Delad glädje är dubbel glädje

Lugn dag. Luuuugn… men lite småplock här och där har vi fått ihop!

Tur 24 glömde stänga hyttdörren i V1 när det skulle bytas körände i Åkeshov. Som tur är har vi ju världens bästa kollegor här på tuben så tur 31 passade på att stänga dörren när hon stannade norrut.

Vid Gullmarsplan gungade det friskt denna dag, närmare bestämt svajade det till för linje nitton i backen ner mot plattform två. Tur 36 ropade in det som de flesta av oss har känt i någon vecka, nu hade den förmodade solkurvan dock blivit större. Tur 79 fick i uppdrag att undersöka om det krängde till och det gjorde det. TLC skickade ut banpersonal till det aktuella stället för att inspektera. Eftersom det inte blixtskyltades 30 senare under dagen antar vi att det ändå inte har hunnit bli så farligt.

Tur 20 ropade från Skärmarbrink att ungdomarna där levde farligt; de hoppade ner från bron till tågtaket och vidare från tågtaket till plattformen. Det låter sådär lagom säkert, inte sant? En allmän varning gick därför ut till tågen som befann sig i närheten av stationen. Ungarna verkade dock ha fått annat att göra eftersom det sedan inte ropades om dem något mer. Tur 38 bytte vagnar  med tur 39 i Hagsätra och tur 33 felanmälde frontrutan i V1.

Istället skulle det bli småkaosigt kring Gullmarsplan. Tur 75 hade problem med att helt komma in till plattform fyra och efter en titt såg föraren att elhuvudena hade släppt mellan två av vagnarna. Tågkroppen hade således delats itu (hela tåget var inne vid plattformen, men inte alla dörrar). Södra bilen landade snabbt och kom till undsättning -eftersom det inte gick att få fram en öppningsimpuls från den nya tågkroppen började det nödöppnas dörrar. Under tiden kördes all trafik söderut via plattform tre. Total utrymning av 75:an skedde och en reserv skickades ner för att hjälpa till att köra undan trasan 75 del två (tvåvagnssetet), medan den ordinarie föraren körde undan V3 som numera var enkelvagnen. De fick i turordning rulla till Skärmarbrink och vända för att gå i transport till Vällingbydepån.

Under kvällen ropade tur 10 in att någon haft med sig en kundvagn ner till plattformen i Farsta strand och att denna nu stod övergiven med stora chanser att hamna på spåret. Spärrvakten kontaktades för att forsla bort den. Sedan rapporterade E att hon hade fått en ruta krackelerad. Den var inte i bitar, utan var fortfarande slät men krackelerad. Och tur 25 (?) ropade in att det befann sig ungar både utanför och inne på spårområdet Skärmarbrink norrut. Ungarna tycktes nästan ha tjuvlyssnat på radioanropet ty när tur 4 strax därefter rullade förbi där var de borta. Fyran själv råkade senare ut för ett okynnes neddraget nödbromshandtag på T-Centralen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s