Linje 17 mot Farsta strand

Vi börjar väl inlägget med att säga Grattis, Norge! Det var en välförtjänt seger i Eurovision och synnerligen vältajmad då det är syttende mai idag. 😀

…och det är givetvis därför som gårdagens inlägg kommer idag plus att det är förkortat eftersom Veoliahoran typ slutade lyssna på radion halvvägs in under sista tågfärden, för att istället nynna schlagerhittar som uppvärmning inför kvällen. (Måste dock säga att det är lite lyx nästan att komma hem lagom till de sista bidragen så att man slipper bli halvt utmattad.)

Nåväl! Gårdagsreferat:

Tur 22 ropade från Kärrtorp där en kille med sällskap precis släpat ombord ett bilbatteri. Föraren undrade om det var tillåtet och efter litet mindre konfererande med kollegorna meddelade TL att nej, det var det inte. 22:an lyckades få bilbatteripersonerna att gå av, men det verkade som om de stod kvar på plattformen för att försöka komma med ett annat tåg. Det torde de dock ha misslyckats med eftersom ingenting mer hördes från dem.

Tur 34 i Hagsätra hade problem med ‘luftrotationen’ i hytten i V3, som stoltserade med felkod 750 (fel i VV-aggregat). Efter en omaktivering försvann koden, men kom tillbaka efter en station varpå det även omaktiverades i Hässelby strand. Men två försök till trots poppade felkoden upp igen och ärendet lämnades till montören. Även tur 35 hade problem med AC:n, men framförallt med den fristående AC-enheten som började lukta fasanfullt illa när den var igång. Tyvärr händer det relativt ofta med dessa kontorsAC-klumpar, de brukar dessutom börja läcka vatten när de blivit fulla. Många är de gånger vi önskat att det gått att öppna ett fönster i hytten för att få in frisk luft. Men, men. 35:an och TL skrev på lukten även om den inte direkt gick att göra något åt.

Tur 23 verkade ha något strul ombord som krävde ordningvakter och tur 32 krockade med en fågel på St:Eriksbron. Tur 2 skulle inspektera huruvida den hade klarat sig eller ej men kunde inte se någonting. Tur 39 ropade senare in att hon sett en haltande duva mellan norr- och söderspåret. När Veoliahoran åkte förbi syntes det en underlig klump mellan spåren direkt norr om St:Eriksplan, men den var helt still. Fåglar är ju sådant vi krockar med nästan dagligen så här års. De flyger kors och tvärs över spåren och har dessutom för vana att sitta på plattformskanterna. När tåget rullar in på stationen flyger de över spåret framför frontrutan istället för åt andra hållet…

Tur 7 ropade in klotter på frontrutan, eftersom det var på dess nedre del gick det dock att köra. Kort därefter rapporterade avlösaren att klottret fortsatte längs V1:ans hela sida. Det rörde sig om en klotterorm och ett tågbyte började planeras. En reserv skickades att hämta ett nytt tåg och parkerade på Pollak medan sjuans ankomst söderut inväntades. På TLCs order rullade reserven ner mot plattform tre, där gamla sjuan slussade över trafikanterna till de nya vagnarna för att sedan fortsätta mot Farsta strand. Trasan rullade mot Skärmarbrink för att vända där. Nästa tåg söderut, tur 24, blev i alla dessa händelsers bakvatten bortfintad, körde mot fel signalbild och hamnade till slut på plattform tre i Skärmarbrink. Tur 8 fick därmed stanna vid plattform fyra och tura om till en ny turen 24, medan tåget på trean blev en ny tur 8. Förarna tog med sig sina resenärer över till sina nya tåg och fortsatte söderut. Så kan det gå.

Tur 31 ropade in att solkurvan var riktigt dålig infart Gullmarsplan norrut denna dag eftersom föraren nästan åkt av stolen av krängningen som uppstått. TLC meddelade att bangubbarna hade tittat på kurvan under fredagen men att den var av det slaget som ena dagen kan vara dålig för att under andra dagen glida tillbaka till sitt ursprungsläge. Efterföljande tur 32 skulle nu få bekräfta eller avfärda detta och kunde snart (ett ögonblicks ‘hela havet stormar’ senare) konstatera att det minsann krängde ordentligt. TLC undrade om det kanske vore bra att köra långsammare där och föraren svarade utan att tveka att det borde man göra. En hastighetsbegränsning på 30 lades in i banan och förvarnades om, då skyltarna inte skulle komma upp än på ett tag. (Om ens alls, med tanke på ‘kurvans natur’?)

I Råcksta tänkte några tjejer åka tunnelbana. Problemet var bara att de hade med sig en cykel. Tur 33 meddelade att de fortfarande stod på plattformen, tur 32 varnades och TLC ropade i taket. Sedan försvann de så sakteliga från plattformen. I Hagsätra hade två andra nittonturer fått problem med ungdomar som först drog nödbromshandtag för tur 38 och sedan både nödöppnade dörrar och drog nödbromshandtag på tur 39. Allt för sitt eget höja nöjes skull. Vi får väl vara glada att de inte fortsatte sin karriär med tur 40 eller 41 också…

Lite fyllor här och där ropades in, men annars verkade det ändå vara en lugn lördagkväll. Festligare lär det bli idag då trafiken i innerstaden är omlagd med anledning av Norges nationaldag; paraden lär bli riktigt glad i år med gårdagen i färskt minne, so join in the fun!

Annonser

One response to “Linje 17 mot Farsta strand

  1. Angående ”Solkurva” borde se över den som finns mellan Råc -> Blb, söderut strax innan man beger sig upp mot perongen. Där kränger det rätt kraftigt i högre hastigheter…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s