Alla på trean

En hastighetsbegränsning på 30 km/h hade lagts in från infarten till Hötorget söderut och fram till och med plattformssträckans slut. Vi vet inte riktigt vad detta beror på, men givetvis påverkade den trafiken under rusningen. Det flöt dock på utan större förseningar, tågen tappade bara cirka en halv minut på sträckan. Som vanligt när det regnar ute var plattformarna var fulla av trafikanter som inte ville gå från ena stället till det andra, vilket bland annat tur 42 fick erfara och ropade om. Efter någon timmas skjutsande av närmast övermäktigt stora folkmassor tunnades plattformarna dock ut och det blev mer traditionell tubrusning.

Det var annars väldigt lugnt på radion fram till den senare delen av eftermiddagen, då tur 2 ropade från Sandsborg där en man hade fallit ihop på plattformen. Tågen runtomkring varnades, mannen låg eventuellt nära kanten. Han fick hjälp relativt snabbt och dagens minutrar och timmar lunkade på i sin stilla takt. Sedan brakade det loss efter att tur 79 ropat från Gullmarsplan, där en kvinna fått för sig att gå på medan dörrarna var på väg att stängas; hon fastnade mellan dem och hade nu dragit ett nödbromshandtag. Föraren gick för att återställa detta samtidigt som trafiken för linje sjutton och arton stannades bakom 79:an. Några minuter senare kunde tågen börja rulla.

En tur ropade in stökiga AIK:are i sitt tåg och tur 77 ropade om ett stökigt gäng i sin V3:a. Den senare turen skulle få hjälp vid T-Centralen men det kom aldrig några vakter. Gänget hade dock den goda smaken att be om ursäkt för sitt beteende när de gick av. Tur 29 meddelade att en man klivit på hennes tåg vid Thorildsplan varpå han ställt sig och börjat skrika bakom ryggen på henne. Hon visste inte varför och kanske behövdes det vakter? Tur 79 ropade hastigt att den mannen hade varit ombord på hans tåg men att några trafikanter på eget bevåg hade slängt ut honom.

Tur 41 hade en sovande i V3 när han började rulla söderut. TLC meddelade att ordningsvakterna skulle dyka upp på  T-Centralen, men när föraren stannade där och spanade bland folket hittade han inga ordningsvakter och fick till sist köra vidare. TLC ringde Trygg-C för att höra vart vakterna hade tagit vägen. Det visade sig att de kollat V1:an, vilket ju var lite fel vagn. Nästa anhalt blev således Hagsätra, där föraren till sist fick hjälp med den sovande.

Tur 5 ropade från Hökarängen, där en påverkad man hade hindrat hyttdörren från att stängas för att sedan stå och skrika på föraren. Mannen fanns kvar på plattformen och det vore nog bra om han togs om hand. Föraren var inte alltför chockad, men tyckte av förståeliga skäl att händelsen hade varit mycket obehaglig.

Runt niotiden begärde bangubbarna ett a-arbete vid Gullmarsplans plattform fyra, vilket beviljades. De har hållit på med banarbeten strax söder om stationen ett tag och turen hade nu kommit till plattform fyra. Därmed gick ett allmänt meddelande ut om att alla linjer söderut skulle gå via plattform tre istället. Detta skulle fortgå under resten av kvällen och natten. Vi får se hur det ser ut imorgon.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s