Den gäckande felkoden

Idag var det litet kallare och gråare ute, men det kom inget regn. Och hade det kommit regn skulle det inte ha gjort så mycket eftersom det bara var tvåvagnståg idag. Söndagar är för härliga. 🙂

Söndagen lunkade sakta igång utan brådska och radiotrafiken var så stilla, så stilla. Men det skulle inom kort spraka till från linje arton där en förare rapporterade från Blåsut att det stod en tjej på plattformen som eventuellt tänkte hoppa framför ett tåg. Efter att förarens tåg lämnat stationen blev det körförbud där under några minuter medan tjejen togs om hand.

På andra sidan staden hade tur 41 fått en dörr nödöppnad mellan Thorildsplan och Kristineberg. Eftersom tåget befann sig utomhus och ej i tunnel gick föraren bakåt för att återställa dörren, som gudskelov var i V1an. Under tiden ombads tur 2 att avsyna spåret söderut, likaså skulle tur 3 (som låg bakom 41) avsyna spåret -men norrut. En förare upplös TLC om att samma sak hade hänt henne där för ett tag sedan, då hade det varit spökkoden som slagit till. En förbryllad förare på 41 sände strax från v1ans mellanhytt och sade att han inte hade hittat någon öppen dörr. TLC bad honom se efter om dörrarna var mekaniskt låsta på vägen tillbaka till ledarhytten och att sedan se om felkoden gick att kvittera. Dörrarna visade sig vara låsta men koden försvann inte. Föraren körde fram till stationen och gjorde dörrmanöver, varpå felkoden sedan föll bort lika snabbt och mystiskt som den kom. Bägge avsyningarna var därmed såklart utan anmärkning. Förseningar på runt åtta-nio minuter vidtog.

I samma veva slängde sig en nittonförare på radioknappen för att berätta att ungar mellan Bandhagen och Högdalen kastade saker på tåget. Bland annat tennisbollar! Säga vad man vill om eländet, men tennisbollar är iallafall bättre än sten. Tågen i krokarna varnades men några fler tennisbollar kom det inte farande denna dag.

På linje sjutton anropades föraren på tur 20 som fick reda på att han hade klotter i tåget. Föraren svarade att han precis hade tänkt ropa in det och TLC frågade vart klottret satt samt om det gick att torka bort med en tidning, vilket är universallösningen näst efter dörrparet avstängt-lapparna. Föraren gick bakåt och gjorde sitt bästa, men klottret var fortfarande omfattande och blött. På ett fönster fanns någonting vitt som han inte ville börja smeta ut att bli värre än det redan var. TLC bestämde sig snabbt för att turen skulle tömmas ur och åka i transport norrut. På T-Centralen skulle föraren stanna till för att släppa ombord jourstäd, som då kunde sanera vagnen under färden mot Odenplan. Tanken med denna lösning var att tur 20 skulle kunna gå i tid söderut från Odenplan. Tåget rullade alltså norrut till att börja med.

Tur 6 avlöste 20 i radiotrafiken genom att meddela att någon hade klivit på hans tåg med någon stor konstig vagn som var fullproppad med diverse saker. Föraren funderade på att gå och se efter vad det var, TLC sade åt honom att prova tala via högtaleriet först och började stoppa tåg bakom sexan. Det hela reddes ut snabbt när föraren kunde avfärda ett eventuellt ordningsärende som kvällens klistergubbar; de hade helt enkelt rullat ombord sin affischvagn för att åka till nästa klistringsställe. Allt var i sin ordning och tågen fortsatte dunka fram över rälsen.

Tur 20 hade blivit avlöst och den nya föraren anropade TLC för att förklara att det fortfarande fanns blött klotter i tåget trots att det nu hade nått Odenplan. Skulle det bli transport söderut också? TLC bad föraren vidarebefordra till jourstädaren att han skulle ta bort det blöta först så att vagnen kunde öppnas. Föraren svarade att hon redan hade pratat med städaren och att han gjorde så, det skulle bara ta ett tag till. Detta innebar att tåget skulle kunna tas i trafik inom kort, varför TLC sade åt tur 35 att snurra om destinationen till 106 så att det på skyltarna stod att han medtog trafikanter mot Skarpnäck. Med lite tur kunde tur 20 börja lasta från Gullmarsplan. Jourstädaren var klar cirka tio minuter senare och 20 kunde mycket riktigt gå i trafik från Guppet.

Annonser

2 responses to “Den gäckande felkoden

  1. Synd att VH missade när 18 2 ropade om sin nödöppnade dörr på bron infart Skanstull. Föraren fick gå tbx och åtgärda den och kom tbx och berättade att en kvinna hade nödöppnat dörren för att hon inte ville åka under jord. Så hon valde helt enkelt att hoppa av tåget och GÅ tillbaka till gupet på norrspåret.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s