Måndagsbuffé

Arbetet vid plattform fyra fortsätter. Idag arbetade man under eftermiddagen där, varför all trafik söderut återigen gick via plattform tre. Tur 9 körde mot fel signalbild och svängde av mot Globen istället för Skärmarbrink, TLC sade då åt föraren att byta körände och köra tillbaka tåget till plattform tre för att där vända igen och köra mot Farsta strand. Det resulterade såklart i stopp från Skanstull och bakåt medan det var fullt i Gullmarsplan. Strax skulle problemet med för korta raster på avlösningsplatserna utgöra ett mindre problem. Tur 26 saknade avlösning och föraren som skulle ha tåget hade fått vänta medan TLC vände nian på trean. Drygt en halvtimme senare kunde förarna äntligen använda plattform fyra för trafik också, till allas lättnad.

Tur 8 hade problem med AC:n. Detta löstes genom att föraren körde ner tåget i Vällingbydepån och bytte vagnar. TLC ropade ett par gånger och undrade var åttan befann sig eftersom bytet dröjde, sedan tågades tur 71 om till en ny åtta och föraren på tur åtta ombads ringa trafikledningen. Några om och men senare hade situationen retts ut. Två tågbyten till genomfördes under eftermiddagen och tidiga kvällen. Tur 5 verkade också ha något AC-problem och turade om till 45 med destination Högdalen. 45:an blev en ny femma och vid Gullmarsplan bytte förarna samt trafikanterna plats. Snart ropade tur 40 in att han hade en fristående AC som luktade blöt hund. TLC frågade raskt om tur 78 hade blöta hundar i sin AC, sedan blixtringdes rangeringen i Högdalen och tågbytet var ett faktum.

En allmän följetong under eftermiddagens första timmar var skyltarna i Skanstull, som visade fel eller bara delar av tåginfon eller ingenting alls. Personal åkte dit för att fixa skyltarna och startade om systemet. Under omstarten blev alla skyltar helt mörka, bara för att sedan återgå till sitt ursprungsstadium; alla skyltar utom en lös upp när tågen rullade in.

Tur 41 fick i uppdrag att se efter exakt var en cykel befann sig vid Bandhagen. Någon förbipasserande hade slängt in den på spårområdet och nu ville TLC veta om den störde trafiken eller kunde komma att göra det. Föraren meddelade att det nog vore bäst om cykeln plockades bort och en annan förare tillade sedan att den befann sig närmare Högdalen än Bandhagen. TB åkte dit och rätade upp cykeln, men avlägsnade den inte från spårområdet, vilket senare ledde till en omgång spekulationer bland nästa skift trafikledare  i varför det stod en cykel innanför staketet…

Runt femsnåret meddelade TLC att polisen beordrat förbikörning av Farsta (centrum), varpå ett antal turer rullade förbi i bägge körriktningar. Det hela berodde på ett rån mot en guldsmedsbutik och när polismakten var klar med letandet efter gärningsmannen på platsen hävdes ordern och tågen kunde stanna igen. En av turerna som stannade var tur 77, som fick veta att polisen skulle finnas i Medis, där de skulle göra ett ingripande på hennes tåg. Huruvida de letade gärningsman på turen eller ej är någonting brottsstatistiken eller tidningarna får förtälja. Ett kort stopp följde medan polisen gick igenom 77:an. I samma veva ropade tur 43 från Rådmansgatan, där det såg ut att vara något slags sjukdomsfall på plattformen. Föraren som körde södergående tåg meddelade att det förmodligen rörde sig om ett epilepsianfall. Personal skickades dit för att se hur det var med personen och minutrarna efter rullade 77:an från Medborgarplatsen med en lagom stor tågkö bakom sig.

Alla förare varskoddes idag om en begynnande solkurva strax norr om Alvik där hastighetsbegränsningen börjar, tågen skulle köras försiktigt förbi kurvan. Det var en ovanligt tjusig sådan som syntes på långt håll. Under kvällen letade sig två varselklädda herrar ut till spåren för att bedöma vad som skulle göras och eventuellt vidta åtgärder. Och strax norr om Gullmarsplan vankade två lika varselklädda herrar runt i signal 226 närområde, synandes spåret. Varför vet vi inte men en kollega gissade på att växelpartiet besiktigades litet halvt. Mer spårvandrande, men av en annan art, skedde på olika håll när trafikanterna tappade mobiler till höger och vänster så att TB fick tillkallas för sakletande samt upplockning.

Odörerna i vårt liv är värda att tala om ännu en gång; följetongen med de illaluktande AC-enheterna fortsätter till förarnas förtvivlan och den berömda kloaklukten vid Slussen är tillbaka, nu omfattandes även Medborgarplatsen. AC-enheternas lukt försöker depån kurera genom att spruta in medel som ska neutralisera lukten. Det går väl inte något vidare, eftersom lukten sitter kvar och därmed gör enheterna obrukbara. Kloaklukten vid Slussen går dessvärre inte att göra någonting alls åt, TLC forskade lite i saken och meddelade att den beror på dagvattenbrunnarna. När det är torrt ute börjar de tydligen lukta apa.

Nåväl. Någonting som gick att göra någonting åt var iallafall kundvagnen som parkerats i Johannelund på plattform två. Den forslades bort kort efter att ha blivit inrapporterad…

Annonser

One response to “Måndagsbuffé

  1. Om det får att göra något åt lukten vid Slussen är nog en definitionsfråga. Mer handlar det nog om att komma fram till vem som ska göra något eller rättare sagt vem som ska betala.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s