En trasa i Skarpnäck

Dagen inleddes återigen med arbeten som gjorde att trafiken enbart gick via plattform tre. Innan rusningen meddelades det att fyran nu gick att köra på. Men skylten som pekade åt folk att åka med tågen på plattform tre stod kvar och blockerade dessutom en av dörröppningarna, vilket skapade köer och allmän trängsel. Efter ett telefonsamtal knatade spx ner och plockade bort skylten/tavlan.

Dagens första tågbyte gjordes mellan tur 38 och 71, eftersom 38:ans AC inte fungerade. Samtidigt ropade tur 73 från Vällingbydepån för att felanmäla AC:n i hytten. Den fungerade inte alls. TLC ringde efter depåmontör, som inte dök upp. 73:an väntade ett tag för att sedan få reda på att depån gjort en blunder; de vagnarna föraren hade fått skulle inte alls ut i trafik, just på grund av den trasiga AC:n. Istället fick han iordningställa ett annat tågset och sedan ropa upp när det var dags att köra ut. Tur 39 morrade till på radion efter att någon trafikant jävlats på en plattform och fick uppmaningen att vårda sitt språkbruk. 71:an körde ner trasan i depån, hämtade nya vagnar och körde i transport mot Pollak, där han vände för att gå i rätt tid norrut. Det andra tågbytet blev mellan tur 45 och 26 i Åkeshov, sedan 26:an anmält att en av hytterna luktade illa. Fristående AC-enhet gissar vi på att 26:an hade…

Tur 21 fick en radda felkoder i Skarpnäck och omaktiverade. Det fungerade och allt var frid och fröjd, iallafall under några timmar. Vi återkommer snart till 21:ans öde. Solkurvan i Alvik rapporterades ha blivit värre och efter att flera förare hade åkt över den för att bekräfta detta ringde TLC ett akutsamtal vilket innebar att det denna kväll också stod två varselklädda herrar vid solkurvan för att åtgärda den. I Högdalen spökade ett växelproblem från och till. Vid varje strultillfälle tog det ett par minuter innan trafiken skulle släppas på, men över radion fick vi veta att personal kallats till platsen och snart slutade växeln leva sitt eget liv.

Nu hoppar vi fram en timma eller två till 21:ans nästa besök i Skarpnäck, vilket slutade med en total genomklappning. Tur 72 tågades raskt om till en ny 21:a och de efterföljande turerna fick avvakta i Bagarmossen eftersom man nu bara kunde använda sig av en plattform vid ändstationen. 25:an var det sista tåget som behövde vänta på att få åka vidare söderut. Montören landade nämligen just då i Skarpnäck och äntligen kunde trasan köras undan så att saker kunde återgå till sitt normala tillstånd.

En förare ropade litet senare in från Odenplan norrut att TLC skulle ta sig en titt i kameran, då det pågick någon byggnation på plattformen. Ordningsvakter tillkallades och södergående tur 41 uppmanades ta det försiktigt under infarten. Föraren lade till, efter att ha stannat, att några personer satt på stolar där. Kanske såg linje arton mer? Jodå, tur 3 rapporterade strax att ‘de har byggt en låda som de slår in i lila papper… det kanske är Konstfackelever i farten igen?’ Veoliahoran brast ut i ett gapflabb av Guds nåde, den kommentaren gjorde hela kvällen. 😀 (Konstfack har blivit någonting riktigt tacksamt att dra jobbvitsar om.) TLC kunde dock efter samtal med berörda parter meddela att det skulle pågå en filminspelning på stationen.

Kvällen var bra mycket lugnare än eftermiddagen. Tur 39 såg en liggande i sin V1:a och tittade till denne i Högdalen. Det visade sig vara en påverkad man som dessutom passade på att vingla av eftersom tåget stod still för länge för hans smak. På andra sidan staden ropade tur 36 att två personer på plattform ett i Alvik verkade stå och sova lutade mot varandra. Men lagom till att hemgångarna började rulla mot bryggor och mellanspår ropades ett slagsmål in från Farsta strand. TLC satte sig framför kamerorna för att följa utvecklingen. Tur 2 menade att det inte verkade vara så farligt, mest upprörda ord men inget handgemäng. TLC berättade att kamerabilderna visade någonting annat och sade åt föraren att hålla sig undan personerna. Föraren på tur 3 fick samma råd. Istället för att se om tåget var tomt på vanligt sätt, skulle hon vända genom att gå längsmed plattformsdelen tvåan stod vid. Det dröjde inte länge förrän en ordningsvaktpatrull anlände och hjälpte de bråkande ut. Då kunde treans förare äntligen kolla att tåget var tomt och rulla i transport mot Gullmarsplan…

Annonser

One response to “En trasa i Skarpnäck

  1. Jag som först gissade på att det var cybergymnasiets elever som hade hittat på något skumt på odenplan. Men man vet aldrig, det kan vara mediaeleverna som har fått för sig att de ska filma tunnelbanan, den är ett väldigt populärt föremål på skolan. Flera bilder i tunnelbanemiljö sitter på väggarna…

    Och nej, det är inte mina bilder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s