Fetstopp i Gamla stan

När tur 28 lämnade Bagarmossen söderut hittade föraren ett helt gäng poliser i tunneln. Detta ropades in till TLC, som meddelade att de hade övning där. Det var dessutom fler som sprang i tunnlar och krypin; ännu ett liknande anrop kom, denna gång från Slussen där en förare sett ficklampor i mörkret…

Och sedan var rusningen i full gång. En cyklist hittade till Hötorget och försökte åka tåg men blev avslängd, två rollerbladeåkare siktades på Rådmansgatan och tur 72 råkade ut för total tåginfarkt när radion blev svart, liksom de yttre displayerna. Informationen på IDTS-skyltarna blev såklart även den lagom tokig och föraren fick informera på varje station utöver att ropa ut stationerna manuellt. En omaktivering hägrade dock vid ändstation. Men sedan blev turen av förklarliga skäl rätt sen och vände i Hökarängen. Tur 42 hade också problem med radion, men det var av annan karaktär och befann sig inte ens på samma bana. (Ha. Ha. Ha. Dålig ordvits.) -Istället för 142 var 042 inställt på tumhjulen och föraren fanns således inte på någon bana alls ett tag. Vid upptäckten av detta snurrade han rätt och välkomnades tillbaka av TLC.

Tur 40 fick veta att det måste väntas i Rågsved på grund av ett växelfel i Hagsätra. Växeln gick inte att få i kontroll, varför bara en plattform kunde användas tills vidare. Men detta blev inte långvarigt; bara några minuter senare gick det bra att åka vidare.

Sedan ropade tur 76 från Gamla stan om ett eventuellt sjukdomsfall i tåget. En man skulle ha ramlat och föraren gick bak för att se hur det stod till. Under tiden började TLC stanna tågen bakom. När föraren kom tillbaka var det för att rapportera att det var en äldre man som fallit riktigt illa; han hade gjort illa huvudet och ryggen. I ett sådant läge är det inte värt att köra, skadan kan ju förvärras och därmed behövdes ambulans. TLC lyfte luren, ordningsvakter kom snabbt till platsen och TB styrde kursen dit likaså. I väntan på ambulansens ankomst var det enda som gick att göra att stanna tågen bakom. Kön växte snabbt såpass att tur 78 i Brommadepån inte kunde köra upp på grund av stoppet. Snart var det kö från Gamla stan ut mot Islandstorget och Blackeberg, nu började även vändningarna för att få igång trafiken söderut. Men ambulanspersonalen hade kommit till platsen och runt en kvart senare kunde en numera tom tur 76 gå i transport söderut och trafiken släpptes på igen.

Då stoppet hade varat i lite över en halvtimma var det självklart att avlösningarna skulle börja spricka, matraster ställas in och långa tider på tåg blev en realitet. Som om inte det vore nog blev det stopp igen. Tur 26 ropade från Medborgarplatsen där någon på tåget hade nödöppnat en dörr. Föraren klampade bak med bestämda steg för att återställa dörren och flera förare såg säkert för sin inre blick en bredflinande huligantonåring som dörrvandalen, eftersom fotbollsfansen börjat vallfärda till söderstadion. Men det var en legitim anledning för en gångs skull då en kvinna hade svimmat i vagnen och leddes ut på plattformen, där det fanns två ordningsvakter som tog hand om henne. Turen kom på rull några minuter efteråt och då började omtågandena, tågjagandet och de flertaliga spruckna avlösningarna. Linje nitton tågades om först och gick i någorlunda rätt tid, medan TLC väntade dock med linjerna sjutton och arton som därmed fortfarande seglade runt med trettio minuters förseningar.

Tur 3 undrade om han skulle tura om till en ny sexa, men det var inte aktuellt. Sedan ropade tur 4 med ett udda fel -IDU:n hade ‘fryst’ och visade bara ‘hämtar tågkonfiguration’. Föraren kunde alltså inte se cigarrerna, tågstatus och så vidare. Men tåget drog och pratorn fungerade. Det blev till att göra en omaktivering i Alvik. Tur 5 ropade strax därefter med av färg nedblötta säten i tåget. Först ombads föraren att bara skriva på det, men sedan sade TLC åt honom att gå i transport norrut i väntan på att sätena skulle torka. Turen började ta trafikanter i Krillan.

Flera timmars tåg- och förarpussel senare ropade tur 29 in att en stor reklamplansch på Hötorget höll på att släppa, vilket skulle innebära att den förr eller senare hamnade på spåret. TLC antecknade detta och ringde DLC. Och föraren på tur 26 frågade om han kunde bli avlöst vid Gullmarsplan eftersom hans egentliga tur, 24, redan hade åkt ner i Vällingbydepån och han strax hade slut för dagen. TLC skulle se om det gick att ordna. Runt halv elva, när sjutton börjat vända i gropen och flera tåg åkt in i depå, blev det bättre ordning med förare som satt rätt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s