Två stopp med extra allt

Tur 10 hade en illamående fylla som folk i tåget verkade vara rädda för, han skulle dessutom ha spytt i vagnen. Fyllan ropades in från Gamla stan och i Gubbängen skulle hjälpen komma. När föraren senare kollade golvet vid vändningen i Farsta strand hittades ingen spya och spånet stannade i sin påse.

Senare under eftermiddagen ropade tur 24 från St:Eriksbron att turen framför, vid stn St:Eriksplan, stod still. TLC hojtade på tur 74 utan att få något svar, 24:an tyckte det var litet underligt eftersom hela tåget inte var inne på stationen heller. Tur 74 anropades gång på gång samtidigt som tågen bakom började stannas. Det blev således stopp i trafiken utan att någon egentligen visste varför. Några minuter senare började trafiken röra sig söderut igen och ännu en stund senare meddelade linjemontören att radion var fixad på 74:an. Veoliahoran hade redan innan misstänkt att det rörde sig om en nödbroms plus radiofel och det kändes väl ganska sannolikt när montörens röst klingade över radion. Som alltid när det blir stopp i stan blev följdaktligen flera artonturer småsena söderut…

…någonting som blev värre när tur 75 ropade in från Hökarängen norrut att felkoden för ‘brandlarm i passagerarutrymme’ poppat upp på IDU:n. Ingen indikation på brand hade märkts av på stationen, men TLC bad föraren att gå och se efter i Gubbängen hur läget i V2:an var. Artonturerna bakom, som nästintill åkte i konvoj, stannades. Snart kom beskedet från föraren; ‘det är rökutveckling i min V2:a, det brinner någonstans men jag ser inte var’. Med de orden uttalade blev det självfallet tvärstopp och 75:an utrymdes samtidigt som södra bilen fick medgivande snabbt som attan. Föraren hittade brandorsaken, en metro var det som hade brunnit, men tåget skulle inspekteras av TB innan det kunde rulla vidare och därmed var det fortfarande stopp. TLC lade tur 76 på motspår från Farsta centrum till Gubbängen medan detta skedde och därefter turades tian om till tur 5 och i denna omturnings spår turades fler om. 75:an luktade rök och gick i transport mot Vällingbydepån, tur 6 fick vända i Alvik medan 76:an fick vända redan vid Odenplan för att kunna hamna rätt söderut.

Efter de två stoppen gick startskottet för stadens pojkspolingar, som bombarderade tur 12:s frontruta med olika frukter vid Skogskyrkogården. Föraren hade upplyst hela tåget om vad de tre slynglarna hade gjort när de klev på hans tåg så att de kunde sitta och skämmas. (Vilket de knappast gjorde, i ren tonårsrevoltär anda satt de säkert och skröt om sin bedrift istället.) På andra sidan staden, vid Ängbyplan, försökte tre till glin åka tåg genom att hänga på en dropplist. Sedan hojtade TLC åt tur 1 att ta det försiktigt i Skärmarbrink eftersom polisen meddelat att ungdomar befann sig på spårområdet. Ettan såg dock inga obehöriga ränna runt.

Tur 25 ropade från Björkhagen om att en trafikant hade blivit slagen av en annan trafikant i tåget. TLC svarade ‘jaha och vad vill han att vi ska göra!? Ska ni åka till Gullmarsplan och låta vakter komma?’ Föraren sade att hon hade föreslagit det för kvinnan och då menade TLC att om hon tyckte det var otäckt att åka i samma tåg som våldsverkaren kunde föraren låta henne åka med i hytten. Så blev det och vid Gullmarsplan kom vakterna, som tillsammans med tjejen kollade igenom tåget. Tyvärr utan att hitta den våldsamme trafikanten.

Nu kan man ju tycka att det borde vara nog, men herregud detta är ju tunnelbanan; tur 9 meddelade att han hade sjunkande börvärde vid infarten till T-Centralen söderut. Det ville sig så illa att föraren fick trycka P. När tur 41 gled ner mot stationen hände exakt samma sak -börvärdet föll och P-knappen vädrades. Inom kort kunde en trolig fällning konstateras, men den syntes inte uppe på TLC. P-knappstryckandet fortsatte därför in på sena kvällen…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s