Blöt lillördag

Dagens klotter fanns på tur 26 som hade med sig ivrigt arbetande jourstädare ombord. Samtidigt varnade TLC för regnområdet som svepte in över Stockholm och hänvisade till halkan de senaste dagarna. Spåren var förvisso småhala på sina ställen, men någon blixthalka blev det aldrig. Tur 23 ropade in att en cyklist tänkte försöka åka tåg från Abrahamsberg och plattformarna i innerstan var fullproppade av vattenrädda människor. Men trots litet mer belastning i staden var det stilla på radion, några nödbromsar hit och dit som vanligt förstås, men ingenting kanonstort hände. Till och med brandlarmen i vagnarna, som brukar utlösas vid minsta fukt, tog det lugnt.

Senare drabbades tur 5 av felkod 1042, vilket efter sedvanligt icke-fungerande säkringsfällande resulterade i en omaktivering i Farsta strand. Denna fungerade och femman kunde sedan rulla på normalt. Tur 33 undrade om någon kunde fixa den trasiga invändiga gula lampan i hans V3:a, men TLC svarade att lamporna tyvärr var slut. Föraren kontrade bryskt med att det för bövelen finns sådana på OK. TL tyckte det var jätteroligt och försökte hålla sig för skratt, varpå det meddelades att vagnen fick gå så in i hallen. Snart ropade ännu ett tåg in en trasig invändig gul lampa, de verkade gå åt under kvällen just när inga reservlampor fanns. Typiskt.

Tur 20 fick uppdraget att kolla om någonting rasslade till vid körning vid Bagarmossen mellan avståndsmärkena 6+3 och 6+2. Det var vid tunnelmynningen och en förare hade tidigare anmält att det hade låtit konstigt under tåget två gånger under dagens körning. Föraren på tur 20 hörde ingenting anmärkningsvärt, men ropade in på nästa varv att det minsann rasslat till; det var ett skrapande och lät ungefär som om strömskorna tog för tätt mot strömskenan. TLC tackade för rapporten och började ringa.

Tur 22 ropade in att några killar höll på att spela fotboll inne i V1:an. TLC meddelade att ordningsvakterna inte skulle hinna springa ner till tåget nu vid Gullmarsplan, men om killarna fortsatte sparka boll skulle föraren höra av sig så fick man lösa det. Matchen i V1 fortsatte och TLC fick veta att hjälp skulle komma längsmed vägen, det vill säga Slussen eller T-Centralen. Dessvärre hann killarna gå av vid Medis… Mer oknytt var i farten, denna gång norr om Gubbängen, på spårområdet invid söderspåret. Ungdomarna försökte gömma sig, men tur 6 såg dem och rapporterade till TLC som i sin tur skickade vakter dit. Vakter hade även beställts till tur 37 som hade några dyngfyllor ombord. Dessa uppträdde inte direkt trevligt och flera hade tydligen hört av sig om dem. Tyvärr hade 37:an innan Gullmarsplan blivit fullsmockad av ‘fotbollshuliganer’ och därmed gjordes inget ingripande från vakternas sida. Turen fick rulla vidare och på T-Centralen vinglade en av fyllorna ut på plattformen. Efterföljande tur 6 kunde några minuter efteråt meddela att mannen hade lagt sig att sova på en av bänkarna. Då mannen nu höll sig stilla kallades ordningsvakter dit istället.

Onsdagens intellektuella ordväxling i Hagsätra:

Föraren: Stänger dörrarna.

Tre tonårsgrabbar bänder upp första dörrparet och snubblar ut på plattformen.

Tonårsgrabb 1: Ey, har du cigg?

Föraren: Nej, jag röker inte.

Tonårsgrabb 3: Fitta.

Tonårsgrabb 2: Får man åka med i hytten!?

Föraren: Nej, det får du inte av säkerhetsskäl.

Tonårsgrabb 2: Vadå säkerhetsskäl?!?? Det är ju fan tunnelbanan!

Annonser

7 responses to “Blöt lillördag

  1. Var det VH som hade äran att ha dessa trevliga killar ombord vid avgång från Hagsätra?
    Påtal om fyllor så noterades det att det låg en utslagen herre på en bänk på plattform längst med söderspår i Enskede Gård (Av alla möjliga ställen)..

    • Jo, det var VH som hade det. Det skojiga med ordbytet var såklart att tonårsgrabb 2 inte för sitt liv kunde förstå varför tunnelbanan har säkerhetsregler. 🙂

      • De är ju bara barn fortfarande, tänk om fick lära sig vad ordet säkerhet betyder i skolan så skulle vi kanske inte ha så många spårspringare m.m 😉

  2. Tillägg:
    Montörena får ta sig en sväng förbi OK och införskaffa sig lite reserv lager av invändiga gula lampor eftersom det jämt är slut..

    • Det går inte för sig. Då detta är upphandlar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) måste alla inköp av gula lampor ske hos Gula lampan AB och där är beställningstiden 3 veckor. Att på eget bevåg köpa Gula lampor från någon annan skulle resultera i ett brott mo LOU och SL skulle få betala skadestånd. Sådan ser det ut inom den offentliga sektorn.

  3. //J: Jag hoppas du skojar? 😉

  4. Han skojar knappt, vi har haft vagnar stående oanvändbara för att 2 (två) dioder saknades på kretskortet till VVAC systemet. Dessa dioder skulle ha kostat nästan 3 (tre) kronor styck, men enligt bombardiers regler Måste dioderna komma från en viss leverantör varför vagnen fick stå i flera dygn vilked medförde böter på ett antal tusen kronor per dygn, samt att dioderna till slut kom med flygbud direkt från tyskland… Slutpriset per diod måste ha hamnat på närmare 20 000 SEK ! Löjligt Heter Detta!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s