En valborg i underjorden

Någon försökte plocka med sig cykeldelar på tuben, vilket TLC inte blev så förtjusta över, en morsa på en sjuttontur hade tydligen slängt ungen ur barnvagnen så att det äldre barnets cykel kunde packas in och ombord på Veoliahorans tåg cyklade en småtting runt på en tillåten trehjuling i en himla fart. Solen gör friluftsmänniskor av både stora och små.

Tur 1 ropade frustrerat in att han satt i vagn 2218, en av armstödsdemovagnarna, där armstöden inte gick att låsa det allra minsta. Han föreslog att en montör kunde komma ut och laga dem eftersom de inte fungerade. Många förare verkar ha problem med provarmstöden, men några har sagt att de är bättre nu när det finns en låsfunktion. Sedan meddelade tur 9 att han hade en tjutande ventilation i hytten som var mycket irriterande. Han råddes fälla relaterade säkringar, vilket redan hade gjorts en gång. Men TL menade ‘håll dem fällda en station’… och att ventilationen förmodligen behövde lite tid på sig för att sluta låta. Saken är bara den att man som förare oftast fäller säkringarna och åker flera stationer innan de fälls tillbaka samt upprepar detta både en och två gånger innan TLC anropas. Detta var fallet denna gång och efter att ha gjort om hela proceduren på TLCs anmodan tjöt ventilationen ändå. Två förare till ropade in om den, en av dem förklarade att man nästan blev galen av ljudet. Oh, holy omaktivering…

Spårledningsproblemet på bana 2 verkar ha fått något slags fortsättning. Det stod bangubbar ute på Söderströmsbron under eftermiddagen och stirrade sig blinda på en växel i röd norrgående riktning. Men då det inte ropades något i taket om stora förseningar kan herrarna helt enkelt ha varit ute för att inspektera det tidigare arbetet.

Det verkade ha varit litet allmän brist i planeringen denna dag då några avlösningar sprack. Ett par förares tjänster hade bytts ut utan att man sagt till förarna, vilket skapade småstrul under tidiga eftermiddagen. En förare höll nästan på att missa sin matrast när en avlösning sprack, men fick hjälp av en snäll kollega som skulle få ordinarie avlösning i Alvik. De bytte tåg och rasten blev av. Vi hade fått en ny beige turlista att köra efter denna dag eftersom det skulle vara ‘reducerad rusning’ och man kan lugnt säga att personen som tänkt ut listans utförande måste ha hökögon. Färgen kombinerat med den minsta fontstorleken i Svealand (de klämde in 30 turnummer på en sida) gjorde att det var svårt att läsa den. Men vad gör det när tiderna sitter i huvudet på de flesta förare?

Tiden gick och snart började små tecken komma på att det var valborgsmässoafton. Tur 27 ropade in utspillt vin och glaskross från flaskor i V1:an. Fyllorna började siktas på stationerna och ungdomar höll upp dörrarna för sina fyrtioelva kompisar som fortfarande var kvar i biljetthallen. Samtidigt som det traditionella svenska fylleslaget tyst smygstartade ropade flera nittonturer att det small till i kurvan på väg ner till plattform två vid Gullmarsplan. En tur konstaterade att solkurvan som brukar bildas där förmodligen var tillbaka. TLC antecknade detta och skickade ärendet vidare till banpersonal (som säkert kommer att ta en titt och konstatera detsamma). Nu började det märkas att det var valborg; tur 23 i Råcksta ropade om två killar som slogs och höll i dörrarna. Efter en stunds bråkande särade ordningsstörarna på sig och föraren kunde köra vidare till Vällingby. Polisen beordrade förbikörning i Stureby på grund av rån, tur 9 ropade in en spya, flera turer blev både in- samt utvändigt klottrade och tur 35 blev stenkastad. Allehanda fyllerapporter började även komma in successivt.

Tur 25 körde på någonting precis innan stn Bagarmossen och menade att det borde kontrolleras. Tur 26 meddelade att det var något rektangulärt gjort av plast eller gummi som nu låg på plattformssträckan och tur 27 plockade i sin tur upp tingesten som enligt uppgift visade sig vara en gummimatta av något slag. Kan den ha funnits i det svarträfflade verktygs-/arbetsskjulet som numera finns på plattformen, tro? Efter 25:ans rop var det tur 42 som stod på tur. Föraren förklarade att hon sett en hare mellan rälerna strax innan Bandhagen och att den förmodligen hade skrämts till döds om inte annat. Efterföljande tåg fick i uppdrag att se om haren fanns kvar och om den levde eller var död.

Lite senare ropade tur 27 in att avlösningsplatsen på plattform tre vid Guppet behövde spolas då den inofficiellt offentliga toaletten där tydligen hade öppnat för kvällen. Enligt föraren gick det inte att ‘ta sig torrskodd till hytten’. Strax därefter körde tur 20 fel i Vällingbydepån men fick nytt spår av bussig rangering så att allt var slutet gott allting gott. Någonting som kanske inte kommer sluta lika väl är valborgsnatten, som säkerligen lär innehålla ordningsproblem och liknande. All heder till de tappra kollegor som jobbar till 28 och 29 på morgonen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s