Nej, vi har inte fjärtat i hytten.

Låt oss sammanfatta Kristi Flygare med ett ord; tågbyte. Varför tågbyte? Jo, som ni säkert har läst under veckan har AC-enheterna börjat lukta skit, närmare bestämt luktar de skrev/fotsvett och bajs. När de trycks igång luktar det ännu mer, dvs oerhört mycket bajs. Från idag finns det därför nästintill ett dekret på att tågen ska bytas om hytterna stinker för mycket. Vilket blir ett problem då praktiskt taget hälften av vagnarna har en fristående AC-enhet. Tack och lov stinker inte alla dessa, bara cirka 40 % av dem. Men det var tillräckligt för att orsaka tågbyten på löpande band denna Kristi flygare-dag. Tur 7 hade en stinkande AC, likaså tur 20, 9, 39 (?) och ett par till. Reserverna fick således litet grann att göra under eftermiddagen och kvällen.

Tur 34 råkade få en krackelerad ruta, vilken tejpades i Gamla stan och ännu fler nittonturer höll på att få skador på tåget när ungarna parkerade sig i Parkleken vid Bandhagen och kastade sten när silverfiskarna svischade förbi. Tur 43 ropade någon halvtimme senare med tåget fullt av stökiga ungar som levde om och störde de andra trafikanterna. Vakterna kom för att hjälpa till vid Slussen, samma station som bråkgänget gick av på. De fick därmed en föreläsning i vett och etikett på plattformen.

På kvällen var det fler saker som gick sönder; tur 3 ropade från infarten till Gullmarsplan att signal 237 var mörk, mellan Skärmarbrink och Gullmarsplan. TLC frågade om det inte var signal 273 föraren menade och bad sedan tur 22 att ta en titt på signalerna. 22:an meddelade att inga huvudsignaler var mörka. Efter att ha förhört sig med tur 3 igen fick man mer specifik information om att det skulle vara en signal tillhörande bryggan i Skärmarbrink, en dvärgsignal. Tur 4 var nästa tåg att inspektera signalerna och kunde bekräfta att bryggsignalen 272 var mörk. TLC antecknade att lampan hade gått i signalen och tackade trean för att han hade haft ögonen med sig.

Tur 6 ropade någon timma senare från Alvik där en kollega meddelat att hans V1:a blivit målad samt att det luktade färsk färg. Förmodligen hade klotterdumskallarna vandaliserat tåget i Brommadepån. TLC lät så lagom trötta efter alla tågbyten och fick fram ett ‘det lät inte bra’, varpå de menade att föraren fick köra ner till Farsta strand och där se hur illa det var. Föraren bad dem vänta ett par sekunder, eftersom kollegan tagit sig en noggrannare titt på eländet och skulle avlägga rapport. Det visade sig att både V1 och V2 var målade, mer på den ena än på den andra, samt att kluddet skulle gå mot plattformssidan. Det var lite blött och luktade väldigt starkt. Sexan lämnade Alvik i sin tid och TLC började pussla med det femtioelfte tågbytet för dagen…

Luktar bajs.

Luktar bajs.

Annonser

5 responses to “Nej, vi har inte fjärtat i hytten.

  1. Jag tycker att det luktar väldigt mycket mögel. Gammal hederligt gympasalsmögel. Vilket inte är så konstigt när man låter en apparat dimensionerad för en mindre lokal stå och samla upp luftens fukt för att lagra det tills det dunstar eller läcker ut, allt på en yta av typ 2,5 kvm.

  2. Den stora frågan är ju varför SL inte köpte in vagnar med inbyggd AC som 22xx vagnarna har.

  3. Och det stora svaret är att Elwe Nilsson tyckte att det inte behövdes.

  4. Elwe Nilsson will rock and burn in hell!

  5. Well, han är ju moderat, so I think that goes without saying.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s