Två puckotåg och ett orderbyte

Dagen fick en rivstart. På tur 6 började en trafikant omotiverat att slåss med de övriga trafikanterna i V3, varpå ordningsvakter tillkallades, tur 38 fick ett felmeddelande om att en dörr i tåget var nödöppnad och tittade efter utan att finna någon sådan, i Högdalen rapporterade tur 41 att en trafikant skurit sig på en trasig dörruta och från Islandstorget meddelade tur 44 att det stod en övergiven tv på plattformen. TLC hade gjort efterforskningar rörande tv:n och ställde några frågor om dess exakta placering så att den kunde fraktas bort (chansen var rätt stor att den kanske hamnade på spåret annars).

Dagens första stora vagnfel drabbade tur 34 i Vällingby när felkoderna 56, 18 och 9 hånfullt pep fram på IDU:n. Efter diverse åtgärder hade turen efter nio minuter fortfarande inte kommit på rull, varför TLC sade åt tur 35 att stanna i Johannelund och började förbereda en annan tur på att eventuellt bli en ny 34:a. Men tåget fick klarsignal och felkoderna försvann efter en omaktivering. Trafiken släpptes på återigen… för att sedan stannas på nytt när föraren ropade att felkoderna hade kommit tillbaka igen i Råcksta. Denna gång gavs ordern att turen skulle utrymmas och åka ner i depån. Tur 1 stannades på plattform ett i Råcksta för att eventuellt gå omturad söderut, men kunde åka hela vägen efter att tur 34 till slut släppt växlarna framför. I Alvik blev tur 72 en ny 34:a och förseningen på linje nitton låg nu på som högst tolv minuter. Tur 8, som hade fått vänta ett bra tag på att köra, skulle vändas vid Gullmarsplan och den efterföljande tur 9 fick destination Hökarängen strax därpå. -Men ett stopp kommer sällan ensamt. Mitt under stoppet norröver stannade polisen tur 32 vid Odenplan söderut för att lyfta av några stökiga personer, vilket ledde till ett kortare stopp mellan stationen och Stora mossen…

På tur 71 huserade en aggressiv fylla, som ordningsvakterna plockade av vid Medborgarplatsen. Samtidigt kom nya 34:an ut i trafik och föraren kunde redan efter körning en station konstatera ännu ett vagnfel; snabbstarten fungerade inte. Det blev till att köra utan snabbstart och att dessutom skriva en felrapport. En stund senare ropade tur 21 (?) in att en tjej stod stn Kärrtorp på plattformskanten och stack ut kroppen över spåret i norra änden. Alla tåg runt stationen manades till försiktighet, men efter den första varningen sågs hon inte till.

Tur 8 rapporterade in en ventilationsfelkod från sin plats på Pollak. TLC bad föraren att omaktivera tåget, något som det visade sig redan hade gjorts två gånger innan. Tredje gången gillt brukar det heta, men felkoden bestod och därmed ordnade man snabbt ett tågbyte mellan åttan och tur 73 norrut vid Gullmarsplan. När bytet genomförts ropade 73:an in fler felkoder i åttans gamla vagnar, varpå tömning och transport till Vällingby beordrades. Inom kort meddelade föraren att hela V3 var fullproppad med felkoder (bland annat en om för låg batterispänning) och TL bad honom läsa upp några av de mer allvarliga utifall att de skulle behöva köra undan tåget till Hötorgsbryggan. Efter att ha läst upp några ansenliga sådana menade TL att det gick att köra även om det kunde vara obekvämt. Föraren skulle bara vara uppmärksam på att HB-trycket inte hamnade under 600, eftersom det då skulle vara stört omöjligt att flytta tåget. HB-trycket höll sig dock på stadiga 900+ och 73:an kunde köras hela vägen.

I Vällingby fick tur 10 inte av en person som låg till synes helt utslagen i tåget. Efter att TLC ringt Trygg-C och sedan anvisat tur 11 till plattform ett vaknade såklart trafikanten och lufsade av tian. På andra sidan staden hade tur 4 problem med en dörr som inte öppnades och skrev rapport på denna samtidigt som TLC sade åt föraren att stänga av dörren om den fortsatte jävlas.

Minutrarna gick och sedan varnade TLC för ett stort slagsmål på stn Hökarängen. Tur 2 blev den första turen att stanna där och kunde meddela att det fortfarande bråkades för fullt i norra änden av plattformen. När fyran började närma sig stationen manade TLC föraren till försiktighet eftersom de slogs så fjädrarna yrde samt hade släppt lös en rottweiler mitt i alltihopa. Sedan blev det tyst, vilket förmodligen berodde på att vakter till sist anlände.

TLC meddelade tur 8 att ett orderbyte skulle ske mellan åttan och tur 20 i Skärmarbrink, vilket avslutade en omtågnings- samt tågbytesstinn dag väl.

Och från bana 2 hälsade Hatbloggen att TLC där meddelat att ‘det verkar vara nåt knas med grejerna här nere’ i relation till att stömmen idag kom och gick lite som den ville i Liljeholmen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s