det där med att åka mörka tåg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s